ביקורת חריפה על ממשל אובמה בעקבות ההחלטה שלא להטיל וטו על ההצעה לגנות את ההתנחלויות במועצת הביטחון. מלשכת ראש הממשלה נמסר הערב (שישי), כי "ישראל דוחה על הסף את ההחלטה האנטי-ישראלית הבזויה באו"ם ולא תכפיף את עצמה אליה. בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא "שטח כבוש". 

"ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עימה מאחורי הקלעים. ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת".

גם המדינות שהעלו את ההצעה להצבעה במועצת הביטחון לא נשארו בלי תגובה. רה"מ נתניהו הורה לשגרירי ישראל בניו זילנד ובסנגל לשוב ארצה באופן מיידי להתייעצויות. נתניהו גם הורה לבטל את ביקורו הצפוי בישראל של שר החוץ של סנגל בעוד שלושה שבועות, הנחה את משרד החוץ לבטל את כל תכניות הסיוע לסנגל וכן לבטל ביקורים בארץ של השגרירים הלא תושבים של סנגל וניו זילנד. 

גם במערכת הפוליטית בישראל הגיבו להצבעה ולמהלך האמריקאי. בעוד בימין מרבית המגיבים ביקרו קשות את אי הטלת הווטו האמריקאי והאשמתו בבגידה בברית הישראלית-אמריקאית, בשמאל האשימו את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על שבתקופתו התדרדרו היחסים בינו לבין הנשיא האמריקאי ברק אובמה וכי בשבועות האחרונים נקט במספר פעולות פרובוקטיביות, כגון חוק ההסדרה וההסדר מול עמונה, שהביאו לתוצאה העגומה.



שגריר ישראל לאו"ם דני דנון, ביקר באופן חריף את ההחלטה וקרא לה שכתוב של ההיסטוריה. "לא מועצת הביטחון ולא אונסק"ו יצליחו לשכתב את ההיסטוריה ולנתק את הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל. המאמצים הפלסטינים לפגוע בישראל דרך האו"ם לא יועילו ולא יקדמו אף פתרון, הם לא ישיגו דבר עד שיעצרו את ההסתה והטרור ויחזרו למשא ומתן ישיר עם ישראל". כמו כן, דנון התייחס לצעד האמריקאי: "היה מצופה מידידתה הגדולה ביותר של ישראל לפעול על פי מדיניותה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה החד צדדית הזאת", והוסיף כי ,"אין ספק שחילופי הממשל בארה"ב יביאו עימם עידן חדש".



השר כ"ץ: "דימוי החולשה של ארה"ב הגיע לשפל חדש"


שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, אמר כי "ההחלטה נגד ישראל בעיתוי הנוכחי , כאשר ברקע האירועים בסוריה, טרור האסלאם הקיצוני באירופה וחשיפת תשתיות הפיגועים של החמאס ביו״ש, משקפת אובדן דרך. מצער שנשיא ארה״ב המכהן מותיר אחריו מורשת של מתן גיבוי להחלטה אנטי ישראלית חריפה וחד צדדית , שנותנת רוח גבית לטרור ולאלימות הפלסטינית. דימוי החולשה של ארה״ב בעולם ובאזור, כמי שאינה מגבה את ידידותיה, הגיע הערב לשפל חדש, כאשר הפנתה את גבה לבת בריתה ישראל. אני מאמין שאחרי ה 20 לינואר הדברים יראו אחרת , כפי שאמר הערב הנשיא הנבחר של ארה״ב דונלד טראמפ".



שר האנרגיה יובל שטייניץ גינה גם הוא את החלטת הממשל שלא להטיל וטו והגדיר אותה כהפקרה של ישראל. " זאת לא החלטה מגד ההתנחלויות, זאת החלטה נגד ישראל, נגד העם היהודי והמדינה היהודית. ארצות הברית פשוט הפקירה את ידידתה היחידה במזרח התיכון הערב".


