על רקע המשבר המדיני בין אוקראינה לישראל בעקבות הצבעת קייב במועצת הביטחון בעד ההחלטה הקובעת כי ההתנחלויות הן בלתי חוקיות, יוזם חבר פרלמנט יהודי אוקראיני הצעת חוק להעברת שגרירות ארצו בישראל מתל אביב לירושלים. חבר הפרלמנט אלכסנדר פלדמן, מהעיר חרקוב, כתב בדף הפייסבוק שלו כי "אני מאוד כועס על מה שקרה בהצבעה נגד ישראל במועצת הביטחון ועל העובדה שאוקראינה לא נמנעה וכתוצאה מכך בוטל ביקור המנהיג שלנו בישראל". פלדמן התייחס להחלטה הישראלית לבטל את ביקורו של ראש ממשלת אוקראינה ולדימיר גרויסמן, שתוכנן להשבוע.



פלדמן, הנוהג לחבוש כיפה בפרלמנט, ציין בפוסט כי הוא וחבריו עמלו שנים רבות לקידום ולהידוק הקשרים בין שתי המדינות, כולל ביטול הצורך בוויזה לתיירים, הוזלת מחירי הטיסות ועוד.



"אני רוצה לחשוב על העתיד", כתב פלדמן. "אני חושב, לכן, שאנחנו, האוקראינים, צריכים לתקן את המצב הזה שגרם לתקרית דיפלומטית חסרת תקדים. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות העברת שגרירות אוקראינה בישראל מתל אביב לירושלים". הוא הודיע כי עם חזרת הפרלמנט האוקראיני מחופשת ראש השנה האזרחית בכוונתו להגיש הצעת חוק להעברת השגרירות לירושלים.



חבר הפרלמנט האוקראיני אלכסנדר פלדמן. צילום: מתוך פייסבוק
חבר הפרלמנט האוקראיני אלכסנדר פלדמן. צילום: מתוך פייסבוק



הדברים באים לאחר ששלשום זומן שגריר ישראל באוקראינה, אלי בלוצרקובסקי, לשיחת הבהרה במשרד החוץ בקייב, בתגובה לביטול ביקורו של ראש ממשלת אוקראינה בישראל ולזימון של שגריר אוקראינה בתל אביב לשיחת הבהרה במשרד החוץ.



בינתיים, בירושלים ממשיכים בצעדים נגד המדינות שהצביעו נגד ישראל במועצת הביטחון. אתמול הגיעה תורה של אנגולה, כאשר משרד החוץ הודיע על הפסקת הסיוע הישראלי למדינה. שגריר ישראל באנגולה, אורן רוזנבלט, העביר איגרת למשרד החוץ במדינה ובה הודיע על המהלך.




ריבלין: "ההחלטה לגרור את ישראל למועצת הביטחון של האו"ם שגויה"



זאת ועוד, נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס אתמול להחלטת מועצת הביטחון ואמר כי "ירושלים המאוחדת היא בירתה הנצחית של ישראל וכך תישאר. אין גוף בינלאומי שלו הכוח לשנות עובדה זו. וכריבונים על העיר, אני חוזר ואומר באופן ברור - מדינת ישראל מחוייבת עמוקות להבטחת זכויות כל הדתות בירושלים ובישראל כולה".



הנשיא אמר את הדברים בקבלת הפנים המסורתית לראשי העדות הנוצריות בישראל לרגל השנה האזרחית החדשה. הנשיא הוסיף כי "ההחלטה לגרור את ישראל למועצת הביטחון של האו"ם, שגויה בעצם הניסיון לכפות תנאים מקדימים, כמו גם בדרך שבה התקבלה. תפקיד הקהילות הבינלאומיות בפתרון הסכסוך הוא בניית אמון בין הצדדים".