הצעת השר לביטחון פנים גלעד ארדן, לביטול ביקורי הח"כים אצל האסירים הביטחוניים, אושרה בהצבעה שנערכה היום (שלישי) בדיון בוועדת הכנסת. ההצעה, אותה יזם השר בימים האחרונים, מגיעה בעקבות ריבוי מקרי הברחות טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים, וכן לנוכח החשד למקרה החמור שבעטיו נחקר היום ח"כ באסל גטאס מהרשימה המשותפת.


12 הצביעו בעד, חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) נמנע וחברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) הצביעה נגד. לפי ההחלטה שהתקבלה, ביקורי אסירים ביטחוניים אינם חוסים תחת הגדרת "חסינות חברי הכנסת", וזאת בשל "הפגיעה שעלולה להיגרם לביטחון המדינה כתוצאה מביקורים אלו". כמו כן הוחלט כי בתיאום עם יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת ביקורת המדינה, תינתן האפשרות למספר בעלי תפקידים מקרב חברי הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לקיים ביקורים אצל אסירים ביטחוניים, על מנת להבטיח פיקוח פרלמנטרי נאות על תנאי כליאתם.  

השר ארדן במהלך הדיון, היום. צילום: מרק ישראל סלם


"הביקורים - פגיעה בביטחון המדינה"                     
 
במהלך הדיון אמר ארדן: "ביקורים של אסירים ביטחוניים הם תמיד פוליטיים, שמיועדים לחזק אותם וגם כדי להתחזק בעצמך. בעיניי הביקורים של האסירים הביטחוניים מייצר פגיעה בכנסת".

כמו כן ציין השר כחלק מנימוקי ההסבר להצעה: "אני מנהל את המאבק הזה מספר חודשים. יש את חסינות חוק חברי הכנסת, שאומר שהוא יכול להיכנס לכל מקום שהוא רוצה. כל פעם יש פתרון שנראה כמו פלסטר. הרי אין החרגה לחיפוש בכליו של חבר כנסת בכניסה לכלא ביטחוני. צריך להגיע לרף מסוים, אף אחד מאיתנו לא יודע איך בג"ץ יפרש את זה. אלה אסירים שיושבים שנים רבות, יש להם מעמד פוליטי שהולך ומתחזק שם, וביקורים כאלה מחזקים את מעמדם ויוצרים פגיעה בביטחון המדינה, וגם אם מישהו מכניס להם אמצעים ששב"ס לא יכולים לצפות מראש".

הוסלקו בספרי קריאה: כך נראים הפלאפונים שהוברחו
 
גטאס, שחקירתו באזהרה הסתיימה בשעות הצהריים, נחשד בביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים ועבירות על פי פקודת שירות בתי הסוהר. הוא נחקר לאחר שיחידת המודיעין של שב"ס התחקתה אחריו במהלך ביקורו בכלא, בו על פי החשד הכניס 12 טלפונים סלולריים קטנים אותם הסתיר בתוך ג'קט שלבש וכן פתקים שעל פי החשד נשאו קודים מוצפנים. 

תמונות ראשונות שאנו חושפים בכתבה זו מציגות כיצד נראים חלק מהפלאפונים הניידים שהוברחו בחודשים האחרונים לאסירים ביטחוניים. חלקם הוסלקו בתוך ספרי קריאה ע"י בני משפחותיהם של הצעירים הביטחוניים ועל פי החשד, חלקם הגיעו אליהם בעקבות גורמים שהגיעו לבקרם, ביניהם חבר הכנסת שנחקר.

הפלאפונים שהוברחו ונתפסו בחודשים האחרונים


חלק מהסלולריים שהוברחו לבתי הכלא


הפרשה נחשפה לפני יומיים, כשגטאס עוכב על ידי שוטרים ואנשי המודיעין של שב"ס, ומיד שלף את תעודת החסינות שלו כמי שמכהן בכנסת ישראל. בעקבות כך, העבירו אנשי המודיעין של שב"ס את המידע והראיות שבידיהם לידי המשטרה ואלו ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לאשר פתיחה בחקירה.

אתמול בשעות הבוקר אישר מנדלבליט את בקשת המשטרה ובמשך שעות ניסו חוקרי לה"ב 433 ליצור קשר עם חבר הכנסת, עד שבשעות אחר הצהריים הוא נעתר לזימון. הבוקר, כאמור, הוא התייצב לחקירה. 

ח"כ גטאס לפני החקירה. צילום: ניר קידר


ח"כ גטאס מעוכב מחוץ לכלא קציעות