פרויקט מיוחד במעריב: 100 האנשים שהשפיעו על חיינו בשנת 2016.

50. אלי כהן


אחד הח"כים הפעילים ביותר בכנסת. ראש מפלגתו, שר האוצר כחלון, הפקיד אותו על ביצוע הרפורמה הגדולה בבנקאות. כהן, רו"ח נמרץ, שכחלון מכיר עוד מימיו בליכוד, הופקד על המשימה. ביוזמת כהן הוקמה בכנסת ועדת רפורמות, שהאיצה את הדיונים בחוקים שבעבר היה קשה לדחוק לסדר היום העמוס של ועדת הכלכלה. 



51. יחיאל אקשטיין



בימי שיא של איסוף תרומות לקראת החגים בוקע אלינו מהרדיו קולו של הרב אקשטיין. קול המזכיר לנו כי אין על מי לסמוך, אלא על רוחב לבנו ועל נדיבותם של אנשים כמוהו. אקשטיין, ד"ר לפילוסופיה של הדתות, משמש נשיא ומייסד הקרן שאותה הקים לפני 30 שנה.



הרב יחיאל אקשטיין. צילום: סיון פרג'



52. ישי דוידי



אחד מעשירי ישראל, שהונו נאמד ביותר מ-2 מיליארד שקל. לפי הערכות, הוא עצמו המשקיע הבודד הגדול ביותר בקרן שאותה הוא מנהל, והיקף השקעותיו נאמד במאות מיליוני שקלים. בקרן האחרונה, שהחלה לפעול בתחילת 2016, השקיע לבדו 30 מיליון דולר. 



ישי דוידי. צילום: יונתן זק



53. דני עטר


 לפני כשנה נבחר דני עטר לתפקיד יו"ר קק"ל. עטר, שזכה לתמיכתו של מחנה הרצוג, הספיק לכהן כחבר כנסת במשך שבעה חודשים. כמו כן, כיהן במשך 21 שנה כיו"ר מועצה אזורית גלבוע, שם נחשב לביצועיסט, ואף הצליח לגבש מודל מוצלח התומך בדו-קיום בין האוכלוסייה הערבית ליהודית במועצה המעורבת.



דני עטר. צילום: מירי צחי



54. שאול אלוביץ' 



פרט לבזק, אלוביץ' גם שולט, בין היתר, בפלאפון, ב-YES ובבזק בינלאומי. השקעה מהותית נוספת היא בפורטל התקשורת האינטרנטית "וואלה!", אך הוא אינו מסתפק בתקשורת הנייחת. באמצעות חברת חלל, שאותה הוא עומד למכור לסינים, הופעל לוויין התקשורת עמוס 6.



שאול אלוביץ'. צילום: אלי דסה



55. משה אשר



תפקידו של אשר הוא לקושש מיחידים ומחברות את הכסף ולהעבירו לקופת האוצר, והוא עושה זאת ביעילות רבה. אם כחלון יצטרך ממנו כמה מאות מיליוני שקלים, הוא כבר ימצא את הדרך להשיג אותם. כמו כן, חשוב לציין כי מנהל רשות המסים הנוכחי אינו מפלה לטובה את המגזר העסקי או מעניק הנחות לידוענים.



משה אשר. צילום: פלאש 90



56. מיכל הלפרין


הלפרין הועסקה בעבר ברשות ההגבלים, עברה למגזר הפרטי וחזרה לרשות כממונה עליה. בניגוד לקודמה המיליטנטי בתפקיד, היא אינה מתלהמת ומתחשבת במגוון השיקולים העסקיים, כל עוד הם לגיטימיים. לא כל מהלך עסקי ראוי מבחינתה למעורבות, בדיקה או חקירה. אבל כשצריך, היא יודעת להיות נשכנית.



מיכל הלפרין. צילום: יח"צ



57. משפחת המבורגר



מעטות המשפחות שהצליחו להקים מאפס עסק קטן לפני עשרות שנים, להצמיחו לשווי של מיליארדי שקלים ולשמור בידיהן את השליטה לאורך שלושה דורות. הראל היא חברת הביטוח השנייה בגודלה בענף, והיא נסחרת בבורסה בשווי של 3.7 מיליארד דולר. האח הדומיננטי בניהול החברה הוא יאיר (בתמונה), העומד בראש הדירקטוריון.



יאיר המבורגר. צילום: יח"צ



58. רני רהב



רהב הוא בכיר היחצנים במדינה. על פי דיווחיו, משרדו שומר על מעמדו כמשרד הגדול בענף, עם 170 אלף לקוחות, פי שלושה ממספר הלקוחות של הגדולים במתחריו. עסקת החבילה שלו לאנשי עסקים כוללת חשיפה אישית גבוהה, מיתוג המנכ"ל ככוכב עסקי והצטרפות לרשת הקשרים הענפה שטווה.



