בישראל ממשיכים להתנגד ליוזמת השלום הצרפתית: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (רביעי) בטלפון עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, והבהיר לו כי לא ייענה בחיוב להזמנתו לפסגה משולשת עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס בפריז אם זו תתקיים במסגרת יוזמת השלום הצרפתית.

מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי נתניהו אמר להולנד כי אם לא תהיה ועידה בינלאומית בפריז בעוד כשבועיים, הוא יסכים להגיע להיפגש עם עבאס בפריז לשיחות ישירות ללא תנאים מוקדמים. "ישראל לא תשתתף בוועידה בינלאומית, שלא תתרום להשגת שלום", אמר נתניהו להולנד.

רעיון הוועידה הועלה לראשונה בינואר על ידי שר החוץ הצרפתי לשעבר לורן פביוס. בתחילה היתה אמורה הוועידה להתכנס בחודש יולי, ולאחר מכן הכוונה היתה שהיא תתקיים בסוף 2016. ישראל הבהירה למן הרגע הראשון שאין לה כוונה להשתתף בה. "ישראל תומכת במשא ומתן ישיר עם הפלסטינים ומתנגדת לכל ניסיון לקבוע מראש את תוצאות המשא ומתן. עקרון זה, המלווה את התהליך מתחילתו, זוכה לתמיכה של הקהילה הבינלאומית לאורך השנים ועמד גם בבסיס המו"מ לשלום עם ירדן ומצרים", נמסר ממשרד החוץ", בחודש פברואר.

בניגוד לישראל, ברשות הפלסטינית דווקא בירכו על המהלך. יו"ר הרשות, אבו מאזן, אמר כי "לא נשוב למו"מ למטרת משא ומתן, לא נמשיך ליישם הסכמים חתומים, ולא נקבל פתרונות זמניים". לדבריו, "לא נוכל להשלים עם המצב הקיים, כולל הכיבוש וההתנחלויות", אמר יו"ר הרשות והוסיף: "לא נשלים עם שוד המשאבים הטבעיים שלנו, ואי ניצול אדמותינו והשקעה בהן".

בחודש שעבר נעשה ניסיון נוסף לקדם את היוזמה. מ"מ ראש המל"ל, יעקב נגל, ושליחו המדיני של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו, נועדו עם פייר וימונט, השליח הצרפתי לקידום היוזמה הצרפתית. השניים שבו והבהירו את עמדת ישראל נגד ועידה בינלאומית והובהר לו כי ישראל לא תשתתף בוועידה בינלאומית כלשהי שתכונס בניגוד לעמדתה, וכי קידום ועידה כזו יפגע קשות באפשרות לקדם את תהליך השלום, מכיוון שהוא יאפשר לאבו מאזן ולרשות הפלסטינית להמשיך ולהתחמק מהחלטה להיכנס למשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. "ישראל בטוחה ומצפה שצרפת לא תקדם ועידה או תהליך בניגוד לעמדתה הרשמית של מדינת ישראל", נאמר לוימונט.