ועדת המישנה לביקורת המדינה הודיעה כי החליטה לדחות זמנית את פרסום דוח "צוק איתן" בעקבות מספר חלקים שעדיין טעונים בירור, בעקבות סוגיות שהועלו על ידי השב"כ והמכון לביטחון לאומי. בהצהרה שנמסרה לתקשורת היום (שלישי) אמרה ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר: "צהריים טובים לכולם, אני מבקשת למסור בשם החברים כי הוועדה החליטה לדחות את ההחלטה לפרסום הדוח בשעה זאת. אנחנו בעד פרסום הדוח, אולם היו חלקים ספציפיים מהדוח שצריכים בירור, שייעשה בישיבת הוועדה ביום ראשון. היו דברים בדוח שהפתיעו אותנו".



מוקדם יותר התראיין אילן שגיא, אביו של ארז ז"ל, שנפל במבצע "צוק איתן", התייחס לציטוטים בשיחה עם ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM: "קראתי את זה הבוקר אבל ידענו את זה במהלך 'צוק איתן', עוד לפני שהבן שלי נהרג. ראינו את כל הבלגן שהולך בקבינט וזה חרה לי מאוד. זה החזיר אותי עכשיו שנתיים וחצי אחורה וזה נתן לי רק להבין שהבן שלי נהרג בגלל יריבות פוליטית. בגלל שאנשים בפוליטיקה מסוכסכים ומזלזלים בחיי אדם, בחיי חללי צה"ל. בגלל זה אני כועס ומישהו פה צריך לתת את הדין. לא יכול להיות שנמשיך לחיות במדינה שבה כל המלחמות יהיו על יריבויות פוליטיות".

 

"קרבות האגו האלה היו גם עם השר ארדן ועם מי שהיום הוא שר הביטחון (ליברמן)", הזכיר שגיא. "כל פעם יצא אחד מהקבינט וב'חוכמה גדולה' הודיע לאויב שלנו מה הולכים לעשות איתו. שאנחנו לא הולכים לחסל את החמאס, הולכים להחליש את החמאס. את כל הדברים האלה ידענו. היום מתחזקת לי הדעה שהבנים שלנו יצאו להילחם ונהרגו בגלל יריבות פוליטית.

"יכולנו לסיים את המלחמה הזו עם הרבה פחות אובדן של חללים. ואני לא יכול לבוא בטענות לצבא, שהוא הגורם המבצע. הגורם שמחליט זו המדיניות. רק לפי התמלילים אתה רואה שנתניהו לא ידע בכלל על המנהרות. הוא אומר שלא הופיעה לו תוכנית מנהרות. כבר שנה שהוא רץ לספר לכל העם שהוא העלה תוכנית של מנהרות ושדנו בזה. הכל בולשיט. הבן שלי נהרג ממנהרה ומישהו פה יצטרך לתת את הדין. לא יכול להיות מצב שהמדינה הזו תצא למלחמה עם קבינט שיש בו יריבים פוליטיים. זה לא יכול לעבור לסדר היום".

"אני מתחנן לעם ישראל - תתעוררו ותשימו סוף לנושא הזה", אמר שגיא. "להיות אב שכול זה להיות עם הכאב הכי גדול שיכול להיות. לא יכול להיות דבר יותר גרוע מזה. אין יותר גרוע מזה. אני לא בא להמליך ממשלה או להכשיל ממשלה. אנחנו בשיא הרצינות מחכים לדו"ח מבקר המדינה, שאנחנו סומכים את ידינו עליו".

"המבקר עשה עבודה אחראית והתייחס לדו"ח כאילו הבן שלו נהרג במלחמה הזאת. אנחנו מחכים שדו"ח המבקר יפורסם במלואו. ואז יוכלו אזרחי המדינה להחליט מה טוב לעם הזה. זה לא התפקיד שלנו. תפקידנו הוא שהדו"ח יפורסם ושאם יהיו מסקנות שיידעו ליישם אותן ולהפיק את הלקחים, כדי שחס וחלילה במלחמה הבאה תהיה תוכנית מסודרת. זה לא יחזיר את הבן שלי אבל יש לנו את החיילים של היום ואת חיילי העתיד שאנחנו רוצים שיישמרו מכל משמר".
שגיא הביע חשש שהנושא ירד במהירות מסדר היום הלאומי: "לפני חצי שנה בנט ביקש ראש מל"ל (מועצה לביטחון לאומי), יש ראש מל"ל? לא שמענו עליו. הכל מתמסמס ומעלה אבק. כי אנחנו שוכחים. מרוב פרשות, 1000, 2000, 3000, הכל מתמסמס ומעלה אבק וכבר לא לוקחים את הדברים ברצינות? לא יכול להיות כזה דבר. אני פונה אל אנשי התקשורת, הילדים שלנו יצאו להילחם גם למענכם, שתמשיכו לשדר בתקשורת.

"אנחנו צריכים את עזרתכם, שלא תעזבו את זה, עד שיבואו הדברים על תיקונם וישנו את סדר העדיפויות פה במדינת ישראל, שיהיה לנו קבינט בטחוני, שכאשר הוא יוצא למלחמה יש לו הוראות ברורות איך הוא עושה את זה ולא יוצאים ורבים אחד עם השני, על חשבון דם הילדים שלנו. חייבים לתקן את זה למען עתיד ילדינו וחיילינו. את הבן שלי זה כבר לא יחזיר".
"יכולנו לסיים עם פחות אובדן". ארז שגיא ז"ל
"יכולנו לסיים עם פחות אובדן". ארז שגיא ז"ל