רני רהב. צילום: אביב חופי



59. איתן אורנשטיין



אורנשטיין מונה לתפקידו השנה, אך עוד קודם לכן נחשב לשופט הפירוקים המוביל בישראל, והוא חתום על כמה מהתיקים המורכבים שידעה מערכת המשפט. רשימה חלקית כוללת את העברת השליטה בקונצרן אי.די.בי מידיו של נוחי דנקנר; את ההחלטה לשלוח את חברת הנדל"ן של ענבל אור לפירוק; ואת הטיפול בחברת אורבנקורפ.



איתן אורנשטיין. צילום: אריק סולטן, פלאש 90



60. ביני זומר



הרוח החיה בניהול המגעים של החברה האמריקאית מול ממשלת ישראל על מתווה הגז. למוד ניסיון מהדיונים הארוכים בסוגיית יצוא הגז גיבש זומר עם צמרת נובל העולמית את אסטרטגיית הפעולה, והוביל עם אנשי נובל בישראל את הישיבות מול משרד האנרגיה, המשפטים ולשכת ראש הממשלה, עד להשלמתו המוצלחת של מתווה הגז.



ביני זומר. צילום: אלבטרוס, ברק ברינקר



61. צחי הנגבי



הממשלה אישרה לאחרונה את מינויו של הנגבי, שהיה עד כה שר בלי תיק. זאת לאחר ששימש יו"ר הקואליציה עד מאי 2016 והופקד על נושא הטיפול בבזק. את השנה הוא מסיים בהישג שיכול לעשות צדק מאוחר עם אלפי משפחות - החלטת הממשלה לאשר את חשיפת המסמכים החסויים מדוח הוועדה החוקרת את היעלמות ילדי תימן.



צחי הנגבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



62. איציק צאיג



איש שיווק, הנושא גם בתואר אגרונום מטעם הפקולטה לחקלאות ברחובות. הוא הצטרף לאסם מאוחר יחסית, אך התקדם בחברה במהירות. את הקריירה בתחום המזון החל כמנהל השיווק של חברת טבעול. צאיג מוביל את אסם בגלגולה החדש כחברת מזון בינלאומית שכל מניותיה מוחזקות בידי תאגיד נסטלה השווייצרי.



איציק צאיג. צילום: משה שי, פלאש 90



63. יוסי ורדי



אחד ממעצבי תדמית אומת הסטארט-אפ של ישראל. ידוע כיזם שליווה את לידתה של אגדת האינטרנט הישראלית מיראביליס (איי.סי.קיו). ורדי היה המשקיע הראשון והמרכזי במיזם החלוצי, שאפשר לראשונה תקשורת מסרים מיידיים ברשת, וכבש במהרה קהל של מאות מיליוני גולשים. 



יוסי ורדי. צילום: משה שי, פלאש 90



64. ענת גבריאל



בעלת תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. היא התמנתה למנכ"לית החברה לאחר ששימשה בתפקידי סמנכ"לות שונים בה. טרם הגעתה ליוניליוור מילאה תפקידי ניהול בכירים בענף התרופות. למרות המשברים בשנה האחרונה, מתחילת השנה עלו מכירותיה של יוניליוור ישראל ב-0.6%.



ענת גבריאל. צילום: שי יחזקאל



65. אילנה דיין



בכל שנה מצליחות אילנה דיין ותוכניתה "עובדה", המזוהה עמה כבר 23 שנה, לעורר גלים ציבוריים. מי שסבר שגלים אלו מתחילים לאבד מעוצמתם - התבדה. מדובר בשועלת קרבות ותיקה, שעמדה פעמים רבות בפני דעת קהל זועמת ותביעות דיבה. מלבד זאת, היא מגישה מדי יום חמישי את התוכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל.



אילנה דיין. צילום: פלאש 90



66. רביב דרוקר



העיתונאי הבולט של ערוץ 10, ומי שהצליח לבנות לעצמו פרסונה החוצה את גבולות המסך. מעמדו הציבורי הוא תולדה של עשרות תחקירים, שככל הנראה עוד ישנו כאן סדרים. אלו מוזרמים לאתר האישי, לעמוד הפייסבוק בעל 25 אלף העוקבים ולחשבון הטוויטר, המונה 179 אלף עוקבים, שדרוקר מתחזק.



