לראשונה בתולדות המדינה: חברי הכנסת ימנו רק 119. היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, קבע הערב (ראשון) בחוות דעת, כי חבר הכנסת באסל גטאס, העצור בחשד להברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים, לא יוכל לקחת חלק בהצבעות הן במליאת הכנסת והן בוועדותיה. חוות הדעת הוגשה ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שקיבל אותה והודיע כי הוא סומך ידיו עליה: "חבר הכנסת השוהה במעצר, לרבות מעצר בית או חלופות מעצר אחרות המונעות ממנו להגיע למשכן הכנסת, אינו יכול להשתתף בהצבעות בוועדות הכנסת ובמליאה, וזאת על אף שבמליאת הכנסת לא ניתן למלא את מקומו".



כאמור, היום הגיעו חוקרי יחידת להב 433 למשכן הכנסת, על מנת לבצע חיפוש בשלכתו של ח"כ גטאס, זאת בהתאם להיתר שנתן יו"ר הכנסת. בחיפוש נכחו גם קצין הכנסת יוסי גריף והיועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון. בהיתר נכתב כי "בהתאם לסמכות הנתונה לי בסעיף 6 לחוק משכן הכנסת, רחבתו ומשמר הכנסת ובהתאם לפניית ניצב מני יצחקי, ראש אגף חקירות ומודיעין ולצו בית המשפט, אני מתיר בזאת למשטרת ישראל להפעיל את סמכויותיה לצורך עריכת חיפוש בלשכתו של ח"כ גטאס במשכן הכנסת והכל בקשר לחקירה שנפתחה נגדו בביצוע החשדות המפורטות בבקשה לצו חיפוש".



גם אם ישוחרר למעצר בית, לא יוכל להצביע. ח"כ באסל גטאס. צילום: פלאש 90
גם אם ישוחרר למעצר בית, לא יוכל להצביע. ח"כ באסל גטאס. צילום: פלאש 90



"אישור זה ניתן בכפוף לתנאים ולמגבלות שנקבעו בצו בית המשפט האמור" וכלשון בית המשפט "יקבעו תנאים שיבטיחו מניעת פגיעה בלתי מידתית בפרטיות, בעבודה הפרלמנטרית שאינה נוגעת לחשד בתיק זה, כלומר ליווי החיפוש בנציג מוסמך המקובל על יו"ר הכנסת, תפיסת מסמכים רלוונטיים בלבד. בכל מקום של ספק יוכנס למעטפה סגורה למעטפה סגורה לאישור בית המשפט".



החוקרים ביקשו לנסות ולאתר בלשכתו של ח"כ גטאס עדויות שיסייעו להם לפענח מי הגורם שהעביר לידיו של ח"כ גטאס טלפונים סלולריים אותם מאסר לשני אסירים ביטחוניים ומה פשר הפתקים המוצפנים שהעביר לאותם אסירים. חיפוש בוצע גם בביתו של חבר הכנסת. 



מחר בשעות הצהריים צפוי ח"כ גטאס להיות מובא לבית משפט השלום בראשל"צ, כשעד אז יקבל צוות החקירה, בהתייעצות עם ראש היאח"ה וראש להב 433 החלטה אם לבקש את הארכת מעצרו פעם נוספת או שמא לשחררו בתנאים מגבילים מחמירים.





"יש אפשרות שהכנסת תפעל עם 119 חברים" 



ביום שישי אמר יו"ר הכנסת בראיון ל"קול ישראל" כי "יש אפשרות שהכנסת תפעל בפעם הראשונה בתולדותיה עם 119 חברים בלבד. אפשרות אחרת היא שגטאס אכן יובא בכל פעם שירצה להשתתף בהצבעות בידי שוטרים לכנסת, ובמשכן ילווה על ידי אנשי המשמר". 



בעבר, היה מקרה אחד בלבד בכנסת התשיעית בו ח"כ לשעבר, שמואל רכטמן (הליכוד), שהורשע בעבירות שוחד, המשיך להשתתף בהצבעות, למרות שהיה כלוא בבית הסוהר. רכטמן הגיע להצבעות בניידת משטרתית, ולאחריהן, שב לכלא. אלא שמאז החוק השתנה, וכיום לא יכול אסיר לכהן כחבר כנסת, שכן אם הורשע ונידון למאסר, הוא מושעה באופן מיידי מחברותו בכנסת, ובמקומו נכנס הבא אחריו ברשימה, עד שפסק הדין הופך לחלוט. 



במקרה של הרשעה הכוללת תקופת מאסר כלשהי וקביעת קלון, הח"כ המורשע מפסיק באופן אוטומטי להיות חבר כנסת, אולם שני המקרים הנ"ל אינם נוגעים לח"כ גטאס, שכן הוא נתון במעצר לצורך חקירה, וטרם הוגש נגדו כתב אישום והוא לא הורשע.



"מוכן להתקזז עם גטאס"



עוד קודם לחוות הדעת של עו"ד ינון, הודיע יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), כי הוא מוכן להתקזז עם ח"כ גטאס, "כדי להימנע מהמבוכה שבהגעתו למשכן וכדי להבטיח שלא יהיה נוכח בכנסת עד להודעה חדשה". ח"כ אמסלם גם קרא לסיעות האופוזיציה לתמוך באופן מיידי בהצעת השר להגנת הסביבה זאב אלקין (ליכוד), לפעול להדחת ח"כ גאטס מהכנסת באמצעות חוק ההדחה, וציין כי "במידה ולא יעשו זאת, קיים חשש ממשי לכבודה של הכנסת ובית המחוקקים, בכך שעציר יגיע בניידת להצבעות הכנסת".



בעקבות החלטת בית המשפט בראשון לציון להאריך את מעצרו של ח"כ גטאס, גם השר אלקין לא חסך במילים ואמר כי "מקומו של תומך טרור בכלא ולא בכנסת ישראל, אבל באסל גטאס עדיין ממשיך לקבל את המשכורת ואת התנאים של חבר כנסת וגם עלול לדרוש לבוא להצבעות בכנסת".



עוד הוסיף: "המצב האבסורדי הזה עלול להימשך תקופה ארוכה עד השלמת ההליך הפלילי המשפטי. אני קורא ליאיר לפיד, ציפי לבני ויצחק הרצוג, לקחת אחריות ולהצטרף אלינו בתהליך הדחת באסל גטאס מהכנסת באופן מיידי. החוק מאפשר זאת, והאחריות על זה שגטאס עדיין חבר כנסת רובצת על מנהיגי מפלגות השמאל, שעדיין ממשיכות לגונן עליו. הגיע זמן להפסיק את הבושה".