הקימו כאן צבא כדי להדיח ראש ממשלה. זו כבר אובססיה”, כך אומר היום (ראשון) יו”ר ועדת הפנים, ח”כ דוד אמסלם (ליכוד) המתכוון להגיש מחר הצעת חוק שתאסור על חקירה פלילית של ראש ממשלה בעת כהונתו. לדברי אמסלם הצעת חוק תחול "מהחקירה הבאה" לאחר שההצעה תאושר.



ההצעה, שנחשפה לראשונה במעריב השבוע, היא תיקון לחוק יסוד: הממשלה, וקובעת כי "לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בעת כהונתו אלא באחת מאלה: עבירת ביטחון, מין, אלימות או סמים. עבירה אחרת שאם לא ייחקר בעניינה במהלך תקופת כהונתו עלול להיגרם נזק ביטחוני או כלכלי משמעותי".



בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "ראש ממשלת ישראל הוא אחד התפקידים המורכבים ביותר. עליו לקבל החלטות הרות גורל בסוגיות המשפיעות על הציבור כולו ובכלל זה מהלכים מדיניים, ביטחוניים, כלכליים וחברתיים. משכך, עליו להיות מכוון כולו לעיסוק בעניינים אלה".



לדברי ח"כ אמסלם, "בשנים האחרונות היו מספר מקרים בהם היו ראשי ממשלה טרודים בחקירות שנפתחו נגדם בשל עבירות שונות, לעתים אף בעניינים שהתרחשו עוד בטרם התחילו לכהן. כדי להימנע מכך מוצע לקבוע כי ככלל לא תיפתח חקירה פלילית כנגד ראש הממשלה במהלך תקופת כהונתו".



עם זאת על פי הצעת החוק של ח"כ אמסלם לעיקרון זה יהיו שני סייגים. ראשית, ניתן יהיה לחקור את ראש הממשלה בעבירות ביטחון, אלימות, מין או סמים שהן עבירות חמורות במיוחד. שנית, ניתן יהיה לחקור אותו גם בעבירות אחרות אם ההימנעות מחקירה במהלך תקופת הכהונה עלולה לגרום נזק ביטחוני או כלכלי משמעותי ועל כן יש דחיפות בקיומה גם במהלך הכהונה.



בצד זאת, אומר ח"כ אמסלם, מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין גם על עבירות אחרות מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו של ראש הממשלה לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה וכך ניתן יהיה לחקור אותו בעניין לאחר תום תקופת כהונתו.



"אני לא מנערי המקהלה של נתניהו אבל יש פה צבא של חיל אוויר, חיל הים, כספים עצומים, תקשורת כדי להחליף את נתניהו", אמר אמסלם. “אני אומר נשפוט אותו בסוף כהונתו כי המוטיבציה של כל המערכות היא לא על כך שהוא קיבל אלפיים שקלים אלא הם רוצים שהוא ירד מתפקידו".