על רקע החקירה בעניינו, ועדת האתיקה של הכנסת הרחיקה הבוקר (שני) את ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) לחצי שנה מכל פעילות פרלמנטרית, כולל הדיונים והוועדות של הכנסת. עם זאת, נקבע כי ח"כ גטאס יוכל לקחת חלק בהצבעות וכי שכרו לא יישלל. ההחלטה התקבלה ברוב של שלושה מול אחד, ובה נכתב כי "הוועדה סבורה כי המעשה לגביו נחקר ח"כ גטאס של החדרת טלפונים סלולריים וחומר נוסף לאסירים ביטחוניים בבתי הכלא, מהווה עבירה על כללי האתיקה".



ההצעה לשלול את שכרו של גטאס נדחתה כיוון שבקשה כזאת דורשת הסכמה מלאה פה אחד של חברי הוועדה, אך ח"כ יוסף ג'אברין (רשימה המשותפת) התנגד לכך. המשמעות: בכל אותם שישה חודשים ימשיך גטאס לקבל משכורת רגילה ומלאה. יו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), מסר בשיחה עם מעריב אונליין: "ראינו את המעשים בחומרה יתרה". עם זאת הדגיש ח"כ וקנין: "לא התייחסנו להאשמות נגד גטאס, אלא לשימוש לרעה שהוא עשה בחסינות שלו כח"כ". בתשובה שהעביר גטאס לוועדה הוא לא התייחס להאשמות נגדו, אלא רק טען כי לא עבר עבירות ביטחונית וכי יש להמתין לסיום ההליכים נגדו".



גטאס: "נקמנות פוליטית, אפנה לבג"ץ"

חבר הכנסת הגיב על החלטת ועדת האתיקה ואמר כי מדובר ב"החלטה פוליטית נקמנית שמעולם לא התקבלה כנגד אף ח"כ אחר בעת שתנהל נגדו הליך פלילי שטרם הסתיים". לדבריו, בטרם הסתיימה החקירה ובטרם הוחלט אם יש מקום בכלל להגשת כתב אישום, חברי ועדת האתיקה מינוי את עצמם לשופטים ונתנו פסק דין וגזר דין בטרם התבררו החשדות נגדי, כך שברור לכל בר דעת שמדובר בהחלטה לא עניינית".

עוד הוסיף גטאס: "המערכת הפוליטית ומערכת אכיפת החוק לא מפסיקות לשבור שיאים ביחס לח"כ ערבי שנפתח כנגדו הליך פלילי, בעוד שלחברי כנסת אחרים בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר מתחמק מחקירה וחשוד במעשי הפרת אמונים חמורים, הוועדה אפילו לא מעזה להתכנס ולדון. לאחר קבלת ההחלטה לידי אבחן לפנות לבג"ץ על מנת לבטלה".

יקבל משכורת מלאה, ח"כ גטאס בהארכת מעצרו. צילום: קוקו



"האיש הזה לא צריך להיות בכנסת"



חברי וועדת האתיקה התייחסו גם הם להחלטה: ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), מסר כי הוא "רואה בחומרה רבה את מעשהו של ח"כ גטאס, תוך פגיעה חמורה בערך חסינות חברי הכנסת וניצולו בניגוד לחוק". ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) מסר: "האיש הזה לא צריך להיות בכנסת ואני מקווה שבסופו של דבר יורחק לגמרי. יותר מכל דבר אחר הוא מזיק לדו קיום בין ערבים ליהודים ועם הלאומנות המסוכנת שלו מפגע על בסיס יומיומי בסיכוי לשלום". 

ח"כ רחל עזריה (כולנו), הוסיפה כי "גטאס פגע פגיעה אנושה במעמד הכנסת. חבר כנסת לא יכול לנצל את החסינות שלו ולרמוס את החוק, לפגוע בעבודת המשטרה ושירות בתי הסוהר. העברת ציוד וטלפונים זו עבירה חמורה איתה מתמודדים יום יום גורמי הביטחון והאכיפה בישראל. זו ענישה משמעותית, יש בה אמירה מוסרית וערכית לשאר חברי הכנסת - אי אפשר לנצל את החסינות בצורה כה בוטה". חברת ועדת האתיקה ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) ציינה כי "העונש שהוטל הינו בהתאם לסמכויות הקיימות, ובמקרה הזה היה ראוי לפעול נגדו ביד קשה יותר".