האם לראשונה יודח חבר כנסת מכהן? השר להגנת הסביבה זאב אלקין (ליכוד) עומד לפנות בזמן הקרוב ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין כדי לפתוח בהליך להדחת ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) מחברותו בכנסת, בעקבות ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום בגין הברחת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים. זאת לאחר שיושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, הסכים לצרף את חתימתו ואת חתימת חברי סיעתו ליוזמה.



כדי לפתוח בהליך הדחה על פי חוק ההדחה שאושר בכנסת לפני כשבעה חודשים, יש צורך בחתימות של 70 חברי כנסת. השר אלקין הצליח לאסוף עד כה 60 חתימות של חברי קואליציה והוא הפעיל לחץ כבד על יש עתיד לצרף את חתימותיהם.



יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיע כי יסכים להצטרף ליוזמה אם וכאשר יוגש כתב אישום נגד ח"כ גטאס. בעקבות הודעת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום הוא צפוי לצרף את חתימתו ואת חתימות חברי סיעת יש עתיד כבר מחר.



הליך ההדחה מתבצע בוועדת הכנסת שם יש צורך ברוב של שני שליש מחברי הועדה כדי להעביר את ההכרעה למליאה. עם זאת המהלך כולו מותנה גם בתמיכת המחנה הציוני משום שלאישור הדחה של חבר כנסת מכהן יש צורך ברוב של 90 חברי כנסת במליאת הכנסת. ללא תמיכת המחנה הציוני נועד המהלך לכישלון. כעת יופעל לחץ כבד על יצחק הרצוג ועל המחנה הציוני להצטרף ליוזמה.



יפנה ליו"ר הכנסת. השר אלקין. צילום: אבשלום ששוני
יפנה ליו"ר הכנסת. השר אלקין. צילום: אבשלום ששוני



כתב אישום חמור


בכתב האישום נטען כי ח"כ גטאס הכניס מסמכים שלא דרך הנהלת בית הסהר, הכנסת ציוד קצה, איסור פעולה ברכוש למטרת טרור, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בנוסף, הוא העביר את הטלפונים הסלולריים לאסיר ואליד דקה, שנרצה עונש מאסר של 31 שנים בגין רצח חייל צה"ל, החבר בארגון החזית העממית שהוכרז ב-1986 כארגון טרור.



עוד נטען, כי בעת כניסתו של ח"כ גטאס לכלא, וכאשר מכשיר המגנומטר התריע, טען הנאשם בפני הסוהר משה בן זקן, בכלא קציעות, כי הצפצוף נבע מחגורתו. הסוהר ביקש מח"כ גטאס לעבור שוב ללא החגורה, אך הוא סירב והודיע לו כי בשל היותו חבר כנסת יש לו חסינות מבדיקה. משום כך, נמנע הסוהר מלבצע בדיקה על גופו.



עוד נאמר כי כאשר דקה יצא מחדר המפגש מצאו הסוהרים על גופו מסמכים שקיפל והכניס למכנסיו. בכתב האישום נטען עוד, כי מאוחר יותר העביר ח"כ גטאס את המכשירים הסלולריים לאסיר באסל ביזרה, חבר ארגון פת"ח שאף הוא הוצא אל מחוץ לחוק, הכלוא בגין מעשי טרור. "החומרה היא בהעברת ציוד קצה לכלא ביטחוני בו שונים פעילי טרור, דבר המסכן את ביטחון המדינה", נטען בכתב האישום, "ובכך שהנאשם ניצל מעמדו כחבר כנסת וחסינותו".