הצעת חוק חדשה, המכונה "חוק הביזה", שהוגשה בסוף השבוע על ידי ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), קובעת עונש של שבע שנות מאסר למי שניצל אירוע כמו גל השריפות האחרון לצורכי ביזה. הצעת החוק, שהיא תיקון לחוק העונשין, קובעת כי "הגונב דבר תוך ניצול היעדרו של אדם מביתו, מקום עסקו או נכס אחר שבהחזקתו, עקב פינוי הנכס בשל סכנה הנובעת מאירוע מלחמתי או טבעי, לרבות שריפה, רעידת אדמה והצפה – דינו מאסר שבע שנים".



בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי במהלך גל השריפות האחרון נאלצו אלפי משפחות לפנות את ביתן בשל הסכנה הנובעת מהשריפה שהתרחשה באזור שבו הם מתגוררים. האילוץ לפנות את בית המגורים או את בית העסק עלול להתרחש גם במקרים של אירוע מלחמתי או אירוע של אסון טבע כמו רעידת אדמה או הצפה.



במקרים רבים, אומרים יוזמי החוק, נותרים הבתים שהתפנו פרוצים וללא הגנה. עקב החשש מפני פריצה קורה לא אחת שמשפחות נמנעות מלפנות את ביתן, על אף הצורך לעשות כן, ומסכנים בכך את עצמם ולעתים את משפחותיהם.



חוק העונשין, מסבירים המציעים, בנוסחו הקיים, אינו מתייחס באופן שונה לעבירת גניבה המתרחשת בנסיבות כאלה. "ענישה חמורה יותר במקרה של גניבה בנסיבות האמורות תשקף את החומרה שבה רואה המחוקק את המעשה ויהא בה להגביר את ההרתעה מפני ביצוע מעשה הגניבה בנסיבות אלה", סבורים המציעים.



מציע החוק. ח"כ איתן ברושי, צילום: ארז ביט
מציע החוק. ח"כ איתן ברושי, צילום: ארז ביט



"אסור שאזרחים יהססו לפנות את ביתם במצב חירום"



ח"כ ברושי אמר כי "חוק הביזה הוא פרי יוזמה שכבר נהוגה במדינות נוספות בעולם ובא להרתיע מפני מקרים של ביזה בזמן מקרים של מלחמה או אסון טבע, כפי שאירע גם בחיפה בזמן השריפה האחרונה. בשעת חירום כוחות הביטחון עסוקים בהצלת חיי אדם ויש כאלו אשר מנצלים מצב זה לגניבות של רכוש. צריך להעניש אותם בחומרה רבה יותר מאשר מגניבה שבשגרה".



"אין זה הגיוני שאזרחים יהססו לפנות את ביתם במצב חירום בגלל החשש שאחרים ינצלו זאת לרעה", הוסיף. "החוק הוא חלק מההערכות והפקת הלקחים שיש לבצע וליישם בעקבות השריפה האחרונה ואסון הכרמל מלפני שש שנים".



על הצעת החוק חתומים 26 חברי כנסת מהמחנה הציוני, הליכוד, יש עתיד, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת.