הוארך בארבעה ימים מעצרו של חבר הכנסת באסל גטאס יום (שישי) בבית משפט השלום בראשון לציון. זאת לאחר שאמש החליטה המשטרה לעצור את הח"כ החשוד בהברחת טלפונים ניידים לאסירים ביטחוניים, שאותם ביקר בכלאם. אמש נחקר גטאס במשך שעות, ומכיוון שגרסתו לא תאמה את הממצאים שבידי החוקרים מהאירוע שבו תועד במצלמות, על פי החשד, מבריח את המכשירים לאסירים ביטחוניים, הוחלט להשאירו במעצר. לאחר שבילה את הלילה בבית המעצר "ניצן", הבוקר ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של גטאס. המשטרה הבהירה כי ישנו יסוד סביר לחשש ששחרורו של גטאס יביא לסיכון לשלום הציבור ולביטחון המדינה. עוד הודגש כי ישנו חשש ששחרורו יביא לשיבוש החקירה. 



גטאס חשוד בביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים ועבירות על פי פקודת שירות בתי הסוהר בשל הכנסת חפץ אסור בניגוד לחוק. בתגובה אמר גטאס בבית המשפט: "אני לא מלשן"



בבית המשפט טען נציג המשטרה כי גטאס סירב למסור שם הגורם שהעביר לו את החבילות שיועדו לאסירים. "לא יכול להיות חולק שאדם העוסק בהכנסת טלפונים ומוסר אותם לחבר כנסת על מנת שיכניס אותם לבית הסוהר, הוא גורם המעורב בעבירות ביטחוניות, ואי הסגרת זהותו על ידי החשוד חמורה ועצם ההכנסה חמור מאוד".



לדבריו מכיוון שמדובר בחבר כנסת מכהן מטופלת הסוגיה ברגישות מרבית וכל צעד נשקל בכובד ראש. "הבסיס לבקשת צו המעצר אתמול הייתה מבוססת, הכל נבדק בקפידה ובצורה נקודתית".



בית משפט השלום בראשון לציון, ארכיון. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
בית משפט השלום בראשון לציון, ארכיון. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



"חקירה ראוותנית"



פרקליטיו של גטאס ניסו לערער את אמינות החוקרים וטענו כי החוקרים מטעים את בית המשפט שכן המשטרה חיכתה להסרת חסינותו כדי להוציא את צו המעצר. נציגי המשטרה דחו את אמירותיהם של עורכי הדין לאה צימר חאלד טיפי ונמיר עדאזי.



באי כוחו של החשוד סיכמו בביקורת מרומזת על בית המשפט: "שאלה שבטח כולם שואלים - באיזה משקפיים בית המשפט מתכוון לבחון את הבקשה הזו, אם במשקפיים פוליטיים ברור לנו שהתוצאה תהיה מעצרו של החשוד. כאשר מדובר בחקירה ראוותנית שמתנהלת בתקשורת הלחץ שמופעל על בית המשפט הוא לחץ נתון וקיים".



יחד עם זאת ניסה עורך הדין לגמד את טענותיו. "אני סומך על בית המשפט אבל חייב לומר את הדברים כי זו תחושה של כל אחד ואחת שנמצאים באולם". לטענתו, מיד אחרי שחבר הכנסת יצא מבית הסוהר והתבקש להתלוות לחקירה החלו כבר הפרסומים והודלפו ראיות".



לטענת בא כוחו של החשוד, הסביר חבר הכנסת גטאס בחקירתו כי הוא מכיר היכרות רבת שנים את אותו אסיר המרצה מאסר עולם שעונשו הוקצב והוא צפוי להשתחרר בשנים הקרובות. לדברי גטאס האסיר ביקש ממנו שיביא לו ספרים. "צריך להבין שזו לא טענה מוסמכת זה לא טלפונים שהיו גלויים אלה דברים שהיו עטופים בצורה שהוא לא יכול היה לדעת מה יש בפנים".



