ועדת השרים לחקיקה תדון מחר בהצעת החוק שנועדה למנוע מארגונים שמבקשים לשעת המציעים, לפגוע בישראלי ובחיילי צה"ל להיכנס לבתי ספר. החוק מכונה חוק "שוברים שתיקה, משום שעלה לאחר שיצאה הנחיה של משרד החינוך שלא לאפשר לארגון להופיע בפני תלמידים בבתי הספר. את החוק מקדם שר החינוך, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, והוא הוגש על ידי חברי הכנסת שולי מועלם רפאלי ובצלאל סמוטריץ' מסיעתו. בין החתומים על החוק: ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), ח"כ מירב בן ארי (כולנו), ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ח"כ יואב קיש (ליכוד) ונוספים.



בדברי ההסבר לחוק נכתב כי, "הצעת החוק מבקשת להקנות לשר החינוך כראש המערכת וכזה הנושא באחריות על תלמידי ישראל את הסמכות לאסור על אישים או ארגונים שאינם חלק ממערכת החינוך לקיים פעילות בתוך המוסד חינוכי כאשר אופי הפעילות הוא כזה החותר תחת מטרות החינוך, או כזה הפועל לפגוע בחיילי צה"ל שהם קונצנזוס בחברה הישראלית״.



השר בנט אמר כי ״מי שמסתובב בעולם כשמטרתו לפגוע בחיילי צה״ל באו״ם, בדרום אפריקה ובמדינות אירופה, לא ייכנס לבתי הספר בישראל. לא לערכים האלה אנו מחנכים את ילדי ישראל. אני מצפה לתמיכה מלאה מכל שרי הממשלה״.



שר החינוך נפתלי בנט. צילום: פלאש 90
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: פלאש 90



יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ מועלם רפאלי, הוסיפה כי ״גורם שחותר תחת זכויות הקיום שלנו בארץ ישראל, לא יורשה לקבל במה בין כותלי מערכת החינוך הממלכתית".



ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) החתום על הצעת החוק, ציין כי "שטיפת המוחות האנטי הישראלית של שוברים שתיקה במערכת החינוך היא יריקה בפרצופם של חיילי צה"ל". עוד הוסיף אוחנה כי "את הרעל הזה המשמש את גדולי שונאי ישראל בעת החדשה לא נאפשר להכניס למערכת החינוך הממלכתית של מדינת ישראל".



בתוך כך, עשרות ראשי ערים, מועצות אזוריות ומועצות מקומיות נענו עד כה ליוזמת תנועת "מילואימניקים בחזית" וחתמו על עצומה למניעת פעילות אנשי "שוברים שתיקה" בבתי ספר שבתחומם. בין החותמים: ראש עיריית חדרה, ראש עיריית קריית מלאכי, ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל ועוד. 
 

"בנט אובססיבי"


מארגון שוברים שתיקה נמסר בתגובה: "בנט אובססיבי על שוברים שתיקה, אבל ככל שהאובססיה שלו ושל חבריו לסתום לנו את הפה גדלה, כך גדלה ההשפעה שלנו - יותר ויותר בני נוער ואזרחים בוחרים להקשיב לנו ומבינים מה ממשלת המתנחלים של בנט שולחת אותנו, החיילים, לעשות בשטחים הכבושים".

האגודה לזכויות האזרח מסרה בתגובה להצעת החוק כי היא "מתנגדת לניסיונות להצר את אופקיהם של תלמידי ישראל. האובססיה של ח"כים ושרים מסוימים להשתקת 'שוברים שתיקה' ברורה: מדובר בניסיונות לסתימת פיות ולמניעת דיון חינוכי וציבורי. הנפגעים העיקריים מאובססיה זו הם התלמידים. מצער ומדאיג שבמקום לעודד דיאלוג והקשבה לביקורת, דווקא הממשלה מובילה מסע של השתקת כל מי שאינו בדעתה הפוליטית. למעשה, נדמה כי ישנם שרים וחברי כנסת שמעדיפים שהתלמידים לא יחשבו כלל. לפי הניתוח של האגודה לזכויות האזרח, הצעת החוק בכל מקרה לא תמנע משוברים שתיקה לדבר בפני תלמידים מכיוון שאף קריטריון בהצעה לא חל על הארגון, אפילו אם הדיון בנוגע למדיניות בשטחים לא מוצא חן בעיני הרוב הפוליטי".