מצבה של ישראל, בחירתו של טראמפ, ולאיזה כיוון הולך העולם המערבי, אלו הם חלק מהנושאים שעלו היום (רביעי) בכנס הדיפלומטים של "הג'רוזלם פוסט", שמתקיים זאת השנה השישית והועבר כאן בשידור חי. מעל 500 שגרירים ואנשי סגל דיפלומטי השתתפו באירוע, שהפך במהלך השנים להיות חלק בלתי נפרד מחיזוק מדיניות החוץ של ישראל ומצביע על מגמות לקראת סיכום שנת 2016 וראיה לקראת 2017. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, לוקחים חלק באירוע. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתחילת נאומו: "אני רוצה להפריח מיתוס על עצמי. אם קוראים את העיתונים האחרים אתם עלולים לקבל את הרושם שאני פסימי, מחרחר פחד. אז אני שמח שאתם יושבים כי מה שאני אגיד ידהים אתכם - אני אופטימיסט, אני מלא תקווה בנוגע לישראל, בנוגע לאזור ואפילו בנוגע לאו"ם. ישראל נמצאת באמצע מהפכה היסטורית במיקומה בין האומות, יש שינוי כלכלי גלובלי ומהיר, יש מהפכת מידע טכנולוגית ואנו במרכז של זה. יש אפשרויות ביטחוניות רבות וזה משנה גם את הדרך שאומות מתייחסות אלינו ואנחנו אליהן".

נתניהו התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר: "אני מוכן לבוא בכל עת לפגישה עם אבו מאזן בכל מדינה שתזמין אותנו. כל מדינה מרגישה שהיא על סף פיצוח של הסכסוך, ואז מקבלים תשובה מהרשות הפלסטינית שלא עכשיו. כולם מבינים שישראל היא לא המכשול לשלום. מי מבין את זה הכי טוב? המדינות הערביות. ואנו נהפוך את המשוואה - נגיע למדינות הערביות ומשם לפלסטינים". לכתבה המלאה.
"אני אופטימי", בנימין נתניהו בכנס. צילום: סיון פרג'
פרשת הצוללות: ליברמן עקץ את יעלון

שר הביטחון אביגדור ליברמן עלה מיד אחרי נתניהו והתייחס לדבריו: "עכשיו ראש הממשלה הסביר שהוא אופטימיסט, ואני ראליסט. מבחינתי צריך לחכות. נכשלנו בייצור מדיניות משותפת עם ארצות הברית לגביי יהודה ושומרון ואני מציע לחכות לממשל טראמפ ולדון איתם בתהליך הזה. זה קריטי לא ליצור כותרות בנושא ולתת לממשל החדש זמן ליצור גישה חדשה לנושא הפלסטיני וליהודה ושומרון". 

בהמשך התייחס ליברמן לסערת הצוללות ואמר: "זו היתה החלטה נכונה להבטיח את ביטחוננו ואני יכול להבטיח ולאשר שזו היתה הייתה החלטה נכונה פוליטית וביטחונית". לאחר מכן עקץ את קודמו בתפקיד, משה יעלון, בנוגע להתבטאותו בנושא ואמר: "כשאנשים עוברים לאופוזיציה יש להם בעיות בזיכרון". לכתבה המלאה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם

בנט: "לתת אוטונומיה מוחלטת לפלסטינים

שר החינוך נפתלי בנט התייחס בנאומו לסכסוך הישראלי פלסטיני ואמר כי במקום לפתור את הסכסוך צריך לנהל אותו ולשפר את המצב הכלכלי של הפלסטינים. "מה עושים עם שני מיליון פלסטינים? יש לשאוף לנהל את הסכסוך", אמר בנט והוסיף: "לתת אוטונומיה מוחלטת לפלסטינים עם חופש תנועה מוחלט, אזורי תיירות חופשיים וללא מעבר גבולות. לייצר תכנית מרשל ליהודה ושומרון, יהודים וערבים כאחד. יהיה נפלא עם אחמד מג'נין יוכל לקום בשש בבוקר ולא בחמש כדי להגיע לעבודה בתל אביב ב-7:30, והגיע הזמן לחשוב על הכל מחדש". לכתבה המלאה.
נפתלי בנט בכנס. צילום: מרק ישראל סלם
חזאם חיירת, שגריר מצרים בישראל, התייחס במהלך הכנס ליחסים בין המדינות ואמר כי "מצרים מחויבת לשלום עם ישראל". חיירת התייחס לסכסוך הישראלי פלסטיני ואמר כי פתרון שתי המדינות הוא היחידי האפשרי. לאחר מכן הביע השגריר חשש מהחוק הנוגע לפינוי עמונה ואמר: "אנחנו מודאגים מכך שחוק ההסדרה יפגע בתהליך השלום ואנחנו בטוחים שאמונתו בשלום תעזור לנו להתגבר על כל מכשול". 
חזאם חיירת, שגריר מצרים בישראל. צילום: מרק ישראל סלם