שר המדע אופיר אקוניס, תקף את האו"ם בשל מה שהוא הגדיר כשתיקתו בנוגע לזוועות שמתרחשות בסוריה, וקרא להתנהלות הארגון "פאתטית מתמיד". "בעוד עיר שלמה בסוריה, על אזרחיה וילדיה, נמחקת.  בעוד באירופה הטרור שוב מרים את ראשו, אז האו״ם מוצא זמן לגנות את ישראל, על ההתיישבות ביהודה ושומרון: זה מגוחך, פאתטי ומעל הכל מאוס. זכותה של ישראל לבנות ולהתיישב ביהודה ושומרון, כמו בכל מקום אחר בארץ. נתגבר גם על ההחלטה הזאת".

שגירי ישראל באו"ם, דני דנון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
שגירי ישראל באו"ם, דני דנון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הרצוג: "אם נותרה בנתניהו טיפת אחריות, שיניח את המפתחות"


יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי "זהו ערב קשה לישראל. כזה לא ידענו עשרות בשנים. אני מתנגד נחרצות להחלטה הקשה הערב במועצת הביטחון של האו"ם, שהיא מפלה אסטרטגית קשה למדינת ישראל. החלטה שהיה על ארצות הברית למנוע אותה כי היא פוגעת קשות בבירתנו ירושלים, בגושי ההתיישבות ובמעמדה של ישראל ובהישגים מדיניים שצברנו ברבות השנים. החלטה שיש להילחם בה בכל הכלים, החלטה שמדיניות של ממשלה אחרת שקולה ואחראית ומפוכחת יותר הייתה מונעת אותה בוודאות. אבל מי רצה לשמוע?! הזחיחות אטמה את האזניים".



"אני מתריע בשנים האחרונות וביתר שאת בחודשים האחרונים על כך שנתניהו מוביל את ישראל לקריסה במדיניות החוץ שלה, שתשפיע על כולנו ועל כך שניצבת ברירה אחת מול ישראל. לספח מיליוני פלסטינים או להיפרד. הערב לצערי זה קרה", הוסיף הרצוג, שמונה שנים של התכתשות בלתי פוסקת עם ראש המעצמה הגדולה בתבל ובת בריתנו האחת והיחידה בהתעלמות מסימני האזהרה מוושינגטון ובירות העולם, גרמו לסכנה גדולה לירושלים שלנו ולגושי ההתיישבות שהוכרו בעבר כהישגים מדיניים מובהקים.
לדבריו, "עכשיו הזמן להתעשת, להפסיק להתייחס אליו כקוסם, ולהתייחס אליו כמי שנכשל כישלון חמור ביותר בזירה המדינית החשובה ביותר, כי העדיף תמיד את שרידותו ואת שדולת המתנחלים על פני האינטרסים של המדינה. אם נותרה בנתניהו טיפת אחריות, אזי שיניח את המפתחות ויבין כי הוא איננו יכול עוד לנהל את ענייני המדינה".

חברת הכנסת מטעם המחנה הציוני ויושבת ראש התנועה, ציפי לבני, האשימה את נתניהו בכישלון הדיפלומטי שהוביל להצבעה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון. "ההחלטה שעברה במועצת הביטחון פוגעת בירושלים ובמה שהשגנו לגבי הגושים - אבל נתניהו התעקש על חוק ההסדרה, דהר מול הקיר בידיעה שזאת תהיה התוצאה - וכולנו משלמים את המחיר. אפשר להאשים את אובמה, אבל לא רק שארה"ב  לא הטילה וטו, אלא שכל המדינות המרכזיות בעולם, כמו בריטניה, צרפת, רוסיה וסין תמכו בהחלטה נגדנו. אפשר גם להגיד שהאו"ם בעייתי ומוטה, אבל כשרת חוץ, וכשניהלתי מו"מ, הבאתי לכך שהחלטות מועצת הביטחון ייצגו את האינטרסים שלנו. הזהרנו בזמן אמת שחוק ההסדרה ועמונה יובילו למועצת הביטחון, דרשתי הקפאת בנייה מחוץ לגושים כדי לשמור עליהם ועל ירושלים וקראתי לפתוח במו"מ ישיר עם הפלסטינים שגם מייצג את האינטרסים שלנו וגם היה מונע החלטות מהסוג הזה".



