"ועידת השלום הבינלאומית שתתכנס ב־15 בינואר בפריז תקבע את העקרונות הגדולים להסדר בסכסוך הישראלי-פלסטיני, לפני שניכנס לתקופה של אי-ודאות מוחלטת", כך אמרו פקידים צרפתים העוסקים בהכנות לוועידה. הפקידים הצרפתים הבהירו כי אין להם ציפיות שזו תהיה ועידה באווירה שלווה. "הדיונים יתקיימו באווירה קשה מאוד אחרי ההצבעה במועצת הביטחון", אמרו. "לא יהיו התחייבויות קונקרטיות, אבל צריך לפחות לנסות לחרוט בשיש את העקרונות הבסיסיים".



בוועידה הקודמת, שנערכה ביוני, לא נכללו בהחלטות סוגיות רגישות ביותר כמו מעמד ירושלים, הגבולות, הפליטים וכן נושאים כגון חלוקת המים והסדרי הביטחון, הפעם תהיה ההצהרה הסופית חדה וקשה יותר.



עוד נמסר כי אף שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב להזמנתו של הנשיא פרנסואה הולנד לבוא לארוחת ערב בהשתתפות אבו מאזן בסיום הוועידה כדי לשמוע ממנו על תוצאותיה, החליט יו"ר הרשות לבוא לפריז, גם אם נתניהו לא יבוא. אבו מאזן צפוי להגיע גם ללא נוכחות נתניהו, אף שהדבר עלול לגרום לכך שהוועידה, שאליה הוזמנו כ-70 שרי חוץ ונציגי מוסדות בינלאומיים, עשויה לקבל "תווית" של חד-צדדיות. בשני יגיע לישראל ולרשות הפלסטינית נשיא הסנאט הצרפתי, מספר 2 במדינה, ז'ראר לרשה. הסנאט בצרפת נשלט בידי האופוזיציה, ולרשה הוא מקורבו של מועמד הרפובליקנים ובעל הסיכויים הטובים ביותר להיבחר לנשיאות בחודש מאי. לרשה צפוי להיפגש עם הנשיא ראובן ריבלין, עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ועם אבו מאזן.



בצרפת הביעו תמיכה. ג'ון קרי בנאום ששת העקרונות. צילום: AFP
בצרפת הביעו תמיכה. ג'ון קרי בנאום ששת העקרונות. צילום: AFP



קודם לכן הביע שר החוץ הצרפתי ז'אן-מרק אירו תמיכה בנאומו של ג'ון קרי וקרא ליישם בדחיפות את תוכניתו באמצעות ועידת השלום הבינלאומית בפריז. "אני מצדיע לנאומו הבהיר, האמיץ והמגויס של ג'ון קרי בזכות השלום במזרח התיכון ופתרון שתי המדינות", אמר. "ישראל ופלסטין, צריכות לחיות זו לצד זו בשלום ובביטחון. הרבה מהרעיונות שביטא קרי הם תזכורות חיוניות כדי לקדם את השלום באזור זה, שהוא אזור למוד סבל. כרגיל, צרפת נכונה להרים את תרומתה".



אבל לא רק צרפת לוחצת להגיע לפתרון שתי המדינות: אמש אמרה דוברת האיחוד האירופי כי פתרון זה הוא הדרך היחידה לסיום הסכסוך.