 
שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון התייחס לחילופי הממשל בארצות הברית ולפעילות נגד ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) ואמר ניתן לנצח את דאעש בפעילות קרקעית. "ממשל טראמפ יצטרך להחליט מה המדיניות שלו מול האתגרים של המזרח התיכון. העובדה שוושינגטון לא פעילה באזור פוגעת באינטרסים המערביים בכלל ושל ארצות הברית בפרט. את דאעש אפשר וצריך לנצח על הקרקע, בפעילות קרקעית. בין אם זה בעיראק, בסוריה, סיני או לוב", כך יעלון.
 
לאחר מכן התייחס יעלון לסכסוך הישראלי פלסטיני ואמר כי הפתרון הראלי הוא מצד אחד לא לשלוט בהם ומצד שני לשפר את מצבם מלמטה למעלה, עד שהם יבינו שאנחנו כאן כדי להישאר".  
משה יעלון. צילום: מרק ישראל סלם

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) התייחסה לדברים שאמר בנט בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמרה: "אי אפשר לנהל את הסכסוך, בלי החלטות הוא ינהל אותנו". לדבריה של שרת החוץ לשעבר, "כל הסכם שלום שיהיה לא יקבע איזה נרטיב צודק ואיזה לא. ברגע שממקדים את הסכסוך בהר הבית הופכים אותו לדתי וסכסוכים דתיים לא ניתנים לפתרון".

כמו כן הדגישה לבני כי "הדבר הנכון לישראל הוא להבין שפתרון שתי המדינות הוא האינטרס שלנו. יש לעבוד עם העולם ועם הפלסטינים כדי להחיות את התהליך".

ח"כ ציפי לבני. צילום: מרק ישראל סלם



שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו התייחס למערכת היחסים בין המדינות ואמר: "החלטתי לקחת השראה מחבריי הישראלים ולדבר דוגרי. כפי שהנשיא אובמה הדגיש בפגישתו עם טראמפ, העדיפות הראשונה שלו היא מעבר חלק בין הממשלים. תקופת המעבר היא קצרה ואובמה עדיין עסוק ומחויב עד יומו האחרון בתפקיד כולל העיסוק במדיניות חוץ ושם דגש גדול על חיזוק היחסים עם בעלת בריתנו ישראל. אפשר לצפות שהממשל ימשיך לעבוד קשה בהגנה על ישראל".


עוד הוסיף שפירו: "אנחנו מחויבים לקידום השלום בין ישראל ושכנותיה כולל מו"מ לשתי מדינות לשני עמים. כעת אנחנו ממשיכים להיות מונחים על ידי דוח הקוורטט מהקיץ האחרון".



השגריר דן שפירו. צילום: סיון פרג'


חוטובלי: "לשבור את מיתוס הכיבוש"

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי התייחסה בדבריה לסכסוך הישראלי פלסטיני ואמרה: "צריך לשבור את מיתוס הכיבוש. המונח אינו נכון משפטית וגם אינו נכון היסטורית. צדק ראש הממשלה נתניהו כשאמר שפינוי יהודים הינו טיהור אתני, כי תם עידן בו טרנספר של יהודים אפשרי. במשך שנים 'הכיבוש' היה הסיבה שאין כאן שלום אבל זה לא משקף את המציאות. אין כיבוש בעזה, אין חיילים ואין התנחלויות. כל מי שהבטיח לנו שעזה תהפוך לסינגפור - סינגפור לא נראית ככה. הסיפור הוא לא הכיבוש". 