רביב דרוקר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



67. איילה חסון



יותר מ-20 שנה היא זוהתה עם הערוץ הראשון, שבמסגרתו הגישה את "יומן", והפכה לאישה הראשונה שמונתה למנהלת חטיבת החדשות. את תדמיתה כעיתונאית אמיצה השיגה הודות לחשיפות דרמטיות, ובהן פרשת בראון-חברון, שהביאה לשינוי באופן מינוי היועמ"ש, פרשת גל בק ועוד. לפני כשנה עזבה והפכה למגישה של "שישי" בערוץ 10.



איילה חסון. צילום: פלאש 90



68. מרים נאור



בשנה החולפת קיבל בית המשפט העליון החלטות כבדות משקל דוגמת פינוי עמונה, הכשרת הפקודה של הריסת בתי מחבלים, מתווה הגז ועוד. בשיאה התעמתה נאור עם שרת המשפטים על בחירת שופטי עליון חדשים. עבודתן המשותפת התנהלה לרוב על מי מנוחות, למרות המחלוקות הברורות ביניהן.


בשנה הבאה צפויה הנשיאה לפרוש מתפקידה.



מרים נאור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



69. אוה מדז'יבוז'



אחד הטיעונים הנשמעים בעניינה של הרשות השנייה נוגע לסמכותה להתערב בלוח השידורים, לאור נוכחותם של ערוצי מידע רבים ופתיחת השוק לתחרות. מדז'יבוז' עוררה בקיץ האחרון את זעמם של ראשי הטלוויזיה המסחרית כשהמועצה בראשותה קבעה כי אין להאריך את מהדורות החדשות מעבר לשעה 21:00.



אוה מדז'יבוז'. צילום: יח"צ



70. מיכל כהן



כארבעה חודשים לאחר תחילת השנה התייצבה כהן מול מחאת עובדי ההוראה, שהחלה כעוד מחאה זניחה, והפכה לגל שמאיים על הספינה הרעועה ממילא הנקראת משרד החינוך. כהן עמדה לצדו של בנט, וכיהנה כראש הוועדה שעסקה בנושא ושמסקנותיה הוגשו החודש. ימים יגידו אם היא הצליחה לצאת מהסיפור כשידה על העליונה.



מיכל כהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




71. אמנון אברמוביץ'



אם מהדורת שישי תיפרד מהפרשן, על מקבץ הדימויים הייחודיים לו, היא תאבד משהו מיוקרתה. אברמוביץ' הוא שריד לדור של עיתונאים בעלי סמכות מוסרית ונוכחות אולפנית. חדות הלשון שלו משמשת אותו למתיחת ביקורת הומניסטית על אירועי השעה. הוותק שלו בנבכי האקטואליה הישראלית מעניק לפרשנותו ממד רחב ומעמיק.



אמנון אברמוביץ'. צילום: חדשות ערוץ 2



72. עמית סגל



לסגל רשימת הצלחות נכבדת ורשימת פרסים נכבדת לא פחות. הוא משתייך לזן הולך ונעלם של עיתונאים האומרים משהו ואכן מתכוונים לכך שהוא התרחש. אפשר לסמוך על העובדה שהוא לא פועל במצוות בעל העיתון המיליארדר. סגל מוטה לטובת הסיפור עצמו. כמה כאלה כבר נשארו לנו?



עמית סגל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



73. שלי יחימוביץ'



כחיה פוליטית-תקשורתית נחושה, קטלנית ויעילה, יחימוביץ' מצליחה להכתיב קצב ולהוביל אג'נדות גם מהאופוזיציה. האיגרת השבועית שלה נקראת כטור עיתונאי מרתק, ויש לה עשרות אלפי עוקבים בטוויטר ובפייסבוק. היא עיתונאית לשעבר, היודעת לעבוד היטב עם התקשורת, ואם צריך - גם להתעמת איתה.



שלי יחימוביץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



74. אראל סג"ל



סג"ל אינו העיתונאי מביא המידע. הוא חתול הרחוב המסתער בחדווה לקטטות עם מי שבעיניו הם חתולי הצמרת השמאלנים המכונים אליטה. את שפת התקשורת הוא מכיר היטב. פרפורמר בעל נוכחות ושפת גוף מתפרצות, מצויד בקסם ובהומור משובח. במידה רבה והוא תמרור מעניין ויוצא דופן בדרכה של התקשורת הישראלית.



אראל סג"ל. צילום: אריק סולטן




השתתפו בהכנת המוסף: ליאורה גולדנברג-שטרן, כרמית ספיר ויץ, מאיר שניצר, רויטל עמירן, ניר קיפניס, גלית עדות, יעקב זיו, מוטי חביב, יצחק ויסהוף, אלון סיני, עפר לבנת.