"אסור להתייחס לישראל בזלזול, ישראל, היי חזקה, 20 בינואר מתקרב", כך צייץ הנשיא המיועד דונלד טראמפ בטוויטר לאחר ההצבעה נגד ההתנחלויות שהתקבלה בחודש שעבר במועצת הביטחון. בימין הישראלי חיכו ל־20 בינואר בכיליון עיניים. הציוץ של טראמפ, כמו גם ההתחייבות הפומבית שלו להעביר את שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים והתבטאויות פרו־ישראליות נוספות שהשמיעו מקורביו, בהם בכירים במפלגה הרפובליקנית, יצרו כאן גל של תקוות חסרות תקדים, שבאו לידי ביטוי במשלחת נרגשת של ראשי מועצת יש"ע שהשתתפה שלשום בטקסי ההשבעה בוושינגטון.



חברי המשלחת, ובהם ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, ראש מועצת אפרת עודד רביבי ואחרים, התרגשו כל כך מגודל המעמד, עד שלקחו אתם כובעים מיוחדים שהודפסו לקראת האירוע ועליהם כיתוב בהשראת ססמת הבחירות של טראמפ: Build Israel Great Again.



וכעת, כשאימת ממשל אובמה הוסרה, ינסו בבית היהודי ובליכוד לקדם שורה של חוקי סיפוח והחלת ריבונות ביו"ש ולחדש את תנופת הבנייה בירושלים ובהתנחלויות, תנופה שנבלמה עד כה בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתוך רצון שלא להסתבך עם ממשל אובמה בימיו האחרונים בנשיאות.



ביום שישי תם סופית עידן אובמה. טראמפ הושבע לנשיא ברוב עם, וכך ניתן האות לגל של חוקי הסיפוח והריבונות הצפוי בקרוב. הסנונית הראשונה בדמות הצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים תעלה כבר היום לוועדת השרים לחקיקה בידי ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, יואב קיש (ליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), במה שמסתמן כשיאו של קמפיין "מעלה אדומים תחילה".



ח"כ סמוטריץ' אינו מסתיר את התקוות הגדולות שהוא תולה בעידן טראמפ בבית הלבן ואומר ל"מעריב המגזין": ״היום (ראשון) נעלה לוועדת שרים לענייני חקיקה את חוק "מעלה אדומים תחילה". אנחנו מאמינים שזהו צעד ראשון והכרחי עבור עתיד ההתיישבות ועתיד מדינת ישראל. החלת הריבונות על יהודה שומרון תגדע את התקווה להקמת מדינת טרור בלב מדינת ישראל ותעמיק את אחיזתנו הצודקת בארץ אבותינו. אחרי שמונה שנים של הקפאת בנייה ביהודה ושומרון ולקראת השבעתו של הנשיא החדש טראמפ, אנחנו מאמינים שמגיע עידן חדש בקשרים שבין ארצות הברית וישראל ומקווים ומאמינים שקשר זה יתרום לקידומה של מדינת ישראל והמזרח התיכון כולו".



ח"כ קיש, לא מוקדם מדי להסתער עם חוקי ריבונות למיניהם, בזמן שחלפו רק 48 שעות מכניסת טראמפ לבית הלבן?
"ברור שאנחנו צריכים את הגיבוי של הממשל החדש, אבל הגיע הזמן שישראל תתחיל לפעול בהתאם לאינטרסים שלה. לפני שבועיים הייתה החלטה נוראה נגדנו באו"ם והייתה אצלנו תחושה שהטיימינג לא מתאים להעלות את הצעת החוק "מעלה אדומים תחילה". מבחינתי, לא ייתכן שהחלטה כה גרועה לא תעבור ללא תגובה. חוק מעלה אדומים הוא חלק מהתגובה למהלך האנטי ישראלי בשלהי תקופת אובמה".



ח"כ קיש אינו מסתפק בהצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים ולאחרונה חשף תוכנית משלו להסדר עם הפלסטינים. על שער החוברת המהודרת שהפיק נכתב: "היום שאחרי אובמה. תוכנית האוטונומיה של ח"כ קיש – חוזרים לעקרונות של מנחם בגין". "מטרתה של תוכנית זו היא להציב חזון מדיני להסדרת הסכסוך על יהודה ושומרון ליום שאחרי ממשל אובמה בארצות הברית", הוא מסביר, "הממשלה החדשה בהובלתו של טראמפ יוצרת חלון הזדמנויות חד־פעמי למהלך חד־צדדי של ישראל ביהודה ושומרון".



