"אפקט מועצת הביטחון": ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) מבקש להעלות היום (ראשון) להצבעה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ולפיה תעניק המדינה הגנה משפטית גורפת לכל קצין או חייל שתוגש נגדו תביעה, בארץ ובעיקר בחו"ל, בשל פעילות במסגרת שירותו הצבאי."אין ספק שהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם עלולה להיות פתח לתביעות רבות נגד חיילות וחיילי צה"ל שפועלים בשליחות המדינה", אמר כהן. "הרעיון הוא להעניק להם הגנה באופן כללי. זה נראה לי טבעי ומתבקש לאור העובדה שהם נשלחים בידי המדינה לפעילות החשובה ביותר - שמירה על ביטחון ישראל. המחויבות של המדינה כלפיהם אינה צריכה להסתיים עם סיום תפקידם.



"מטרת התביעות היא, בין היתר, להרתיע את חיילי צה"ל וקציניו מלפעול באופן חופשי במסגרת צה"ל או לנוע באופן חופשי בחו"ל. כדי להתמודד עם מקרים אלה מוצע בזאת לספק באופן גורף הגנה משפטית מטעם המדינה ובמימונה בעבור כל קצין או חייל שייתבעו. כך ייחסכו מהנתבעים עוגמת נפש, טרדות, בזבוז זמן והוצאות משפטיות יקרות".



עוד אמר כהן כי הצעת החוק מבקשת לעגן בחקיקה הגנה משפטית לחיילי צה"ל ומפקדיו שנתבעים על פעילותם הצבאית, כמו במקרה של משט המרמרה ואיום התביעה של טורקיה כלפי חיילי השייטת.



לדברי כהן, "הצעת חוק זו הופכת לרלוונטית עוד יותר בעקבות החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2334, שבעקבותיה עלולות לצוץ תביעות בינלאומיות רבות נגד חיילות, חיילים ומפקדי צה"ל המשרתים במה שהוגדר בהחלטת מועצת הביטחון 'שטח לא-ישראלי'". על הצעת החוק חתומים גם הח"כים מהקואליציה בצלאל סמוטריץ', שולי מועלם, יהודה גליק, ענת ברקו ואחרים. כהן הביע תקווה שהקואליציה תתמוך בהצעת החוק, כך שיתאפשר להעבירה במהירות בכנסת.


 


מחויבות המדינה לא מסתיימת עם סיום תפקידם. ח"כ מאיר כהן, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מחויבות המדינה לא מסתיימת עם סיום תפקידם. ח"כ מאיר כהן, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90