מליאת הכנסת תתכנס היום (חמישי) לישיבה מיוחדת כדי לאשר את החלטת ועדת הכנסת מאתמול, להסיר את חסינותו של ח”כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) לצרכי מעצר וחיפוש. זאת לאחר שנתפס “על חם” מבריח טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים. העונש בעבירות שבהן הוא חשוד נע בין שלוש ל־10 שנות מאסר והעונש המצטבר יכול להגיע עד ל־15 שנים. ח”כ גטאס חשוד בהכנסה אסורה של חפץ אסור לבית הסוהר, בהכנסה של "ציוד קצה" לבתי הסוהר - במטרה לפגוע בביטחון המדינה או לסייע לארגון טרור - וכן בקשירת קשר לביצוע פשע, ובמרמה והפרת אמונים.



אתמול פנה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ליו”ר הכנסת יולי אדלשטיין וביקש לכנס בדחיפות את ועדת הכנסת כדי להסיר את חסינותו של ח”כ גטאס, וזאת במטרה שהמשטרה תוכל לעצור אותו לצרכי חקירה או לערוך חיפוש בביתו. בצהריים התכנסה הוועדה בראשות ח”כ יואב קיש (הליכוד) לדיון דחוף שבסיומו אושרה בקשת מנדלבליט פה אחד. אולם ההחלטה טעונה עדיין את אישור מליאת הכנסת.



ח”כ גטאס עצמו בחר שלא להגיע לדיון והסביר במכתב לקיש כי לטעמו מדובר בדיון שתוצאותיו ידועות מראש, וכי קיבל את הזימון לישיבה רק כשעתיים לפני מועד כינוסה. בכל מקרה, אמר, אין הוא מוותר מרצונו על זכויותיו ועל חסינותו. גם נציגי הרשימה המשותפת בוועדת הכנסת, אחמד טיבי ואוסמה סעדי, נעדרו מהדיון.



בדיון עצמו הסביר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו”ד רז נזרי, כי התגבשה תשתית ראייתית מוצקה נגד ח”כ גטאס. הוא אמר כי “התרת המעצר לא אומרת בהכרח שיעצרו אותו, אבל ניתן יהיה לנקוט נגדו גם בחלופות אחרות שנגזרות מהאפשרות למעצר”. הוא הסביר כי מדובר במהלך חריג ביותר וכי ככל הידוע היה לו תקדים אחד בלבד בתולדות הכנסת, בשנת 1985, שבו הייתה פנייה להסרת חסינות של ח”כ מכהן תוך כדי מעצר. אלא שבעבר הגיעה הפנייה מטעמו של חבר כנסת ולא מהיועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, הוסיף כי “הסיטואציה והנסיבות חריגות לא פחות. המשטרה פועלת להשלמת החקירה והיועץ סבור שלצורך השלמת החקירה יש להסיר את החסינות הזו”.



בדיון שהתפתח, והיה סוער לפרקים, אמר ח”כ אמיר אוחנה (הליכוד) כי “ח”כ גטאס הוכיח שהוא אינו בוגד, אלא הוא האויב. הוא וחבריו זועבי וזחאלקה אמורים להיות חברים בבית הכלא”. גם ח”כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) אמרה כי “חברי הכנסת של בל”ד בוגדים פעם אחר פעם במדינת ישראל”.



בתוך כך פנו אתמול יו”ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) וח”כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) לוועדת האתיקה של הכנסת וביקשו להשעות את ח”כ גטאס לאלתר מכל פעילות בכנסת.