תושבי עמונה החליטו היום (חמישי) לפנות בוקר לדחות את הצעת המדינה, לפיה יועתקו בתיהם בהדרגה אל חלק אחר בהר בו שוכן המאחז הבלתי חוקי. לטענתם, המתווה לא מבטיח את העתקת כל הבתים. בכך מוסרת מהשולחן מה שנראתה הייתה כפשרה האפשרית האחרונה בין הממשלה לתושבי המאחז, שעל בתיו להיהרס בהוראת בג"ץ עד ה-25 בדצמבר. במאחז נערכים כעת לפינויו בכפייה בידי כוחות הביטחון. 

המתווה שהחליטו לדחות תושבי המאחז, שבתיו נבנו על קרקע פרטית של פלסטינים, הובא על ידי שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו, במטרה למנוע פינוי בכפייה של המקום, פינוי שעלול להגיע לפי הערכות כוחות הביטחון לכדי אלימות. "הוצע לנו מתווה לפיו יוכשר שטח מצומצם בעמונה לבתים זמניים חלופיים, עבור רבע ממשפחות הישוב, ואילו בנוגע לשאר המשפחות – קיבלנו הצהרות מעורפלות ומתווה בעייתי ביותר. למרות השמחה הראשונית, מעיון בפרטי ההצעה התברר לנו כי מדובר ב'גבינה שוויצרית' - המדינה איננה מתחייבת לכלום, והכל תלוי ומותנה בפרוצדרות משפטיות רבות כאשר לא ניתנה שום ערובה להצלחתן ולעמידת המדינה מאחריהן", נמסר מטעם התושבים.

השר בנט. האמין כי יקבל את ההסכמה של התושבים למתווה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


השר בנט אמר מוקדם יותר השבוע בהתייחס למתווה שהציע: "אני מאמין שנקבל את הסכמתם לשטח חדש על הרי עמונה בדרך של שלום וכך נבקש מבג"ץ אורכה כדי ליישם את המתווה. גם ברגע הזה אני רוצה להדגיש שהעתקת ישוב כלשהו היא עוול ואנחנו כואבים אותו יחד עם התושבים. אבל בנסיבות שנוצרו הצלחנו להשאיר את עמונה על ההר לצד ההישג האדיר של הסדרה אסטרטגית של ההתיישבות בחוק ובמספר אפיקים משפטיים אסטרטגיים נוספים". עוד אמר בנט, כי "מעל הכל אני מבהיר: אסור בשום מצב ובשום תנאי ולמען שום מטרה להפעיל אלימות. אני רוצה להודות לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה על הגיענו להישג הזה ועל המאמצים המשותפים״.

הצעת בנט הייתה צעד אחרון בשורה ארוכה של ניסיונות מטעם הממשלה למנוע את פינויה האלים של עמונה, שורה שכללה את העברת חוק ההסדרה ופניות לבג"ץ לדחיית צו הפינוי. כעת, כאמור, אפסו הסיכויים של הממשלה להגיע לפשרה בהסכמה סביב פינוי המאחז.