תושבי מאחז עמונה אישרו היום (רביעי) את מתווה החדש שהוצע להם, לפיו 24 משפחות יוכלו לעבור באופן מיידי לחלקה חלופית על ההר, במקום 12 משפחות כפי שהוצע במתווה הקודם שנשלל על ידם. עוד הוצע כי חלקה נוספת תוכשר לשם כך בקרוב וכי בג"ץ יתבקש לדחות את הפינוי של התושבים ב-30 יום. 45 תושבים הצביעו בעד המתווה, 25 התנגדו ושניים נמנעו.



בהודעה שפרסמו לאחר ההצבעה, אמר התושבים: "לפני שנתיים ניתן פסק דין להריסת בית חיינו. מאז יצאנו למאבק סיזיפי, עיקש ובלתי פוסק כדי להציל את בתינו ואת ישובינו. לאחר עשרים שנה של התיישבות חלוצית כנגד כל הסיכויים, לאחר שנתיים ארוכות, החלטנו להשהות לעת הזו את המאבק, לקבל את הצעת המדינה לבנות 52 בתים ומבני ציבור חדשים בעמונה - מבנים שישמשו את הקהילה ואת התושבים. החלטנו לתת צ'אנס להצעה לבנות את בתינו ואת חיינו כאן בעמונה".



"נמשיך לעמוד על המשמר ולבחון האם המדינה תעמוד בהתחייבותה לבנות בעמונה בתים ומבני ציבור חדשים. אנחנו מודים לאלפי התומכים בני הנוער והמשפחות שהגיעו לעמונה בימים האחרונים ולעשרות האלפים שתמכו בנו מהבית. בזכותכם עמונה נשארת על המפה, מוסדרת ובעזרת ה' תתפתח ימה וקדמה צפונה ונגבה. אנו חבים לכם. ארץ ישראל חבה לכם. עם ישראל חב לכם. אנחנו אוהבים ומעריכים אתכם".



"אם המדינה לא תעמוד בהתחייבותה לא נהסס מלחדש את המאבק ביתר שאת על הישוב שלנו ועל ארץ ישראל כולה - שנית עמונה לא תיפול".



הבוקר, בפתח ישיבת הממשלה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למתווה החדש ואמר: "עד לפנות בוקר עשינו מאמצים גדולים להביא לפתרון בעמונה. ראשי ההתיישבות שהיו איתנו יכולים להעיד שעשינו את המקסימום ועכשיו אני יכול רק לקוות שתושבי עמונה שדנים ביניהם יקבלו את המתווה, כי זו תהיה החלטה נכונה במקרה הזה". גם שר החינוך נפתלי בנט קרא לקבל את המתווה החדש ואמר הבוקר בישיבה: "אני מקווה שתם עידן הפינויים ושתי המדינות ושנוכל לצעוד קדימה לעידן של ריבונות".



רכבו של השר גלנט הותקף



אל מקום כינוסם של התושבים, שבראשם עומד יו"ר מטה המאבק למען עמונה אביחי בוארון, הגיעו גם מנכ"ל מועצת יש"ע שילה אדלר ושר הבינוי יואב גלנט. השניים התקבלו בצעקות ובמחאות של מפגינים שהגיעו לתמוך בתושבים וקראו להם שלא לקבל את המתווה, כשהם קוראים: "אל תמכרו את ארץ ישראל".



לאחר ביקורו אמר השר גלנט: "קיבלו אותי יפה בעמונה, יש שם קומץ של ארגון להב"ה בראשותו של איתמר בן גביר שרובם בני 16 משועממים שעושים קצת רעש".



תקפו אותך?


"מדובר ב'חצץ על השריון', זה לא רציני. באתי לומר לאנשים שאסור שיהיה פירוד בעם ישראל ואסור שיגעו בחיילי צה"ל. נקיים את הוראות בית המשפט כי אנחנו מדינת חוק.



