ועדת החינוך של הכנסת קיימה הבוקר (רביעי) דיון בהנחיות האוסרות על קבוצות הפועלות נגד חיילי צה"ל להופיע בבתי ספר, זאת בעקבות בקשת שר החינוך נפתלי בנט וסיעתו לקדם בהליך בזק בכנסת הצעת חוק שנועדה למנוע את הפעילות של ארגונים כמו "שוברים שתיקה". הדיון בוועדה היה סוער ובמהלכו פרצו מספר ויכוחים בין חברי כנסת, ושלושה מהם הורחקו מהדיון, ביניהם ח"כ אורן חזן (הליכוד). חזן פנה לח"כ זהבה גלאון (מרצ) ואמר לה: "המשת"פית גלאון, אם אני סרסור אז את סרסורית של מחבלים. יש רק הבדל אחד בינינו - שבמקרה שלי בית המשפט קבע שלא היו דברים מעולם ובמקרה שלך את עדיין לא נשפטת".

חילופי הדברים בין השניים החל כאשר חזן הציג את עצמו כך: "למי שלא זוכר - אני הייתי השתול הראשון בשוברים שתיקה", ועל כך גלאון אמרה לו: "אתה שתול בכלל". חזן השיב: "אני שתול גאה", והוסיף: "אני מזכיר שרוב הצליבה מהשמאל כלפיי מגיעה זה כי חשפתי את הפרצוף של הארגון הבוגדני הזה. לא צריך להיות להם מקום במערכת החינוך, אבל מורים מחליטים לעשות דין לעצמם מבלי לקבל את עמדת משרד החינוך, כנראה שהם מעל החוק ומדובר באסופה של בוגדים". גלאון התפרצה לדבריו ואמרה: "זה לא יעבור". לאחר שהמשיך הוויכוח בין השניים, הוא הורחק כאמור מהאולם.

"הילדים שלנו נהרגים במלחמות לא פחות משלכם"

קודם לכן אמרה גלאון כי "שוברים שתיקה הוא ארגון פטריוטי. ממה אתם חוששים? אתם שולחים חיילים לשטחים ואתם לא רוצים שתלמידי התיכון ידעו מה קורה שם? רוצים אותם צייתנים מבלי לדעת את האמת. אתם רוצים מערכת חינוך סגורה, פרנואידית שלא מפתחת חוש ביקורת אצל התלמידים". על כך הגיב ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "השתגעתם לגמרי מרצ, ירדתם מהפסים", וגלאון הוסיפה: "אנחנו לא פחות פטריוטים מכם. הילדים שלנו נלחמים במלחמות לא פחות מכם, הולכים לצבא ונהרגים לא פחות משלכם, יש כאן תחרות מי יותר פטריוטים ומי שחושף התנהלות לא תקינה צריך לכבד אותו ולברך אותו. אתם חבורה של פחדנים וצבועים".




 

יו"ר מרצ זהבה גלאון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בן ארי לג'בארין: "מי אתה בכלל? שירתת בצה"ל?

ויכוח סוער נוסף נרשם בין ח"כ מרב בן ארי (כולנו) לח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת). בן ארי פנתה אליו ואמרה: "שירתת בצבא? אתה יודע איך צה"ל נראה? מי אתה שתיתן חוות דעת על צה"ל? אל תשכחו שהיה פה ח"כ שמעביר פלאפונים למחבלים רוצחים".

עוד הוסיפה בן ארי: "זו פעם שלישית שהארגון הזה מוזמן לפה, למה הם לא באים? שאלתי את שוברים שתיקה ממה הם מפחדים, זה נמאס שהם מצפצפים על הכנסת. זה דיון בעניינם". לאחר מכן פנתה לגלאון ואמרה: "למה את מגינה עליהם? יש כאן הסכמה - מרצ והרשימה המשותפת מעולם לא היו נראים קרובים יותר. אני לא מסיתה, אני אומרת את האמת. זה מדהים הצביעות הזאת, וכל מה שהשמאל אומר זו נאורות". במהלך הדברים של בן ארי הוצאה מהדיון ח"כ ענת ברקו (הליכוד).

ח"כ ג'בארין ביקש להשיב לבן ארי ואמר: "בוודאי שצה"ל מקיים פשעי מלחמה בשטחים. כפי שחוק ההסדרה הוא לא על עמונה - העניין כאן הוא לא שוברים שתיקה. מדינת ישראל מתקשה אפילו להיות דמוקרטית ליהודים עצמם. בן ארי, את צודקת שאני לא חלק מצה"ל, אני לא רוצה להיות חלק מצבא הכיבוש". בן ארי ענתה לו: "אני גאה בצה"ל".


מרב בן ארי. צילום ארכיון: דוברות הכנסת
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר בפתח דבריו כי "מי שמכיר את ההתנהלות שלי, לא ימצא חקיקה שלוקחת ימינה או שמאלה, אני מנסה להיות ברמה העניינית, אבל מרגע שאני מבין שהמערכות הממלכתיות לא יודעות לשמור על איזון ועולה מנהל בי"ס ומצפצף על הכנסת ופעם שנייה עושה לה תנועה מגונה ולאחרונה הרהיב עוז ואמר שדעה כזו לגיטימית - אני לא יכול לשחק אותה צדיק שטומן ראשי בחול".

