המתקפה האמריקאית, שהחלה עם הדחיפה ואי מניעת קבלת ההחלטה נגד ישראל באו"ם, נמשכת. בשעה זאת מציג מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, את החזון אמריקאי לדרך שבה יש לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני. בנאום מציג קרי את קווי היסוד להסדר הקבע, שלפי ממשל אובמה, יביאו לשלום באזור. מדובר בנאומו האחרון של קרי לפני סיום תפקידו במסגרת הממשל היוצא. 



החשש בירושלים, שמתמודדת עם רצף האירועים האחרונים שיוצרים לחץ מדיני משמעותי (בשיאו, החלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות), הוא כי העקרונות שקרי הציג לגבי גבולות, פליטים, ירושלים ונושאי ליבה נוספים שמצויים במחלוקת יאומצו על ידי גורמים מדיניים. בפרט, קיים חשש כי הם ישמשו את שרי החוץ בוועידת פריז לשלום שתתכנס ב-15 בינואר. 



בנואם שנמשך יותר משעה, בה שטח מזכיר המדינה של ארצות הברית את טענותיו כלפי ישראל, הוא הציג את העקרונות לפיהם יושג שלום בין ישראל לפלסטינים, עקרונות שאותם דוחה ישראל.



* הצדדים צריכים להגיע להסכמה על הקמת מדינה פלס על קווי 67, ולהבטיח את בטחון ישראל בגבולות.
* אף שינוי של ישראל בקווי 67 לא יתקבל בקהילה הבין לאומית אם לא יהיה בתיאום. 

* שתי מדינות לשני עמים, עם זכויות מלאות לאזרחים: "התנאי שבבסיס ההסדר העתידי".
* הכרה הדדית בשתי מדינות הלאום, היהודית והפלסטינית ובסבל הפליטים, שיכלול גם מנגנון פיצוי.
* ירושלים תהיה בירת שתי המדינות: "חופש הדת יובטח לכל המאמינים".
* מדינה פלסטינית מפורזת.
* סיום הכיבוש הצבאי באופן מלא.

 "מציג את האינטרס האמריקאי" 

רוב נאומו של קרי הוקדש לסקירת הניסיונות האמריקאים לחדש את המשא ומתן בין הצדדים בשמונה שנות כהונתו של הנשיא ברק אובמה. "היום אני רוצה לדבר על נושא שבמשך שנים מעסיק אותנו, הסכסוך הישראלי פלסטיני", פתח קרי והמשיך: "לאורך כל שנות הנשיאות, אובמה היה מחויב לביטחון ישראל וליציבותה. זה נושא שעבדתי עליו לאורך זמן רב כי פתרון שתי המדינות הוא היחידי שאפשר להשיג את ולשמור על עתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית. זה חשוב בכדי לקדם את האינטרס האמריקאי באזור". 
"אני רוצה לציין למה אנו חושבים שהפתרון הזה נמצא בסכנה, ואני רוצה להציג צעדים פרודוקטיביים להמשך הטיפול בסכסוך. חשוב שנשמור על דיון כן כי האלטרנטיבה לא טובה לאינטרס של שום צד, וגם לא לארה"ב. אני רוצה להציג את העמדה שלי. התפקיד שלי הוא להציג את עמדת אמריקה ואת האינטרס האמריקאי".

 "לא יכולים להגן על ישראל אם חזון שתי המדינות ייעלם" 



קרי גם התייחס לסערה סביב החלטתה של ארצות הברית להימנע בהצבעה על החלטה 2334 במועצת הביטחון ולא להטיל וטו, כפי שישראל ציפתה. "ארה"ב הצביעה בהתאם לערכים שלה בדיוק כפי שמדינות אחרות עשו. ארה"ב חסמה ניסיונות רבים לעשות דה לגיטימציה לישראל. אנחנו לא יכולים להגן על ישראל אם ניתן לעקרון שתי המדינות להיעלם. העיקרון הוא לשמור על העתיד הזה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית וזה מה שאנחנו רוצים. הממשל הזה היה החבר הטוב ביותר של ישראל, עם מחויבות ענקית לשמירה על בטחונה של ישראל. אין ממשל אמריקאי שעשה יותר למען המדינה הישראלית יותר מאובמה".

