ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר היום (שישי) כי העובדה שישראל אינה שחקן בשמירה על האינטרס הישראלי מול סוריה היא מסוכנת. בכנס הישראלי באילת של לימוד FSU, הפועל בתפוצות על מנת לחזק את הזהות היהודית של יהודים צעירים, הוסיף שלח כי "המבוכה בעניין הזה מלווה אותנו מהרגע שהתחילה מלחמת האזרחים, אני זוכר עוד שיחה כשהייתי עיתונאי וגנץ אמר לי שיבוא יום ונצטרך לעשות חשבון עם הדבר הזה".



לדברי שלח יש לשמור על האינטרס הישראלי האזורי: "שר הביטחון אמר שהאינטרס שלנו שאסד יסתלק, לא הייתי מגדיר את זה ככה. האינטרס שיימנע מצב שחיזבאללה ומיליציות שיעיות אחרות ישבו ברמת הגולן ותיווצר לנו חזית אחת במשולש הגבולות שהיא חזית איראנית. איראן מעורבת במה שקורה בסוריה, השאיפה של איראן שבאה לידי ביטוי בשיתוף פעולה עם חמאס, ליצור לעצמה מוקד השפעה. אנחנו צריכים להיות בסיפור הזה כי העובדה שישראל איננה שחקן בזה היא עובדה מסוכנת".




שלח הוסיף כי "אנחנו צריכים להיות ממוקדים ומעשיים ולהבין מצד אחד מול מי אנחנו מדברים. הרוסים לא ישנו את האינטרס המובהק שלהם בסוריה - גישה לנמל. פוטין רואה באסד גורם שישמר לו את האינטרס שלו. אל מול זה צריך לשים אינטרס שלנו שהוא ישים ומעשי - הרוסים והאמריקאים היחידים שיכולים להגיד לאסד שתהיה הסדרה".



על הסוגיה הפלסטינית אמר שלח כי "אנחנו מתחילים בהגדרת האינטרס שלנו - האינטרס של ישראל הוא להיפרד מהפלסטינים כדי לשמר ולפתח את זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. זה האינטרס שלי, אני מסתכל על מה שטוב לי ולא לפלסטינים. אבו מאזן החליט שמתקפה דיפלומטית עם ישראל תניב לו יותר פירות. התשובה שלי היא שאתה הולך למהלך אזורי שבו אנחנו והגורמים שואפי היציבות במזרח התיכון יושבים ביחד כדי לעצב אותו ובתוך זה את ההיפרדות של ישראל מהפלסטינים. אנחנו צריכים לשים את הקלף הפלסטיני בשביל להיות שחקן באזור ואנחנו צריכים להיות שחקן באזור כדי לפתור את הסוגיה הפלסטינית".



"אזרחים מאבדים אמון בחוק"



עם התלהטות הרוחות לקראת פינוי עמונה, אמר שלח כי הוא מקווה שהמקום יפונה ללא אלימות. "אחרי שאמרתי את זה - ישראל היא מדינת חוק ואם אין חוק - אין לה דבר. אם הממשלה נראית כמי שמנסה להמציא חוק מחדש כדי לא לעשות משהו שלא נעים לה פוליטית אז גם אזרחים מאבדים את האמון בחוק ובסדר ואז זו אנרכיה".



לקראת פינוי עמונה. צילום: מרק ישראל סלם
לקראת פינוי עמונה. צילום: מרק ישראל סלם



בביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוסיף שלח כי "ממשלת נתניהו מנסה למצוא כל דרך כדי להתחמק מלעשות את הדבר שעבר כל תהליך חוקי, לא כולם דרך אגב. השר ליברמן מאוד ברור בצורך לעשות את זה ובצורך להגיד את האמת לתושבי עמונה, שכל התהליך הזה גורם להם סבל. ממשלת ישראל מנסה להראות שהיא עושה הכל למען המתיישבים. היא הולכת למהלך של חוק ההסדרה שיגרום לזה שישראל במשפחה של המדינות שחיות על פי חוקים - מעמדה ידרדר - ואני מדבר בזהירות. החוק ברור, היועמ"ש אומר את זה. זה יכול להגיע לפתחו של בית המשפט. את כל המהלך המגונה הזה בנימין נתניהו עושה שאגב התנגד לזה לפני שתי כנסות. הוא עושה אותו רק כדי לא להפסיד קולות לנפתלי בנט, באנשים הכי קיצוניים".



לדברי שלח נתניהו פוגע בשלטון החוק מסיבות פוליטיות. "נתניהו בעניין הזה כמו בהרבה עניינים אחרים, נוח לו להיראות כאילו הזנב מכשכש בכלב. כמו שהוא אומר שביטל את חוק הגיוס כי החרדים הכריחו אותו וביטל את לימודי הליבה כי מפלגה של שש מנדטים, החרדים הכריחו אותו. זה נוח לו להראות כאילו האלמנטים הכי קיצוניים בקואליציה מכריחים אותו".