נוהל ההתאזרחות של זוגות חד מיניים יושווה לזה של זוגות סטרייטים – כך הודיע היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבג"ץ. על פי הנחיית היועץ, בני זוג מאותו המין שאחד מהם אזרח זר, אשר יציגו מסמכי נישואין מחו"ל, יזכו לאותו מסלול לקבלת אזרחות כמו במקרה של זוגות בני שני המינים.



תשובתו של היועץ התקבלה לעתירה שהגישה עמותת "אבות גאים", שטענה לאפליה ארוכת שנים נגד בני זוג מאותו מין, אשר נאלצו לעבור הליך שנמשך שבע שנים, עד לקבל הכרה מצד המדינה במעמדו של בן הזוג הזר ולמתן מעמד של תושבות קבע בלבד. זאת, בניגוד לזוגות הטרוסקסואליים, אשר בתום הליך קצר בהרבה, שנמשך ארבע שנים, זוכים באזרחות מלאה עבור בן הזוג הזר.



עוד נטען בעתירה נגד העובדה שהמדינה חייבה עד היום את המבקשים ההומוסקסואלים והלסביות לוותר על האזרחות הזרה בה החזיקו, בניגוד למבקש ולמבקשת הטרוסקסואליים, שהורשו להמשיך ולהחזיק באזרחותם הזרה.



בהודעה שמסר מנדלבליט לבג"ץ בעקבות העתירה, והוגשה באמצעות עורך הדין יונתן ברמן מפרקליטות המדינה, נכתב כי "עצם הצגתם של מסמכי נישואין זרים וכוונת בני הזוג להקנות להם תוקף משפטי, הינם אינדיקציה משמעותית ביחס לרצינות הקשר וכי בכך יש כדי להצדיק את קיצור ההליך המדורג".



מדובר בהישג לקהילה הגאה. אודי לדרגור, יו"ר עמותת "אבות גאים", מסר כי "זהו ניצחון גדול שמסיים אפליה מקוממת נגד זוגות בני אותו המין. ההחלטה תקל על זוגות רבים בעלי אזרחות מעורבת, שסבלו עד היום מחקירות שנמשכו שנים ארוכות מדי, ולעיתים רבות לא הסתיימו במעמד של אזרחות ישראלית.


"הנוהל הקודם פגע פגיעה אנושה באפשרות של הזוגות המעורבים הללו להפוך להורים ולהעניק לילדיהם את המעמד המגיע להם של אזרחים ישראליים. החל מהיום זוגות מעורבים בני אותו המין יודעים שעומד בפניהם אותו הליך שוויוני בדיוק כמו זוגות אחרים".