התוכנית המדינית של ח"כ קיש שוללת הקמת מדינה פלסטינית ומבטלת את הסכמי אוסלו. "טרם הצגתי את התוכנית לפני ראש הממשלה, אבל סיפרתי לו עליה, והוא אמר: 'בוא נמתין ל־20 בינואר'. אני מתכוון להעלות אותה במוסדות הליכוד, כדי שהליכוד יאמץ אותה כמתווה המדיני של הליכוד. תחילה בלשכת הליכוד ואחר כך במרכז הליכוד מתוך תקווה שהתוכנית תהפוך בעתיד לחלק ממצע המפלגה".



כדי שזה יקרה אתה צריך שראש הממשלה יחזור בו מנאום בר־אילן ומתמיכתו בחזון שתי המדינות.
"ברור לי שכדי שזה יקרה אני צריך את תמיכתו של נתניהו. אבקש להציג לו את התוכנית ולנסות לשכנע אותו לתמוך בה".



ומה קורה עם חוק ההסדרה, שהוקפא בינתיים בוועדת החוקה?
"החקיקה נעצרה כי חיכינו ל־20 בינואר. כעת נצטרך להמשיך ולקדם גם את חוק ההסדרה תוך תיאום עם כל מי שצריך".



ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ יואב קיש. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




סופרים את הרווחים



הצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים היא רק הספתח. חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ מוטי יוגב מתכוון לנצל אף הוא את חלון ההזדמנויות שנוצר עם כניסת טראמפ לבית הלבן ולקדם חבילה שלמה של חוקי סיפוח. "לאור ההצהרות המקדמיות של הנשיא טראמפ אין לי ספק שיש פה שינוי מהותי שיאפשר להסיר מהשולחן, כך אני מקווה, את הרעיון הלא רלוונטי של מדינת טרור פלסטינית ויאפשר להעלות פתרונות אחרים, כמו מדינה יהודית ודמוקרטית עם אוטנומיה מנהלית פלסטינית", אומר ח"כ יוגב. "יש לי כבר הצעות חוק מוכנות להחלת הריבונות באותם תנאי שטח בהם יש הסכמה לאומית. אני מדבר על מעלה אדומים תחילה ואחר כך על החלת הריבונות גם בגוש עציון, בבקעת הירדן, שם הגורם המיישב היה תנועת העבודה, ובנוסף לכך הכנתי הצעת חוק להחלת הריבונות על אריאל. מדובר, כאמור, באותם אזורים בהם יש הסכמה לאומית לכך שבכל הסדר הם יישארו בריבונות שלנו. אני פועל כעת בדרכים נוספות לבצר את אותן עמדות עליהן יש הסכמה לאומית. השבוע אבוא בדברים עם אישים נוספים בקואליציה ומחוצה לה ואחר כך אביא את אותם חוקים לוועדת השרים לענייני חקיקה לצורך קבלת החלטה".



ח"כ יוגב סבור שיש לנצל את ההזדמנות, כדי להגיע להבנות עם הממשל גם לגבי חידוש הבנייה בירושלים ובהתנחלויות: "אני מדבר על כמה רמות של שינוי במדיניות, המחייבות הידברות עם הממשל החדש, בכל הזהירות המתבקשת - חידוש הבנייה וחידוש התכנון והשיווק באותם מקומות שעליהם היו כבר החלטות ממשלה או יש תוכניות לבנייה מאושרות. זוהי הרמה הראשונה כדי לאפשר את מרקם החיים ולא את חנק החיים בירושלים וביו"ש. הרמה השנייה היא של החלת חוקים ישראלים באותם מקומות בהם יש הסכמה לאומית והבנה שיישארו שלנו לעד, והרמה השלישית היא החלת ריבונות עליהם. בכל הרמות האלה נפעל, ואני מניח שכבר בשבוע הבא נראה התחלת פירות של חידוש תכנון ובנייה".