"תעשייה של שקרים"
 
ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) שיזם את הדיון, אמר כי "שוברים שתיקה, תוך מימון זר, משקרים, מעוותים ומוציאים דיבת הארץ רעה. הם אומרים חצי אמת במטרה מוצהרת להביא לסוף מה שהם קוראים 'הכיבוש'. זו תעשייה של שקרים". ח"כ אוחנה הציג סרטון של הפגנה אנטי ישראלית באירלנד, שלדבריו מתבססת על "שוברים שתיקה". "אנחנו צריכים להגיד 'לא' לרעל הזה נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל ששוברים שתיקה יוצרים".
 
עמית דרי, ארגון "מילואימניקים בחזית", אמר במהלך הדיון כי "שוברים שתיקה לא כאן כי הם שמים פס. יש לנו דה ז'ה וו משנה שעברה, חתמו פה על עצומה על נוסח החוק שהולך לעבור ושוב אנחנו בלופ, אותו דיון ואני מתעקש לא לדבר על השקרים והמניפולציות שלהם. לכל בית ספר אנחנו מגיעים אבל רם כהן לא נותן לנו להרצות בבית הספר שלו. הוא דמוקרט גדול רק איפה שזה מתאים לו. מקובל עליכם שהילדים יפתחו חוברות של שוברים שתיקה בהן כתוב כי  'חיילי צה"ל מפעילים אלימות פיזית באופן תדיר'? זה מה שקורא תלמיד החל מכיתה ז'. עזבו את כל השקרים, הדבר הזה זה סרבנות דה-פקטו".
 
שי-אל נחמני, תלמיד כיתה י"ב בבית הספר בגימנסיה הרצליה בתל אביב, סיפר על המפגש שנערך בבית ספרו עם הארגון: "הם לא פועלים באופן אובייקטיבי, מציגים לנו תמונה חד צדדית. תמונה שמאוד לא נכונה ושקרית ואומרים 'זה צה"ל' וזה לא נכון. המסר שקיבלתי זה אל תתגייסו. הם לא דיברו על זה באופן מובהק אבל אני רואה שהמסר שהם רוצים שנסיק מתוך ההרצאות זה שלא כדאי להתגייס". רוני אהרונבייב, תלמיד "נוסף בגימנסיה הרצליה", אמר: "ניסינו למנוע את הגעתם לבית הספר בגלל שאני חושב שהוא משחיר את הפנים של צה"ל בארץ ובעולם". 
 
אלירז קראוס, מנהלת אגף רוח וחברה במשרד החינוך, אמרה כי "המדיניות של משרד החינוך היא לעודד מורים ובתי ספר לקיים דיונים בנושאים 
אקטואליים כולל הבאת מגוון דעות. שיח כזה הוא מותר ורצוי עד לנקודה שבה מדובר בשיח תעמולה מפלגתי או שהוא חוצה את הגבול בין ביקורת לדה לגיטימציה".
 
יש עתיד תומכת בהצעת החוק
 
בדברי ההסבר להצעה שעלתה לדיון נכתב כי "הצעת החוק מבקשת להקנות לשר החינוך, כראש המערכת, הנושא באחריות על תלמידי ישראל, את הסמכות לאסור על אישים או ארגונים שאינם חלק ממערכת החינוך לקיים פעילות בתוך המוסד החינוכי כאשר אופי הפעילות הוא כזה החותר תחת מטרות החינוך או כזה הפועל לפגוע בחיילי צה"ל שהם קונצנזוס בחברה הישראלית".
 
מפלגת יש עתיד כבר הודיעה על תמיכתה בהצעת החוק, שיו"ר המפלגה ח"כ יאיר לפיד, הוא בין היוזמים שלה. את ההצעה אמורים לקדם בכנסת יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם־רפאלי, וחברה לסיעה ח"כ בצלאל סמוטריץ’, החתומים עליה יחד עם לפיד, ח"כ בן ארי, ח"כ פורר וח"כ יואב קיש (הליכוד).

ח"כ יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
 
כזכור, רק לפני כשנה הוציאה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, חוזר שיאסור את כניסת שוברים שתיקה וארגונים הפועלים לטענתה נגד צה"ל לבתי הספר, אולם למרות החוזר המשיכו מנהלים של כמה בתי ספר בארץ להזמין את פעילי שוברים שתיקה להופיע בפני התלמידים. רם כהן, מנהל תיכון תיכונט בתל אביב, שקיים בבית ספרו הרצאה של פעילי שוברים שתיקה הוזמן לבירור במשרד החינוך (ראו ידיעה נפרדת), אולם הליך הבירור הסתיים ללא נקיטת צעדים כלשהם נגדו. כעת החליט שר החינוך לעלות מדרגה במאבק ולקדם חקיקה שתאפשר לו לקבוע אילו ארגונים לא יוכלו להיכנס לבתי הספר, והוא עשוי להביא אותה לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה כבר בשבוע הבא.