השר יואב גלנט בביקור בעמונה, היום. צילום: ששון תירם



השר יואב גלנט בביקור בעמונה. צילום: ששון תירם



בנט: "מקווה שעידן הפינויים מאחורינו"
השר בנט, שנפגש הלילה עם ראש ממשלה נתניהו, פגישה שבסופה הוצג המתווה החדש, אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה: "אחרי לילה לבן עם ראש הממשלה והתושבים הגענו בשעה טובה למתווה טוב, שיש בו להותיר את תושבי עמונה על ההר ולהגיע לפעולה בדרכי שלום. אני מקווה שזה שם מאחורינו את עידן הפינויים ושתי המדינות, וכי נוכל לצעוד קדימה לעידן של ריבונות".


שר החקלאות אורי אריאל התייחס גם הוא הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לנושא ואמר: "אני חושב שהמתווה החדש הוא המתווה הכי טוב שאפשר. הגענו להישגים עבור כלל ההתיישבות וגם לעמונה, המלצתי להם לקבל את המתווה". עוד התייחס לדיווחים על תקיפת השר גלנט ואמר כי "השר לא הותקף, בסך הכל נגעו ברכב שלו". לגבי העובדה שמדובר בקרקע פלסטינית, אמר אריאל: "יש עוד קשיים, אנשי עמונה היו שותפים לדיונים והם הלכו לחבריהם ואני מקווה שיסכימו. נעשתה עבודה אחראית בשביל אנשים שיושבים שם עשר שנים והמדינה נתנה להם את התשתיות ואת הלגיטימציה". 



בהמשך ישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה נתניהו לביקורו בקזחסטן ובאזרבייג'ן, ואמר: "זה ביקור היסטורי לכל דבר. מדובר במדינות מוסלמיות שמעריצות את מדינת ישראל ורוצות בהידוק הקשרים איתנו. קיבלו אותנו בצורה יוצאת מהכלל. בקזחסטן רוצה לפתוח את השווקים שלה לחברות ישראליות בכל התחומים וגם בתחום הביטחון, אלה מדינות אסלאמיות שמטפחות דו קיום ומאמצות לחיקן את ישראל. יש לזה חשיבות בהתחשב במה שקורה באזורנו ומתוך ידיעה ברורה שהדברים לא ישודרו אני אומר אותם כאן". לסיקור המלא של מעריב על ביקורו של נתניהו



דיון תושבי עמונה במתווה החדש, היום. צילום: קרני אלדד



הפגישה הלילית של נתניהו, בנט וראש מועצת שומרון



הצבעת התושבים אירעה לאחר פגישה לילית שנערכה בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו, השר בנט וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, בה הושגו הסכמות למתווה פשרה חדש שיוצע להם. 



זהו אינו ההסדר הראשון שתושבי עמונה דנים בו. ביום חמישי לפנות בוקר הם דחו את הצעת המדינה, לפיה יועתקו בתיהם בהדרגה אל חלק אחר בהר בו שוכן המאחז הבלתי חוקי. לטענתם, המתווה לא הבטיח את העתקת כל הבתים.



ההתנגדות לפינוי לא  מורגשת רק בקרב התושבים. חיילים מגדוד צבר בחטיבת גבעתי נטשו אמש מוצב, זאת על רקע סירובם להשתתף בפינוי המתוכנן של המאחז. מפקדי הגדוד שוחחו עימם ולאחר שהסבירו להם כי הם אינם נדרשים לבצע פינוי, אלא רק לסייע במעגל השלישי של המבצע, הם החליטו לחזור בהם. החיילים התנצלו ושבו למוצב.
ראש הממשלה נתניהו התייחס בסוף השבוע לפינוי ואמר: "תושבי עמונה היקרים, ליבי עמכם. אתם נמצאים בתקופה קשה, לכם ולבני משפחותיכם, לכל עם ישראל. הממשלה מחויבת להתיישבות ביהודה ושומרון. אנחנו מחויבים לזה יותר מכל ממשלה אחרת בתולדות המדינה. לכן שרי הממשלה ואני עשינו כל מאמץ אפשרי, כל מאמץ, למצוא פתרון שישאיר את המתיישבים במקום. הקדשנו לזה לילות כימים, עשרות דיונים, העלינו פתרונות יצירתיים, פתרונות מחוץ לקופסא - אבל לצערי ההצעות שלנו לא התקבלו".