יכול להיות שהשמחה מוקדמת מדי, וטראמפ עוד עלול להפתיע לרעה?
"אני תולה תקוות בעידן טראמפ. עם זאת, צריך לפעול בזהירות. לא כל הדברים יקרו תוך יומיים. יש צורך שראש הממשלה וצוותו יבואו בדברים עם הממשל החדש ויתאמו עמדות. אני יכול לספר שיש כבר צוותים בארצות הברית מטעם המטה לביטחון לאומי שישבו עם צוותי הממשל של הנשיא החדש. כמובן, עדיף לעשות את הדברים באופן מתואם. יש לנו הרבה רווחים שנוכל להרוויח במובנים אסטרטגיים לביטחונה וקיומה של ישראל מממשל טראמפ".



תכניות בימין לעידן טראמפ. יכול להיות שמוקדם מדי?
תכניות בימין לעידן טראמפ. יכול להיות שמוקדם מדי?




"ככה מנצחים"



העמדה שמציגים ח"כ יוגב וחבריו לבית היהודי תואמת את הכרזותיו האחרונות של יו"ר המפלגה נפתלי בנט, שקרא להחיל את הריבונות בשטחים באופן חד־צדדי. "הגיע זמן ריבונות", הכריז השר בנט. "אזרחי ישראל שילמו באלפי קורבנות, רבבות טילים ואין ספור גינויים בשל אותה מדיניות משיחית של מדינת פלסטין. המסקנה היא להפסיק לצעוד לתוך מסילת האיוולת של מדינה פלסטינית ולהחיל את החוק הישראלי במעלה אדומים, בבקעת הירדן, בעופרה, באריאל ובכל שטחי C בהקדם האפשרי.ככה מנצחים. צריך להבין, רבותי, אנחנו בתוך חלון הזדמנות צר, זו הזדמנות אחרונה לפני שהעולם יכפה עלינו מדינת טרור על כביש שש. זה או ריבונות או פלסטין, אם לא תהיה ריבונות, תהיה פלסטין".



שותפה נוספת לתחושת האופטימיות היא הח"כית שולי מועלם־רפאלי (הבית היהודי). "ההצהרות של טראמפ בעניין העברת השגרירות לירושלים ועל נאמנותו לישראל מבהירות שיש לנו בן ברית אמיתי בבית הלבן", היא אומרת, "עננת אובמה התפוגגה, ויש לישראל הזדמנות לבצע מהלכים היסטוריים, שספק אם נוכל לבצע שוב בעתיד. המדיניות של ישראל צריכה להיות בהתאם, כי יחד עם זאת, טראמפ לא יהיה צדיק יותר מהאפיפיור. אם ישראל תדבר על הסדרת ההתיישבות והחלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון, סבירות טובה שגם הממשל החדש יאמץ אותה. אך אם ישראל תתכחש לאפשרות הזאת, אין שום סיבה שטראמפ יקרא לישראל לממש את זכותה בארץ ישראל".



אבל יש מי שמזהיר את הפוליטקאים בימין מפני אופוריה גדולה מדי. אלון פנקס, לשעבר קונסול כללי של ישראל בניו יורק ומומחה ליחסי ישראל־ארצות הברית אומר כי ״טראמפ הוא סחורה לא מוכרת ומודל של נשיא שאין שום תקדימים לבחון אותו. לטראמפ אין מדיניות, והוא נוטה לסתור את עצמו. לכן להעמיד אותו בניסיון לפני שיחה עמו יהיה רעיון רע מאוד, בוודאי לאור ניסיונו הרע סביב החלטת מועצת הביטחון 2334, שבה גויס לסייע למאמץ שנכשל. טראמפ רגיש מאוד למה שאומרים עליו, וכל העולם יגנה את הסכמתו למהלכים כאלה. מהותית, התרחיש הגרוע ביותר מבחינת הימין בישראל זה טראמפ שאומר לנתניהו: רוצה לספח? בבקשה. לך בכוחך זה. אני לא מתכוון לעסוק בזה, יש לי עדיפויות אחרות. מה עושה אז מר נתניהו? מספח את כל אזור C? זה סופה של יוזמת הימין שתעמיד בסכנה את לגיטימיות שלושת גושי היישובים״.