אין סיכוי להגעה להסדר בילטראלי (דו צדדי) בין ישראל לפלסטינים, הסדר כזה כבר נוסה ונכשל מספר פעמים ב-24 השנים האחרונות והסכסוך יגיע לפתרונו רק במסגרת הסדר אזורי כולל, כך אמר הבוקר (ראשון) שר הביטחון אביגדור ליברמן, שנפגש עם הגנרל האמריקאי דיוויד פטראוס. השניים שוחחו על יחסי ישראל ארה״ב, על הנחישות ההדדית להמשיך ולחזק אותם בעידן ממשל טראמפ ועל האתגרים הביטחוניים, האזוריים והגלובליים, הניצבים בפני שתי המדינות. 
 
ליברמן אמר בפגישה כי הדבר הנחוץ ביותר כעת מבחינת תפקידה של ארה״ב באזור הוא הקמת ״קואליציית אנטי-טרור״ שתכלול את מדינות ערב המתונות ואת ישראל ותילחם בטרור האסלאמי הקיצוני. השר ליברמן אמר כי הצלחתה של קואליציה כזו תהווה גם בסיס להגעה להסדר אזורי כולל בין ישראל למדינות ערב, שיכלול גם את פתרון הסוגיה  הפלסטינית במסגרת של חילופי שטחים ואוכלוסיות.

בתוך כך ועל רקע כניסתו לתפקיד של טראמפ, פוליטיקאים רבים מהימין קוראים לחתימה על הסדר להחלת הריבונות על מעלה אדומים בפרט ויהודה ושומרון בכלל, טרם ביקורו בישראל של נשיא ארה"ב, שעתיד לכלול בתוכו מפגש ושיחה נרחבת על כלל הסוגיות בארץ, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. רה"מ, מצדו, מהסס ומבקש להתאזר בסבלנות. 

הכללים השתנו? טראמפ בהשבעה. צילום: AFP
הכללים השתנו? טראמפ בהשבעה. צילום: AFP


שקד: "כללי המשחק השתנו ואסור לשחק לפי הכללים הישנים" 

הבוקר ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, ששוהה כעת בוושינגטון ואף נכח בטקס ההשבעה שנערך ביום שישי האחרון, אמר כי "ראיתי נשיא שיש לו מדיניות מאוד ברורה, אני חושב שהוא יוביל גם את מדינתו וגם את מדינתנו להצלחות". 

גם שרת המשפטים, איילת שקד, וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ממפלגת הבית היהודי, התראיינו בגלי צה"ל הבוקר והצהירו על מדיניות ברורה. "מעלה אדומים גוססת בגלל מדיניות ההקפאה, וצריך לעורר את החיים בעיר הזאת, גם הפלסטינים עושים מהלכים חד צדדיים. אין סיבה שלא נעשה מהלכים שאנחנו חושבים שנכונים למדינת ישראל. אני לא קיבלתי שום מסר ממשל טראמפ, לשום כיוון. אבל צריך לדעת שכללי המשחק השתנו ואסור לשחק לפי הכללים הישנים. צריך להבין מהר שהכללים השתנו, אנחנו מקבלים את המסרים 'בואו תגידו אתם מה אתם רוצים'", אמרה שקד. 

ח"כ סמוטריץ' הוסיף כי "הכי טוב שנראה לאמריקאים מה הכי טוב למדינת ישראל, לא נדבר איתם, אלא נראה להם. הממשל החדש לא הולך להסתכל על הבנייה בהתנחלויות".

ואילו יוסי דגן, ראש מועצה אזורית שומרון, שנמצא כעת בסדרת פגישות מדיניות עם מקורבים לממשל טראמפ, התריע מפני מסמוס ההזדמנות ההיסטורית להחלת ריבונות ביהודה ושומרון ובנייה בהתיישבות. לדבריו, הוא וחבריו יכנסו את מרכז הליכוד במידה וראש הממשלה לא יכבד את הבטחותיו. "אנחנו נעמוד כחומה בצורה אל מול ניסיונות ראש הממשלה למסמס את ההזדמנות ההיסטורית לבנות ביהודה ושומרון, ולהחיל את הריבונות על היישובים ביהודה ושומרון. לא היה ממשל אוהד יותר מממשל טראמפ להתיישבות. נתניהו עוקף את טראמפ משמאל".