"אנחנו תומכים באופן עקבי בזכותה של ישראל לשמור על עצמה ולהגן על עצמה. אנחנו תמיד מאחורי ישראל ושומרים עליה. תמיד נלחמנו למען הלגיטימיות של ישראל. העלינו את התמיכה הכספית שלנו בישראל יותר מחצי. לאחרונה נחתמה עסקת הסיוע הגדולה ביותר שארה"ב חתמה אי פעם עם מדינה אחרת. זו התמיכה שלנו בישראל. זה מאוד אישי עבורי".
 
"כשטיילתי בישראל טיפסתי על מצדה, ביקרתי בים המלח, ראיתי את חיזבאללה ראיתי את המוזיאון יד ושם, ועמדתי על רמת הגולן. מתוך החוויות האלה תמיד העדפתי ופעלתי לטובת מדינת ישראל. כמו כן, כשביקרתי בגדה ראיתי את הציבור הפלסטיני. ראיתי ילדים ישראלים בשדרות שבתיהם נפגעו מירי טילים בחמאס". 

"כשקיבלתי את האחריות כמזכיר המדינה תמיד פעלתי לפתרון הקונפליקט, וגם הנשיא אובמה תמיד היה מחויב לפתרון. פעלנו על מנת לפתור את הקונפליקט כי אנחנו מחויבים לביטחונה וליציבותה של מדינת ישראל. פתרון שתי המדינות נמצא כעת בסכנה".

שפל חסר תקדים. בנימין נתניהו וברק אובמה. צילום: פלאש 90
שפל חסר תקדים. בנימין נתניהו וברק אובמה. צילום: פלאש 90

 "אם בוחרים במדינה אחת, ישראל יכולה להיות או דמוקרטית או יהודית" 
 
"האמת היא שהאלימות, הטרור והרחבת ההתנחלויות, שוברים את התקווה בשני הצדדים ומייצרים מציאות של מדינה אחת מציאות שאיננה מהווה את השאיפה של האנשים באזור. יש ברירה. אפשר לחיות במדינה אחת ביחד או להיפרד לשתי מדינות, אבל כאן יש מציאות. אם בוחרים מדינה אחת, ישראל יכולה להיות או דמוקרטית או יהודית לא שניהם ולא בשלום".
 
קרי הוסיף: "שני הצדדים מבינים את הדבר הזה. סקרים מראים שיש תמיכה בפתרון שתי המדינות בתיאוריה אבל הם לא מאמינים שזה יכול לקרות. הם רואים את הצד השני כאויבים. נרטיב של אויב, במקום לבנות עתיד של שלום".

לדבריו, "יש תחושה של ייאוש שמוגברת על ידי אלימות וזה הורס את האמונה בעתיד השלום. אין הצדקה לטרור ולא תהיה והפלסטינים עושים טרור יחידים כתוצאה מהסתה ברשתות החברתיות. הבהרנו לאורך זמן לפלסטינים שאנחנו לא מוכנים לקבל פגיעה בלגיטימציה של מדינת ישראל. לרשות יש הרבה עבודה בלנהל ארגונים ומוסדות החמאס מסרבים להכיר במדינת ישראל. הם רוצים את כל השטח. חמאס אחראי לפרצי אלימות קשים. האוכלוסייה בעזה חיה ללא חשמל וללא מים, והחמאס ממשיך לבנות מנהרות ולהתארגן על נשק ולייצר אלימות. בו זמנית, אנו צריכים להיות ברורים עם מה שקורה בשטחים".

 
העובדות מדברות בעד עצמן. מספר המתנחלים, לא כולל במזרח ירושלים, גדל ב-100 אלף חדשים מאז תחילת כהונתו של אובמה. 90 אלף מתנחלים גרים מעבר לקו הירוק שנוצר על ידי מדינת ישראל חיים במה תהיה מדינת פלסטין". "בואו נהיה ברורים: הרחבת ההתנחלויות אין להם יכולת להגביר את בטחונה של ישראל. זה מונע מתוך תחושות אימפריאליסטיות ולא משיקולים של ביטחון. יש יותר מ-80 התנחלויות מעבר לקו הירוק מישהו באמת חושב שאם הם יישארו תוכל להתקיים מדינה פלסטינית?".
 