השופט מנחם מזרחי ציין כי קיים חשד סביר לביצוע עבירות המיוחסות לחשוד ומשלב מקדמי זה רחוקה הדרך לקבוע כי קיים חשד סביר ביחס לעבירות הנוגעות לחוק המאבק בטרור.



השופט התייחס לחקירה עצמה והוסיף: "אומר כי מאחר שמדובר בחבר כנסת הרי שיש כאן רגישות חוקתית מיוחדת לכן בחנתי את הבקשה בחינה מדוקדקת, שמא יש כאן פגיעה בתפקודו הראוי של חבר הכנסת, או חלילה התעמרות כלשהי. התשובה היא בשלילה, מדובר בחשד סביר ועילת מעצר בהתאם לדין", סיכם השופט מזרחי והחליט להאריך את מעצרו של גטאס.



בבקשת הארכת המעצר הופיע פירוט של החשדות נגד גטאס והציוד שעל פי החשד העביר לאסירים ביטחוניים. לפני כחמישה ימים במהלך ביקור בבית הכלא "קציעות", גטאס תועד בווידאו מעביר ארבע מעטפות לאסיר באסל ביזרה השפוט ל-15 שנה בגין עבירות ביטחון. במשטרה טוענים כי לאחר העברת המעטפות האסיר יצא מהחדר ובחיפוש שנערך עליו נמצאו ארבע מעטפות שהכילו 12 מכשירי טלפון ניידים, 16 כרטיסי סים, שני מטענים ואוזניות.



האם גטאס ישתתף בהצבעות במליאה?


יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר היום ברשת ב' כי התקבלה החלטה על ידי קצין הכנסת לסגור את לשכתו של ח"כ גטאס. לדבריו תיאסר כניסה מוחלטת ללשכה, גם של עוזרים פרלמנטריים ועובדי ניקיון, זאת מחשש לשיבוש חקירה.



בעקבות הארכת המעצר היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, יצטרך לגבש בימים הקרובים חוות דעת לגבי מעמדו של הח"כ כעציר. למרות מעצרו ח"כ גטאס נחשב לחבר כנסת לכל דבר והוא יכול לדרוש, למשל, לאפשר לו להשתתף בשבוע הבא בהצבעות במליאת הכנסת ובוועדות, סוגיה שהייעוץ המשפטי של הכנסת יצטרך לתת עליה את הדעת, שכן אם ח"כ גטאס לא יורשה להשתתף בהצבעות תמנה הכנסת בפועל 119 ח"כים ולא 120.



 יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לאחר המעצר בל"ד גינתה הבוקר את ההחלטה: "בל"ד ראוה במעצרו של ח"כ גטאס צעד חסר תקדים בחומרתו, שאין לו כל הצדקה. המעצר הוא חלק בלתי נפרד ממסע רדיפת הפעילות הפוליטית של בל״ד ושל המפלגות והתנועות הפוליטיות הערביות".



בביקורת על המשטרה הוסיפו בבל"ד: "המשטרה בחרה בצעד בוטה שאין בו שום היגיון, על אף שח"כ גטאס התייצב לחקירה ככל שהתבקש, ענה על כל שאלות החוקרים, הסכים להסיר את חסינותו הדיונית בקשר לחקירה, והצהיר בפומבי ובמפורש כי לא עבר כל עבירה ביטחונית ולא הייתה לו שום כוונה לעשות כן. החשדות נגד ח"כ גטאס אינן מצדיקות הסרת חסינות, מעצר נקמני אכזרי באמצע חקירה וצווי חיפוש".



מעצרו התאפשר לאחר שהכנסת אישרה אתמול, בתום דיון שנמשך 12 דקות בלבד, את הסרת חסינותו. המשמעות היא שניתן לחקור את חבר הכנסת, לערוך חיפושים בביתו ובמשרדו, וגם להחזיקו במעצר.



