כמו במקרה של דונלד טראמפ, בירושלים בונים על חילופי ממשל גם בצרפת, בתקווה להשבת היחסים בין המדינות לתקנם. ראש הממשלה בנימין נתניהו ייוועד היום בירושלים עם כריסטיאן אסתרוזי, נשיא מחוז ניס והריביירה הצרפתית, שר התעשייה לשעבר וממנהיגי המפלגה הרפובליקנית. לפי הסקרים, מועמד המפלגה פרנסואה פיון הוא בעל הסיכויים הטובים ביותר להיבחר לנשיא צרפת הבא באביב.



אסתרוזי, שצפוי למלא תפקיד בכיר בממשל האפשרי של פיון, שעמו שוחח נתניהו באחרונה, יביא לראש הממשלה את המסר שלו ושל מפלגתו נוכח המשבר עם פריז בעקבות הצבעתה במועצת הביטחון בעד ההחלטה הקובעת שההתנחלויות אינן חוקיות.



אסתרוזי אמר ל”מעריב־השבוע” כי הממשל הבא, בהנחה שפיון ייבחר, ישנה לטובה את מדיניות צרפת כלפי ישראל ויפעל להידוק הקשרים בין שתי המדינות. עם זאת יצוין שפיון עצמו הביע בעבר תמיכה בהחרפת הצעדים של האיחוד האירופי נגד ישראל בנושא ההתנחלויות.



משרד החוץ הצרפתי מצדו פרסם אתמול הודעה רשמית בעקבות ההצבעה במועצת הביטחון וההכנות לכינוס ועידת השלום הבינלאומית ב־15 בינואר בפריז, והתגובות החריפות בישראל בנושאים אלה. בהודעה מזהירה צרפת את הישראלים ואת הפלסטינים ש”עליהם להימנע מכל צעד שעלול לפגוע בפתרון שתי המדינות. רק פתרון של שתי מדינות יאפשר לכונן שלום צודק ובר־קיימא שיבטיח את ביטחון ישראל. זה מה שאישרה מועצת הביטחון כשקיבלה את החלטה 2334 ב־23 בדצמבר”.



עמונה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
עמונה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בתגובה להתבטאויות בישראל נגד הוועידה הבינלאומית ובמיוחד זו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, אומר דובר משרד החוץ הצרפתי כי “יש לבנות את השלום במזרח התיכון ברוח של סובלנות, פתיחות ודו־שיח”.



אשר לוועידה, זו תהיה, לדבריו, “הזדמנות למשתתפים להציג חבילה כוללת של תמריצים לחידוש המשא ומתן הישראלי־פלסטיני. רק הצדדים לבדם יכולים להשיג שלום באורח ישיר”.



בתוך כך מתברר כי לפני ההצבעה במועצת הביטחון התקשר נתניהו למורי מקולי, שר החוץ של ניו זילנד שהובילה את ההצבעה, וניסה לשכנעו לדחות את ההצבעה. פרטי השיחה פורסמו לראשונה ב"הארץ".



ראש הממשלה אמר לשר: "אם תמשיכו לקדם את ההחלטה זו תהיה עבורנו בבחינת הכרזת מלחמה. זה יביא לקרע ביחסים ויהיו לכך השלכות". בניו זילנד סירבו לדרישת נתניהו.




דריכות בירושלים לקראת נאום ג'ון קרי



בינתיים יש דריכות בירושלים לאחר שדובר הבית הלבן הודיע אמש כי מזכיר המדינה ג'ון קרי יישא היום נאום בנושא המזרח התיכון. במהלכו הוא צפוי להציג את חזון הממשל על עתיד המשא ומתן בין ישראל והרשות הפלסטינית.



בינתיים, בארץ ממשיכים פוליטיקאים להגיב על החלטת מועצת הביטחון. ח”כ שרן השכל (הליכוד) הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק להחלת החוק הישראלי על יישובי בקעת הירדן ועל צירי התנועה המובילים אליהם.



על פי ההצעה, לא תוטל הגבלה על בנייה ביישובי הבקעה משיקולים מדיניים, אלא באישור הכנסת. בנוסף, כל החלטה אחרת שהתקבלה לפני החלת החוק בטלה מרגע כניסתו לתוקף.



עוד נאמר בהצעת החוק כי שר הביטחון יורה למפקד כוחות צה”ל ביהודה ושומרון לבטל כל צו, הנחיה או פקודה שיש בהם כדי לסתור את הוראות חוק זה.


יצוין כי הצעות חוק זהות לסיפוח הבקעה הונחו על שולחן הכנסת השמונה־עשרה ועל שולחן הכנסת התשע־עשרה על ידי חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) ובכנסת הנוכחית על ידי ח”כ מוטי יוגב (הבית היהודי).



מלשכתה של ח”כ שרן השכל נמסר אתמול כי ההצעה הונחה עוד לפני ההתפתחויות המדיניות האחרונות וכי בשלב זה טרם הוחלט מתי תקודם ההצעה.