מרים אשכול, אשת ראש הממשלה לשעבר, לוי אשכול, הלכה היום (שבת) לעולמה, והיא בת 87. מרים אשכול נפטרה במרכז הרפואי הדסה, שם היתה מאושפזת. היא נולדה ברומניה ועלתה לארץ ישראל כ-18 שנה לפני קום המדינה.



במהלך שנות נערותה התגייסה לפלמ"ח ולאחר מכן גם שירתה בצה"ל, שם סיימה את שירותה בדרגת סמלת. לאחר מכן, כששכרה דירה בסביבת ביתו של אשכול, עזרה לאשתו הראשונה, אלישבע, בזמן שזאת נאבקה במחלה. בזמן זה, כשהיא מסיימת שני תארים באוניברסיטה, החלה לעבוד בספרייה של משכן הכנסת


לאחר מותה של אלישבע בשנת 1959, התקרבו לו אשכול ומרים אחד לשנייה, ובשנת 1964 נישאו והיא הפכה להיות אשתו השלישית. למרות שהיתה אשת ראש הממשלה, המשיכה בעבודתה בכנסת, במקביל לתפקידה הרם. בתוך כך סייעה לצדו ברישום יומניו האישיים ובאירוח משלחות מבקרים מהארץ ומחוץ לארץ. כאשת ראש הממשלה נרתמה לעמוד בראשות הוועד הציבורי להקמתו של בית הלוחם עבור נכי מערכת הביטחון והייתה במשך שנים ארוכות נשיאת האגודה להבנה ולידידות יהודית-ערבית.

עם פטירתו של לוי אשכול, עמדה מרים בראש המבצע לריכוז ארכיונו הפרטי. ב-1970 יזמה את הקמת יד לוי אשכול והניחה את היסודות לפעילותה. כארבעה עשורים עמדה בראש הנהלת יד לוי אשכול.