קודם לדיון שבו אושרה הסרת חסינותו ולאחר שהופעלו עליו לחצים מצד ח"כים משמאל שלא יעמיד אותם במבוכה כשייאלצו להצביע בעד הדחתו, הודיע גטאס ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי הוא מוותר על חסינותו. במכתב ששלח גטאס לאדלשטיין לפני הדיון הוא כתב: "בצעד חריג וחסר תקדים ביקש היועץ המשפטי לממשלה שוועדת הכנסת תסיר את חסינותי בפני חיפוש ומעצר, דבר שלא שש היועץ המשפטי לממשלה לעשות מעולם נגד ח"כ מכהן גם בחמורות שבפרשות שבהן ח"כים נחקרו ואף הורשעו בעבירות של שוחד, שחיתות, אונס ואף בחשדות חמורים בהרבה".



גטאס הוסיף: "אין כל ספק שצעד קיצוני זה, תזמונו ואופיו תואמים את גלי הקול המתלהמים של חברי ועדת הכנסת (שספק אם עיינו בבקשה), דבר המעלה חשש כבד לאיפה ואיפה בשיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בעת שקיבל את ההחלטה להגיש את הבקשה, זאת על אף שהתייצבתי לחקירה ועניתי על כל שאלות החוקרים ולאחר שהודעתי בבירור שאיענה לכל פעולת חקירה חוקית, ככל שיידרש, ובכל עת. הדיון בוועדת הכנסת היה כצפוי מתלהם, פוליטי ולא ענייני, כך שאין בכוונתי לתת לאווירת ההסתה הפרועה נגדי להימשך". גטאס ביקש מיו"ר הכנסת להביא את הודעתו בפני מליאת הכנסת, עם תחילת הדיון, כלשונה.



אדלשטיין, הודיע על הסרת החסינות במליאה. צילום: פלאש 90
אדלשטיין, הודיע על הסרת החסינות במליאה. צילום: פלאש 90



אדלשטיין אמר אתמול במליאה עם ההודעה הרשמית על הסרת החסינות: "ההחלטה נועדה לאפשר למערכת אכיפת החוק לנקוט פעולות לבירור החשדות נגד גטאס". הוא הוסיף כי נטילת החסינות נכנסת לתוקף עם ההודעה במליאה. "חסינות פרלמנטרית בכל מדינה דמוקרטית היא כלי חשוב ביותר. עם זאת, ודווקא משום כך אני מקבל בסיפוק את ההחלטה פה אחד של ועדת הכנסת, כי אסור לנו לאפשר להפוך את החסינות לכלי בידי עבריינים בפעילות נגד המדינה".



מכחיש את החשדות



מיד עם החלטת הכנסת להסיר את חסינותו הוחלט במשטרה לבצע איכון למכשירי הטלפון של גטאס ובני משפחתו. כזכור, גטאס נחקר במשרדי להב 433, ועל פי המשטרה, הבריח טלפונים סלולריים בזמן שביקר אסירים ביטחוניים בבתי הסוהר. חומרי החקירה הועברו לעיונם של היועץ המשפטי לממשלה ושל פרקליט המדינה, שיחליטו אם להגיש נגד גטאס כתב אישום. גטאס מסר כי לא ביצע כל פעולה שיש בה כדי לפגוע בביטחון המדינה.



"ביקורי אצל האסירים הם במסגרת פעילות הומניטרית ומוסרית בסוגיית האסירים, שלה אני מחויב ממניעים מוסריים צודקים", טוען גטאס. "סוגיית האסירים היא כאובה וקשה מנשוא. האסירים סובלים מתנאים קשים, וטיפול בנושא הוא במסגרת תפקידי הציבורי והפרלמנטרי, ואני מטפל בו באחריות. אין לי מה להסתיר, אנחנו נכנסים ויוצאים מחקירות אלה בראש מורם".