לטענת מזכיר המדינה, אין בנייה פלסטינית באזור C. "עם זאת, האישורים לבנייה ישראלית גדלים ומתרחבים. האג'נדה של המתנחלים ברורה. הם מאמינים בישראל אחת גדולה. בנט הכריז שעידן שתי המדינות נגמר מיד אחרי הבחירות בארה"ב".
 
"יהפוך את ישראל למדינה דו לאומית". קרי ונתניהו. צילום: רויטרס
"יהפוך את ישראל למדינה דו לאומית". קרי ונתניהו. צילום: רויטרס



 "מנהיגים ערבים מחכים לנורמליזציה, יש אינטרס משותף באזור ההתנגדות לאיראן"  

קרי הביע את דאגתו לביטחונה של ישראל. "למה אנחנו מודאגים? אוכלוסייה פלסטינית גרה תחת שליטה ישראלית. הם מוגבלים בתנועות שלהם ולא יכולים לעבור ממקום למקום ללא אישור. אין להם זכויות פוליטיות, הם נמצאים תחת כיבוש צבאי שלוקח להם זכויות בסיסיות. ישראלי היה מסכים לחיות ככה? אמריקאי היה מסכים לחיות ככה?". 

"איך זה עוזר לביטחון של ישראל? זה לא עוזר לביטחון של ישראל, וזו הסיבה שרבים מההנהגה הצבאית והמודיעינית בישראל מאמינים בכך שפתרון שתי המדינות הוא טוב לישראל. המדינות הערביות הבהירו שהן לא ילכו לשלום עם ישראל ללא פתרון פלסטיני. יש אינטרס משותף באזור ההתנגדות לאיראן. מנהיגים של מדינות ערב רוצים לעבוד עם ישראל על פתרון שתי המדינות. הם רוצים לעשות את זה ומחכים לעשות צעדים לנורמליזציה, כולל פגישות רשמיות. זו הזדמנות אדירה שאסור להחמיץ".
 
"האם הדור שלנו יהיה זה שיוותר על מדינת ישראל דמוקרטית ויהודית? זה מה שהנחה אותנו מאחורי ההצבעה באו"ם. שני הצדדים צריכים לפעול בהתאם לכך. הבהרנו לפלסטינים שאין מקום לאלימות ואסור לפגוע בלגיטימיות של ישראל". 
 
"הבהרנו לישראל להפסיק את הריצה להתנחלויות, כיוון שאלה רק יגבירו את הלחץ מצד העולם. אנו יודעים לאורך זמן שהרשות רוצה לפעול במישור המדיני נגד ישראל. עם זאת, הממשל הישראלי הגביר את פעולות ההתנחלויות, כולל חוק ההסדרה שראש מהממשלה נתניהו הזהיר לפני שהחוק עלול להוביל את ישראל לבעיות בזירה הבינלאומית". 

"אם היינו מטילים וטו גם השבוע, היינו במו ידינו מקימים התנחלויות נוספות. לא ההחלטה הזו מבודדת את ישראל, אלא המדיניות של ההתנחלויות היא שמבודדת את ישראל. צרפת, רוסיה ובריטניה הצביעו בעד ההחלטה ב-11 ואנחנו הפעלנו וטו".
  
 רוסיה תוקפת את קרי: "מזיק לתהליך השלום" 

עוד לפני נאומו של קרי, הושמעה ביקורת חריפה ברוסיה לקראת של מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, האשים את קרי כי הוא מזיק לתהליך השלום באזור בגלל עימותים בין הדמוקרטים לרפובליקנים בארצות הברית. בנוסף, הוא דחה את הצעתו של קרי שהקוורטט הבינלאומי יאמץ את תוכן נאומו.

בהודעה נכתב כי "שני השרים החליפו דעות בנושא יישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני". לברוב הדגיש את הצורך ליצור מצע לשיחות ישירות בין מנהיגים ישראלים ופלסטינים, והזהיר מפני הפגיעה של האג'נדה המקומית על הקוורטט ומועצת הביטחון.

לברוב הצביע על הניסיונות המזיקים להשתמש בפלטפורמות כאלה לטובת ההתכתשויות בין דמוקרטים לרפובליקנים. ברוסיה הביעו חוסר שביעות רצון מההתערבות האמריקאית בקידום החלטה 2334 נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון למרות שתמכו בה בסופו של דבר.