סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן יוזם מהלך שישווה את חוקי מדינת ישראל עם חוקים שכיום לא חלים על יהודה ושומרון. מאחר ואיו"ש נמצאת תחת ריבונות צבאית, רוב החוקים החלים על מדינת ישראל אינם חלים על תושבי יהודה ושומרון. סגן השר, שראה בכך אפליה עצומה, מקדם בימים אלה מספר חוקים שיועברו לאישור היועץ המשפטי ליהודה ושומרון ומשם יועברו בצו מסודר לאלוף פיקוד המרכז שיוכל להחיל אותם על האזור. בשלב הראשוני יעביר סגן השר בן דהן שלושה חוקים שכיום לא חלים על תושבי איו"ש, חוק האומנה, חוק הפרגולות וחוקים בתחום התכנון והבנייה.



"אני רואה חלק מרכזי בתפקידי להשוות את תנאי החיים של תושבי יו"ש לאלו השוררים במדינת ישראל", אמר סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, ל"מעריב אונליין": "חוקים רבים שנחקקו במדינת ישראל לאורך השנים על ידי הכנסת, לא חלים על יהודה ושומרון. הדבר יוצר למעשה אפליה בין אזרחי מדינת ישראל הגרים ביו"ש לבין האזרחים בשאר חלקי הארץ. תושבי יהודה ושומרון הם אזרחים רגילים, נורמטיביים, משלמי מיסים, אחוז משרתי המילואים במדינת ישראל בקרב תושבי יהודה ושומרון הוא הגבוה ביותר בארץ ולכן הם זכאים לכך הזכויות החוקיות שכל תושב אחר במדינת ישראל זכאי להם. הגיע הזמן שלא רק החובות יחולו עליהם אלא גם הזכויות.



"ביהודה ושמורון יש מאות משפחות שלקחו לבתיהם ילדה אמנה ובדרך נתקלו בחומות בירוקרטיה בהליך האימוץ וכמובן גם במימון שמגיע להם כחלק מהמהלך. כעת אם המהלך יצלח יוכלו המשפחות גם לקבל מעטפת רווחה מלאה הכוללת ליווי, מימון וסיוע לאורך כל הדרך. "חוק האומנה במדינת ישראל הוא מהמתקדמים בעולם, חוק מקיף אשר מסדיר את מערכת היחסים בין המשפחה האומנת לבין הרשויות והמשפחה הביולוגית" אומר הרב בן דהן.



 "עדיין נדרשת חקיקה של צו אלוף" 



"למרות שביו"ש יש משפחות אומנה רבות מאוד, ולמרות רצונה של הכנסת להחיל את החוק על יו"ש, עדיין נדרשת חקיקה של צו אלוף שיאפשר את החלתו של החוק ביו"ש. כולנו התרגשנו מסיפורה של דפנה מאיר הי"ד שנרצחה בפיגוע בעותניאל והייתה אם אומנת, סיפור שהמחיש את חשיבות החלת החוק בירושלים. עלינו להשתדל ככל יכולתנו לסייע לילדי האומנה ולמשפחות האומנה שגם כך חייהן אינם קלים. החלת החוק היא צעד גדול בכיוון הזה" אומר הרב בן דהן.



בנוסף רוצה סגן השר לקדם חוקי תכנון ובנייה באיו"ש שכיום חלים על מדינת ישראל בלבד. בין היתר יוכל יזם שקיבל היתר בניה לפרויקט להגדיל את מספר הבתים על חשבון מספר חדרים בכל בית ולהתאים את הפרויקט לסביבה בלי לקבל על כך אישור. דבר טבעי שקורה במקרה ויזם רוצה לבנות פרויקט בכל עיר בישראל.



"ככלל, חוקי התכנון והבנייה אינם מוחלים ביו"ש ויש להסדיר את תחום התכנון והבנייה ביו"ש כמו בשאר חלקי הארץ", מסביר סגן השר בן דהן. כמו את חוק הפרגולות שחוקק השר לשעבר, גדעון סער, שמאפשר לבעל דירה לבנות פרגולה, לסגור מרפסת או מחסן ללא אישורים של הרשות המקומית.



"חוק הפרגולות שנחקק על ידי הכנסת לא הוחל ביו"ש" מסביר סגן השר. "פירוש הדבר שמי שרוצה להקים פרגולה, לסגור מרפסת וכיוצא באלה הדברים, צריך להמתין לפעמים שנתיים או יותר לקבלת ההיתר בעוד שבישראל אין צורך בכלל בקבלת היתר לשם כך. זהו כמובן עוול בלתי נסבל שצריך לתקן אותו".



"יביא לנורמליזציה"


ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון בירכו על הצעד של בן דהן: "ומי יודע אם לעת הזאת הגעת למלכות". ואילו נועם ארנון, דובר היישוב היהודי בחברון, אמר כי "זהו צעד מתבקש הכרחי וחיוני, שבשנת היובל לשחרור יהודה ושומרון, נחיל את החוק הישראלי על כל ארץ ישראל. זהו צעד שיתקבל בברכה על ידי כל תושבי האזור, יהודים וערבים כאחד, ויביא לנורמליזציה של החיים בהתיישבות".