אפקט טראמפ: "בקרוב נודיע על בנייה נרחבת בגושי ההתיישבות", כך אמר הערב (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. ראש הממשלה גם אמר כי הבניה בירושלים תימשך ללא הגבלה. הנושא המרכזי בישיבה היה סיפוח העיר מעלה אדומים, אולם לבסוף החליטו השרים, פה אחד, לדחות את העלאת הנושא לוועדת השרים לחקיקה, עד לפגישתו של ראש הממשלה עם נשיא ארצות הברית הטרי, דונלד טראמפ. 



ראש הממשלה ביקש לדחות את הדיון על מעלה אדומים לאחר שקיבל מסרים מממשל טראמפ, שביקש ממנו לתאם עמדות ולפעול בשיתוף פעולה בנוגע לאיו"ש ולא לנקוט כרגע בצעדים חד צדדיים, בדיון בקבינט הוא אמר כי "מעלה אדומים תהיה בריבונות ישראלית, אך לא נכון בעת הזו לקבוע צעדים חד צדדיים בלי תיאום עם הממשל האמריקני". 

 
גורמים רבים בימין לוחצים על ניצול כהונת דונלד טראמפ לקידום פעילות ישראלית ביהודה ושומרון. נתניהו פרסם אתמול פוסט בפרופיל הפייסבוק שלו ובו כתב כי הוא מתכנן להעלות מול טראמפ את הנושא האיראני כעניין הראשון בו יטפלו במשותף. גורמים בימין התייחסו בביקורתיות לפוסט, בטענה כי מדובר בניסיון לדחות את יהודה ושומרון ממרכז סדר היום המדיני מול ארצות הברית. 

יוזם הצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד), אמר עוד לפני ההצבעה, כי הוא יקבל כל החלטה שהקבינט יגיע אליה, גם אם הקבינט יחליט לדחות את הדיון בהצעה, כפי שהוא מאמין שייקרה. "מסתמן כי הקבינט יחליט לדחות את הדיון בהצעת החוק להחלת הריבונות במעלה אדומים בהובלתי".

קיש הוסיף כי הוא לא הסכים להסיר את ההצעה מסדר היום, וזאת על אף שהוא "מבין את הרגישות מול הממשל החדש. לדעתי נכון יותר יהיה להעביר את הצעת החוק בוועדת השרים ולהמתין עם ההצבעה במליאה עד לאחר עדכון הנשיא טראמפ. יחד עם זאת, הסכמתי לקבל את הכרעת הקבינט המדיני הביטחוני לזמן הזה. אמשיך להוביל יחד עם שותפיי בשדולת ארץ ישראל את המהלך להחלת הריבונות על ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון", סיים את דבריו.