הציבור הישראלי והיהודי בפרט חצוי בכל הנוגע לחוק ההסדרה, כך עולה היום (שלישי) ממדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב. עוד עולה מהמדד, כי חלק ניכר מהישראלים סבורים שהשמאל אינו נאמן למדינה ורוב הציבור חושב שניתן היה להגיע להבנות בנושא כריזת המואזינים ללא חקיקה.



לגבי חוק ההסדרה, שאושר אמש בכנסת בקריאה טרומית ומחר יובא לאישור המליאה בקריאה ראשונה, עולה מן הסקר כי - 46% מהיהודים תומכים בעמדת הממשלה כי יש לחוקק את החוק, על מנת למנוע את הפינוי על אף החלטת בג"ץ ו-43% סבורים שיש להישמע לעמדת היועץ המשפט לממשלה ולא לחוקק חוק שיאפשר למנוע את הפינוי. יש לציין כי הסקר נערך בטרם הוסר סעיף עמונה מהצעת החוק.



לגבי חוק המואזין, שגם הוא יעלה מחר במליאת הכנסת בקריאה טרומית, מסתבר שרוב הציבור היהודי (56%) תומכים ב"חוק המואזין". עם זאת, רוב באותו הציבור (59%) סבורים שניתן להגיע להבנות בנושא ללא חקיקת החוק. בציבור הערבי, 93% סבורים שניתן היה להגיע להבנות שקטות ללא צורך בחקיקה נוספת.



דעות חלוקות. עמונה. צילום: מרק ישראל סלם



52.2% סבורים: לא לגיטימי להשמיע ביקורת בעת מתיחות ביטחונית



בנושא אחר, הסקר מלמד כי חלק ניכר מהישראלים (42.5%) ורוב בקרב היהודים (48%) סבורים שהשמאל אינו נאמן למדינת ישראל לעומת 43% שסבורים הפוך. 52.5% מהישראלים סבורים שהשמעת ביקורת על המדינה בעת מתיחות ביטחונית היא לא לגיטימית.



הסקר בדק גם את עמדות הציבור לגבי הנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ ויחסו לישראל. רוב הישראלים (50%) סבורים שטראמפ יהיה לטובת ישראל יותר מאשר לטובת הפלסטינים, 20% סבורים שהוא יהיה ניטרלי ורק 1% סבורים שהוא יטה לטובת הפלסטינים. 46% סבורים, כי טראמפ יפעיל לחץ על שני הצדדים להתפשר ולהגיע להסכם, בעוד ש-23% סבורים שהוא לא יפעל בנושא הסכסוך. 18% סבורים, כי טראמפ יפעיל לחץ כבד בנושא.



בנוגע לבניה בשטחים, 39% מהיהודים ו-33% מהערבים סבורים שטראמפ לא יתערב כלל. עם זאת, בעוד ש-22.5% מהיהודים סבורים שטראמפ יתמוך בבניה ו-47.5% מהערבים סבורים כך, רק 18% מהיהודים ו-10.5% מהערבים סבורים שטראמפ יפעל למניעתה.



הסקר נערך על ידי פרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב באמצעות מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 29 בנובמבר עד 1 לדצמבר לנובמבר 2016, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית.