מתווה עמונה בדרך לכישלון? ראש הסגל של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יואב הורוביץ, אמר היום (ראשון) בישיבת שרי הליכוד, כי "כרגע אין אופציה להישארות תושבי עמונה על ההר, כיוון שפתרון נכסי הנפקדים נתקל בהתנגדויות משפטיות מוצדקות". על פי דיווח של בכתב המדיני של חדשות 10, מואב ורדי, הורוביץ אמר כי לתושבים הוצעו שתי אפשרויות: לעבור לעפרה, או לעבור לרכס אחר באזור בנימין, כלומר הקמת יישוב חדש ליד עמונה. ואולם התושבים מסרבים.



יו"ר מטה עמונה, העורך דין אביחי בּוֹארון, אמר הערב בראיון ברשת ב',  כי התושבים מצפים שהשרים וחברי הכנסת של "הבית היהודי" יאנסו את הממשלה כולה לחוקק את חוק ההסדרה. לדבריו, "אנחנו מרגישים שהוּלכנו שולל. הונו אותנו ואת הציבור כולו. אנו חוזרים למאבק ציבורי לא מתפשר נגד הכוונה למחוק יישוב יהודי מעל פני האדמה. נתנהג כמו שמתנהג כל אדם בעולם שבאים לפנות אותו מביתו. זה לא אירוע אסתטי".



לפני שבועיים פנו תושבי המאחז לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרשו ממנו כי המדינה תעמוד בהתחייבויותיה לתושבים לאור ההסכם להעתקת המשפחות לחלקה סמוכה. התושבים טענו כי העבודות בשטח טרם החלו. "ההערכה הרווחת במערכת היא שחלקה 38, אבן הפינה של ההסכם כולו, לא תושמש כלל וכי העבודות יחלו לכל המוקדם ביום 18 בינואר 2017, ימים בלבד לפני מועד ביצוע פסק הדין, זאת בניגוד מוחלט לאמור בהסכם, כי העבודות בחלקה 38 יחלו לאלתר, והפעולות הנדרשות להשמשת יתר החלקות יחלו לאלתר".



בפנייה לנתניהו הוסיפו: "כך או כך, אנו מצדינו לא נסכים למציאות בה מוליכים אותנו ואת הציבור שולל. לא נאפשר לקרוע אותנו מבתינו ולהשליך אותנו לרחוב, תוך אי עמידה בהתחייבויות שגובשו. הציבור לא יקבל מציאות בה ממשלה לאומית בראשותך מוחקת ישוב יהודי שלם".



המכתב מסתיים בפניה לראש הממשלה להפעיל את כל כובד משקלו על מנת להתניע את התהליך "כך שנוכל כולנו לברך על המוגמר בזמן. בעוד כמה ימים נגיע לנקודת האל-חזור בה אובייקטיבית לא תהיה אפשרות לבצע את המתווה".



"לא אירוע אסתטי". אביחי בוארון. צילום: פלאש 90
"לא אירוע אסתטי". אביחי בוארון. צילום: פלאש 90



כזכור, בחודש שעבר קיבל בג"ץ את בקשת המדינה לדחות את פינוי עמונה ב-45 ימים נוספים, זאת לאחר שמוקדם שתושבי המאחז הצהירו כי יתפנו בהסכמה וללא תנאים. השופטים ציינו כי "זוהי ארכה סופית ואחרונה, וזאת גם אם לא יימצא פתרון חלופי כזה או אחר". על פי ההחלטה, עמונה תפונה עד ה-8 בפברואר בשנה הבאה, זאת למרות שבעלי הקרקעות הפלסטיניים טענו כי מדובר ב"בקשה חצופה". 



השופטים, נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, אסתר חיות חנן מלצר, נזפו במדינה, כשציינו בהחלטתם כי "כל מה שנעשה עתה יכול היה להיעשות זה מכבר". עם זאת, פסקו השופטים, "בעקבות מאמצים שנעשו בעת האחרונה להגיע לפתרון מוסכם, אף שבאיחור ניכר, יש עתה התחייבות לפינוי בדרכי שלום ובלא עימות והתנגדות במועד הנדחה שנתבקש. התחייבות זו הינה בלתי-מותנית, ולפיכך אנו נעתרים לפנים משורת הדין לבקשה וניתנת ארכה קצרה של 45 יום לביצוע פסק הדין".



החלטת בג"ץ הגיעה לאחר שמוקדם יותר דרשו השופטים מהתושבים "הצהרה בלשון חד משמעית לפינוי בדרכי שלום ובלא התנגדות, במועד הנדחה, ככל שייקבע כזה". השופטים הבהירו כי "הצהרה זו מתנה את התחייבות התושבים לפינוי בדרכי שלום ללא כל עימות והתנגדות במימוש ההסכם והמתווה שצורפו לבקשת המדינה להארכת מועד (הפינוי)". בעקבות הדרישה הבהירו תושבי עמונה כי הם "מסכימים ומתחייבים כולם כאיש אחד לפינוי בדרכי שלום וללא עימות". 



בתוך כך, גם בעפרה נערכים לפינוי הקרב בעוד כשבועיים. הנהגת היישוב הודיעה היום כי תפתח בשבוע הבא בשביתת רעב במטרה למנוע את פינוי תשעת הבתים בהתנחלות, כפי שהורה בג"ץ כבר לפני שנתיים. בהודעה של אנשי הנהגת היישוב, הם הבהירו כי הם מצפים מראש הממשלה בנימין נתניהו מהשרים נפתלי בנט ואיילת שקד, לשים קץ להריסת הבתים בהתיישבות.