איתן כבל: "מסתבר שנתניהו נתניהו לא קוסם"



את דבריה של לבני חיזק גם חבר הכנסת איתן כבל, שגם הוא הטיל את האשמה בהצבעה לפתחו של נתניהו, ואמר כי "ישראל שילמה הערב מחיר כבד מאוד על התנהלותו של נתניהו מול אובמה. זה היה ברור שזה יגיע ושזה יכאב. אובמה בחר את המיקום ואת הזמן הנוחים ביותר עבורו ונתן לישראל מכה מדינית קשה שלא בטוח שממשלו של טראמפ יוכל לתקן. מסתבר שביבי לא כזה קוסם גדול".



"בתקופתי  ההחלטות במועצת הביטחון שירתו את ישראל". ח"ב ציפי לבני, צילום: פלאש 90
"בתקופתי ההחלטות במועצת הביטחון שירתו את ישראל". ח"ב ציפי לבני, צילום: פלאש 90



חבר הכנסת אראל מרגלית אף הוסיף כי כישלונו של נתניהו, המכהן גם כשר החוץ בפועל של ישראל, מחייב אותו להתפטר מתפקידו. "ההחלטה הערב היא אות קין על מצחו של נתניהו, פיגוע מדיני שיצר במו ידיו. הבלוף שקידם על "ניהול הסכסוך" קרס ואיתו גם הלגיטימציה הבינלאומית של גושי ההתיישבות שיכולנו לקבע בישראל, אם רק הייתה הנהגה מובילה ולא נגררת בישראל. אותו רה"מ שטוען כי כל העולם איתו נשאר לבד במערכה והקריב את האינטרס הישראלי. באפס מעשים, בספינים, ובחתרנות תחת הנשיא האמריקאי גרם לארה"ב לפעול נגדנו.  נתניהו יצר משבר מדיני חסר תקדים גם עם בנות הברית הקרובות ביותר של ישראל. כראש הממשלה וכשר החוץ בפועל, עליו לשאת באחריות ולהתפטר".

במרצ וברשימה המשותפת מברכים על ההחלטה

יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון טענה כי ההחלטה שהתקבלה מאוזנת ועושה הבדלה בין ישראל הריבונית לבין ההתנחלויות. "ההחלטה באו"ם היא תגובה לכך שהעולם מאבד סבלנות למדינות הדו-פרצופית של ישראל: מחויבות הצהרתית בזירה הבינלאומית לשתי מדינות ומחויבות פוליטית שמביאה לבנייה בהתנחלויות והמשך הכיבוש. מדינת ישראל מקריבה את הלגיטימציה הבינלאומית שלה לטובת ההתנחלויות והכיבוש. ההחלטה שהתקבלה עושה הבחנה בין ישראל הריבונית והדמוקרטית בגבולות הקו הירוק לבין ההתנחלויות והכיבוש".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, טען כי ההצבעה מהווה הוכחה לכך שהקהילה הבינלאומית רואה בישראל כאשמה בקיפאון תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. "היוהרה של נתניהו ושריו, חוק ההסדרה וגזל האדמות הפלסטיניות הובילו את הקהילה הבינלאומית להבין כי סרבנית השלום האמיתית היא ממשלת ישראל. עכשיו צריך להמשיך לפעול גם בזירה הבינלאומית אך גם בזירה המקומית עד להקמת מדינה פלסטינית וכינון הסכם שלום שיטיב עם הפלסטינים ועם הישראלים", אמר עודה.

מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: רויטרס