החשש הגדול של ישראל התממש. ארצות הברית שינתה את מדיניותה ארוכת השנים, לפיה היא מטילה וטו על החלטות אנטי ישראליות, ומועצת הביטחון אישרה הערב (שישי) הצעת החלטה המגנה את ההתנחלויות. 14 מדינות תמכו בהצעה, שהעלו ניו זילנד, ונצואלה, מלזיה וסנגל ואילו מדינה אחת נמנעה - ארצות הברית. 

בדבריו אמר שגריר מלזיה באו"ם, כי חוק ההסדרה עודד את הגשת ההצעה וכי ההחלטה תביא לסיום הכיבוש הישראלי. לדבריו, בפעם האחרונה שאומצה החלטה נגד ההתנחלויות היתה לפני 36 שנים ומאז המצב בשטח רק החריף. השגריר ביקש שחברות המועצה יצביעו בעד ההצעה כדי להוכיח שפתרון שתי המדינות הוא לא רק סיסמה. 


שגריר ונצואלה אמר שהם מגנים את האלימות באזור ולא משנה מי מבצע אותה, אבל ההחלטה הזו תעודד את תהליך השלום. עוד הוא מוסיף שיש קונצנזוס בקרב המדינות המציעות שההתנחלויות הן המכשול לשלום. מדובר בהחלטה היסטורית שתחתום את הניסיונות הכושלים להניע תהליך שלום.


לאחר שארצות הברית נמנעה מהטלת וטו על ההצעה נגד ההתנחלויות באו"ם, אמרה שגרירת ארה"ב במועצה, סמנת'ה פאוור, כי המהלך היה המשך המדיניות האמריקאית הקיימת ולא, כפי שנטען בישראל, סטייה ממנה. "המדיניות שלנו מאז ומעולם טוענת כי פעילות ההתנחלויות לא תורמת לביטחון ישראל ואין לה תוקף חוקי. צריך לעצור את בנייתן וכל הנשיאים הקודמים אפשרו החלטות דומות". לדבריה, "בגלל שההחלטה משקפת את המצב בשטח והיא עקבית למדיניות האמריקאית, לא הטלנו וטו עליה". 

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר לאחר ההצבעה, כי "לא מועצת הביטחון ולא אונסק"ו יצליחו לשכתב את ההיסטוריה ולנתק את הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל. המאמצים הפלסטינים לפגוע בישראל דרך האו"ם לא יועילו ולא יקדמו אף פתרון, הפלסטינים לא ישיגו דבר עד שיעצרו את ההסתה והטרור ויחזרו למשא ומתן ישיר עם ישראל".

דנון התייחס לצעד האמריקאי: ״היה מצופה מידידתה הגדולה ביותר של ישראל לפעול על פי מדיניותה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה החד צדדית הזאת.״ והוסיף כי ״אין ספק שחילופי הממשל בארה״ב יביאו עימם עידן חדש״.

שגירי ישראל באו"ם, דני דנון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
שגירי ישראל באו"ם, דני דנון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


"פעולות מבישות של אובמה וקרי"

עוד לפני ההצבעה, האשימו גורמים נוספים בישראל את אובמה, שנמצא בדמדומי כהונתו, בכך שהניסיונות האחרונים להביא לגינוי ישראלי במועצת הביטחון מבוצעים בידיעתו ובידיעת מזכיר המדינה ג'ון קרי, ואף כינו את פעולותיהם האחרונות כ"מבישות". גורם ישראלי אמר לסוכנויות ידיעות כי "הממשל האמריקני בישל בחשאי עם הפלסטינים החלטה אנטי-ישראלית קיצונית, שתיתן רוח גבית לטרור ולחרמות", אמר הגורם הישראלי הרשמי הבכיר. "זה צעד שנוטש את ישראל ושובר מסורת של עשרות שנים במדיניות האמריקנית שבמסגרתה ארה"ב הגנה על ישראל באו"ם. הצעד הזה פוגע בסיכוי לפעול בצוותא עם הממשל הבא כדי לקדם את השלום".

יושב ראש מפלגת "יש עתיד", חבר הכנסת יאיר לפיד ביקש גם הוא מממשל אובמה להטיל וטו על ההחלטה המתגבשת. "עוד לא מאוחר מדי", כתב לפיד בהצהרה, "עוד אפשר לעצור את ההחלטה האנטי-ישראלית במועצת הביטחון של האו"ם. החלטה כזו תתן רוח גבית לטרור ולאלימות. היא לא תקדם משא ומתן, אלא תחסום אותו. על אומות העולם לדעת שבנושא זה אין בישראל אופוזיציה וקואליציה. יש הסכמה מקיר לקיר בחברה הישראלית שזהו צעד מזיק ומסוכן. לא יכפו עלינו לפעול בניגוד לצרכי הביטחון הלאומי שלנו. בשם הידידות הנצחית בין ישראל  לארה"ב, אני קורא לממשל אובמה להטיל וטו על ההחלטה נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם"', ואף העביר מסר לבכירים בבית הלבן שהבטיחו כי יעבירו את דבריו לנשיא.

לעומת זאת, יושבת ראש מרצ זהבה גלאון קראה לנשיא שלא להטיל וטו על ההחלטה וטענה כי לא מדובר בהחלטה אנטי ישראלית. " אני מקווה שהממשל האמריקאי לא יטיל וטו על החלטה שאינה נגד מדינת ישראל, אלא נגד מדיניות הסיפוח של ממשלת ישראל, ומבחינה בין ישראל הריבונית בגבולות הקו הירוק לבין ישראל הכובשת בהתנחלויות".

"בישלו תרגיל נגד ישראל" ברק אובמה ואבו מאזן, צילום: רויטרס
"בישלו תרגיל נגד ישראל" ברק אובמה ואבו מאזן, צילום: רויטרס


בארצות הברית, ממשל אובמה הדף את ההאשמות מגיוון ישראל והכחיש שהוא מעורב בהצעה הנוכחית. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם הודיע כי אם הצעת ההחלטה תאושר הערב, יפעל להקטין את הסיוע האמריקאי למוסדות האו"ם ואף איים לפגוע בסיוע האמריקאי למדינות שייתמכו בהצעה. גם במפלגה הדמוקרטית עולים קולות שקוראים לאובמה להטיל וטו על ההחלטה, בהם מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר. "אני מתנגד בתוקף להפעלת לחץ על ישראל באמצעות החלטות חד צדדיות. הימנעות אינה מספיקה, על הממשל להטיל וטו על ההחלטה הזאת" אמר שומר בהצהרה, והוסיף כי שוחח עם גורמים בממשל בעניין.