מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), המאפשרת לפסול מועמד בבחירות לכנסת רק בשל התבטאויותיו השוללות את קיומה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה בארגון טרור ולא רק בשל מעשים בפועל.



סעיף 7א לחוק יסוד: הכנסת קובע כיום כי רשימת מועמדים, וכן מועמד יחיד לכנסת, יפסלו "אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה או במעשיו של האדם, לפי העניין, במפורש או במשתמע", כדי לשלול את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כדי להסית לגזענות או כדי לתמוך במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד מדינת ישראל . התיקון שאושר אתמול קובע כי מעתה תכלול ההגדרה "מעשיו של אדם" גם התבטאויות



בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו היא להרחיב את האפשרות להוכיח תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל לשם מניעת השתתפות מועמד בבחירות לכנסת. על כן מוצע כי העילות למניעת השתתפות של מועמד בבחירות כוללות התבטאויות של המועמד שיש בהן, במפורש או במשתמע, אף אם אינן מצטרפות לפעילות מעשית נוספת, לשלול את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, להסית לגזענות או לתמוך במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד מדינת ישראל."



ח"כ פורר אמר בדיון כי "ברור לנו שכל האמירות, הדעת לא סובלת שח"כ במדינת ישראל אומר אותם. וכל ההסתה הפרועה והתמיכה בטרור זו תמיכה שהדעת לא סובלת. ועדת הבחירות המרכזית כבר פסלה מועמדים שתומכים בטרור ואז בית המשפט העליון הפך את ההחלטה בטענה שהאמירות של ח"כ זועבי שמתקרבות לגבולות הפסילה אבל הם לא שם עדיין. כלומר יש פה רק דיבורים וחסרים המעשים".



לדבריו, "בית המשפט בחר לאורך השנים למצוא פרשנות יותר ויותר מצמצת, וזה בדיוק המקום שלנו לבוא לחדד, שמי שמסית נגד המדינה וקורא למחבלים שאהידים, וחושב שהוא יכול ביד אחת לאחוז בדמוקרטיה הישראלית וביד השנייה לנסות להחריב אותה, יבין שזה לא יכול להיות במדינת ישראל ולא באף מדינה דמוקרטית אחרת".



ח"כ עודד פורר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ עודד פורר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שהתנגד בתוקף להצעה אמר: "יש לי הרגשה שאתם בקואליציה רוצים כנסת ללא ערבים. אתם מנסים לשדרג את החוק כדי להתאים אותו להתבטאויות של הח"כים הערבים. אתם בוחנים את ההתבטאויות ומנסים להלביש עליהם את החוק. לאיזה מחוזות אתם לוקחים את הדמוקרטיה הישראלית".



חברו לסיעה, ח"כ אוסמה סעדי, הוסיף: "זו הצעה מיותרת מבחינה חוקית. ההצעה הזו באה להגיד דבר אחד - אנחנו רוצים להדיר את חברי הכנסת הערבים ולקבל כנסת נקייה מערבים".



ח"כ מיכל רוזין (מרצ), התנגדה גם היא לחוק: "אתם כל הזמן מנסים לחלק את הבית הזה לתומכי טרור ומתנגדים להם. כל מי שתומך בחופש הביטוי ודמוקרטיה הופך לתומך טרור. הציבור הוא זה שמחליט מי יהיה פה ולא יהיה פה. כן יש אמירות שמפריעות גם לי, גם האמירות של באסל גטאס וגם של ראש הממשלה. מה שמזיק לדמוקרטיה זה לא רק הטרור זו גם השחיתות".



ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) טענה כי "בגלל החוק הזה תתחיל רדיפה אחרי התבטאויות, לא רק שלנו הח"כים אלא גם של כל אחד שחושב בעתיד להתמודד לכנסת. וככה הוא יפחד על כל פוסט או ציוץ שבעוד כמה שנים יחליטו שזו הסתה. זו פגיעה לא מידתית ולא הגיונית. החוק הזה הוא משטרת מחשבות".



אולם למרות ההתנגדויות שהושמעו בדיון אושרה לבסוף הצעת החוק ברוב של 36 תומכים מול 26 מתנגדים.