ציפי חוטובלי. צילום: סיון פרג'
ארדן על החלטת אונסקו: "צביעות ומוסר כפול"
השר לביטחון פנים גלעד ארדן, התייחס בנאומו לתנועות החרם על ישראל ואמר: "ה-BDS לא רוצה דמוקרטיה אלא להפוך את ישראל ללא לגיטימית. אבל הטרור ותנועת ה-BDS לא יצליחו, הם מאוחדים במטרה להרוס את ישראל, אבל הם לא יצליחו לעשות זאת. למרות פעילות ה-BDS ברחבי העולם, רוב האנשים לא קונים את התעמולה השקרית ומלאת השנאה שלהם. וזה כולל גם את הפלסטינים, קחו לדוגמה את סגירת מפעל 'סודה סטרים' במעלה אדומים והעברתו לנגב, יותר מ-1500 פלסטינים איבדו את עבודתם בשל כך וזה מאוד עצוב".

בהמשך התייחס ארדן להחלטת אונסק"ו ששוללת את הקשר של היהודים למקומות הקדושים בירושלים ואמר: "זו צביעות ומוסר כפול. מה שרבים לא מבינים זה שהשורשים של הטרור הפלסטיני וה-BDS זהים, שניהם רוצים לשלול את הלגיטימיות של ישראל כמדינה יהודית. במקרה אחד דוחפים צעירים פלסטינים לקחת סכינים ולרצוח יהודים, ובמקרה השני מנסים להפוך את ישראל לישות לא חוקית. לכן, הקהילה הבינלאומית צריכה לשחק תפקיד מפתח כאן ולהבהיר לפלסטינים שלהסתה ולאלימות יהיו הלשכות. זה תלוי איך תצביעו בפעם הבאה כשהאו"ם ידון בהחלטה נגד ישראל. אבל עד שמנהיג פלסטיני לא יכיר בזכות של ישראל למדינה יהודית לא יהיה כאן שלום".
גלעד ארדן. צילום: מרק ישראל סלם

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד האשים בנאומו את הקהילה הבינלאומית בתמיכה למעשה בארגוני טרור ובמרצחים ואמר כי "ארגוני הטרור למדו את הז'רגון, את המילון, של ארגוני זכויות האדם". לפיד הביע זעם על הביקורת בעולם כלפי ישראל ואמר: "ילדה בת 13 נדקרה השנה במיטתה על ידי מי שהוגדר בידי הפלסטינים כ'לוחם חופש,. אמא לחמישה נרצחה בפתח ביתה בעודה מגינה על ילדיה, בידי מי שהוגדר על ידי הפלסטינים כ'לוחם חופש'. ובשוודיה ובדנמרק, באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, ב-UCLA בלונדון, ובכיכרות של אירלנד, ממשיכים לעמוד אנשים, לצעוק 'שחררו את פלסטין". לכתבה המלאה.
ח"כ יאיר לפיד. צילום: סיון פרג'

 
לקראת האירוע, יזם העיתון סקר הבודק עמדות מדיניות שונות של הציבור הישראלי. לפי הסקר, שבוצע על ידי מכון פאנלס, אחוז הישראלים שסבורים שדונלד טראמפ לא יעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים גבוה מאחוז המאמינים שאכן ההעברה תתבצע. 49% מנשאלי הסקר השיבו שטראמפ לא יעביר את השגרירות לעומת 38% המאמינים שיעמוד בהבטחתו

כמו כן עולה מהסקר כי רק 44% מהציבור בישראל מגדיר את טראמפ כ"ידיד אמת של ישראל", לעומתם, 38% לא ידעו להחליט אם אכן טראמפ ידיד אמת או לא, נתון שעשוי להעיד על אי-הבהירות וסימני השאלה בשטח בנוגע ליחסו הצפוי לישראל. הסקר מעיד כי רק 33% אחוז מהציבור בישראל מאמין כי האו"ם יקבל במהלך 2017 החלטה חד-צדדית להכרה במדינה פלסטינית, לעומת 45% שענו כי לא תתקבל החלטה כזו באו"ם. 

כנס הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט. צילום: סיון פרג'


רונית חסין הוכמן, מנכ"לית קבוצת הג'רוזלם פוסט, התייחסה לנתונים לקראת הכנס ואמרה כי "הבחירה של טראמפ ומערכת היחסים של ארצות הברית עם ישראל הם סוגיה רותחת, והיא אחת מיני רבות שבהן ידונו משתתפי ועידת הדיפלומטים. הג'רוזלם פוסט מייצר סדר-יום בינלאומי כבר מעל 90 שנה".

זו הפעם השישית ברציפות שהוועידה מתקיימת, והשנה צפויים לקחת בה חלק מעל 500 שגרירים ואנשי סגל דיפלומטי המשרתים בישראל. כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בוועידה, וכן השרים אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, גלעד ארדן וחברי הכנסת יאיר לפיד וציפי לבני.