ראש הממשלה בנימין נתניהו השווה היום (ראשון) את מינויי הבכירים בארצות הברית למינויי הבכירים בישראל. "טראמפ ממנה 4,000 איש לתפקידים בלי ועדות איתור ובלי בירוקרטיה, בישראל אי אפשר למנות אפילו כמה מאות. צריך לשנות את השיטה", אמר. נתניהו הורה בישיבת הממשלה על הקמת ועדה שתגבש הצעה לשנות את שיטת ועדות האיתור למינוי בכירים. בראשות הוועדה יעמדו השרים יריב לוין ואיילת שקד. זאת בעקבות דיון סוער על מינוי המשנים ליועמ"ש וההחלטה למנותם לתקופה של 8 שנים ולא ל-6 שנים.



בישיבת הממשלה, בה אושרו מינויי המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי ואיתמר לוין, פרצה מהומה סביב מינויים לתקופה ארוכה. מספר שרים כינו את המינויים - לתקופה של 8 שנים - כ"מחטף". השרים יובל שטייניץ וזאב אלקין התנגדו: "איך ממנים ל-8 שנים כשאפילו תפקידים בכירים יותר ממנים לתקופת זמן קצרה יותר?". מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר אמר: "מדברים על קצובת כהונה ופתאום מביאים מינוי שהוא ל-8 שנים".



בסופה של ישיבה סוערת הוחלט כאמור לבצע רפורמה בכל הקשור למינויי בכירים. הוועדה שהוקמה תביא בתוך חודש הצעה לביטול כל המנגנון של ועדות האיתור ותדון בנושא סוגיית הליכי מינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות.



השר יריב לוין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר יריב לוין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




"לא יהיה מצב בו יכתיבו לשרים מי המועמדים"



השר יריב לוין, שיעמוד בראשה, אמר ל"מעריב": "אנחנו מתכוונים לעבוד מהר. מדובר בהחלטה בעלת חשיבות עליונה להחזרת יכולת משילות לממשלה. בכוונתנו להתכנס באופן מיידי ובאופן מהיר על מנת לעמוד בלו"ז ולהביא בפני הממשלה הצעה שתייעל הליכי מינויים.



איך יהיה ניתן למנוע מינויים פוליטיים?


השר לוין: "מדובר בהצעה שתתן מענה לטענה ונקבע כישורים הכרחיים לכל משרה. כמו כן יהיה גורם שיבדוק אבל לא יהיה מינוי שייקח שנים ויכתיבו לשר מי יהיו המועמדים. אנחנו עתידים לראות בעוד חודש איך מתחלפים באותו יום כ-4,000 פקידי ממשל בדרגות הבכירות (בארצות הברית) מתוך תפיסה שפקידי ממשל מחויבים למדיניות הדרג הנבחר ופועלים כדי לייצג אותו. לפעמים נוצרים מצבים שהפקידות (בישראל) מונעת מהדרג לבצע את המדיניות".



ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הגיבה לדברים ואמרה: "למרבה הצער, מזמן הבנו שטראמפ הפך בעבור נתניהו דמות לחיקוי. נתניהו מחקה את הבוטות של טראמפ, את המחויבות הצולעת של טראמפ לעובדות, שנאתו לזרים, איבתו לעיתונאים ועכשיו הוא רוצה לחקות גם את המינויים הפוליטיים המופרזים שלו. נתניהו רוצה בשירות הציבורי רק את עושי דברו, את אלו המקדמים את האינטרסים הפוליטיים והאישיים שלו, לא מינויים למען הציבור והמדינה".