יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני), דיבר היום (שלישי) בכנס INSS והאשים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשחיתות וצביעות. "נתניהו אומר שלא מפילים ראש ממשלה על שחיתות, אבל היה הראשון לקרוא לאולמרט ללכת הביתה", אמר הרצוג, והוסיף, "אנשיו אומרים שלא מפילים ראש ממשלה על סיגרים ושמפניה. גם לא על משכנתאות חונקות, גם לא על שכר דירה חונק וגם לא על שכר חודשי שנגמר אחרי שבוע".



"היה הראשון לקרוא לאולמרט להתפטר". נתניהו והסיגר. צילום: פלאש 90
"היה הראשון לקרוא לאולמרט להתפטר". נתניהו והסיגר. צילום: פלאש 90



לאחר מכן המשיך הרצוג והאשים את השרים בממשלה בשתיקה והתעלמות מהשחיתות הפושה, לדבריו, בממשלה. "אנחנו מגדלים כאן דור שלם שלומד ערך אחד מסוכן מצמרת המדינה: לגנוב ,לרמוס לחמוס. שר החינוך רואה ושותק. שר האוצר רואה ושותק. שר לביטחון פנים רואה ושותק. מנהיגות נמדדת ברגע שבו האינטרס הלאומי גובר על האינטרס האישי. כחלון יודע שהשחיתות הורסת. ארדן יודע שהשחיתות מאיימת. ובנט יודע שהשחיתות מפוררת את החברה. וכולם שותקים. אני מוכן להניח הכל בצד. אני מוכן לוותר על שאיפותיי האישיות ובלבד שלא נמשיך את מסע ההפקרות הזה. אני קורא מכאן לכחלון ארדן ובנט: בואו נעצור את מסע הסחרור המסוכן הזה בטרם יהיה מאוחר מדי".



"מפעל ההתנחלויות מסכן את ישראל" 



לאחר מכן, התייחס ראש האופוזיציה למצב במזרח התיכון ולסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואף פירט את תוכניתו לסיום הסכסוך. "במזרח התיכון שורר אי סדר מוחלט, אשר בא לידי ביטוי בראש ובראשונה באסון ההומניטרי המתרחש בסוריה. בארצות הברית החל עידן חדש עם כניסתו של דונלד טראמפ, כנשיא החדש בבית הלבן. בצומת ההיסטורית המכרעת הזאת, עלינו להיות כנים ומדויקים ולהתבונן במציאות כמות שהיא. עלינו להפסיק לשקר לעצמנו. הגיע הזמן להיפרד מהשקרים של הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני. הגיע הזמן לאפסן את הכזבים ואת העיוותים שהפכו למקובלים בשיח המדיני הבינלאומי".



"על כן, אני בא היום לומר לציבור הישראלי ולקהילה הבינלאומית אמיתות קשות נוקבות: מפעל ההתנחלויות הגיע למימדים אשר מסכנים את עצם קיומה של ישראל כמדינה יהודית", אמר יו"ר המחנה הציוני. "המשך הבנייה הפרועה בכל ההתנחלויות הפרושות בכל הארץ כל הזמן יביא להחלפתה של מדינת הרוב היהודי במדינת רוב ערבי. הקולות לסיפוח כזה או אחר, כולל הקריאה לסיפוח שטחי C שנשמעה כאן היום על ידי נפתלי בנט ואחרים הם הביטוי הכי מוחשי לסכנה זו", הוסיף הרצוג. 




הבנייה בהתנחלויות מסכנת את המדינה. ההתנחלות אפרת, צילום: פלאש 90
הבנייה בהתנחלויות מסכנת את המדינה. ההתנחלות אפרת, צילום: פלאש 90



הרצוג טען כי מוכרחים לחזור לפתרון שתי המדינות: "לאור האמיתות הקשות הללו על כולנו להתעשת. אסור להשלים עם הסטאטוס קוו – אבל אסור גם לחזור על טעויות העבר. אסור לסכן את הביטחון – אבל אסור גם ללכת בעיניים פקוחות להתאבדות לאומית. גם בוושינגטון וגם בירושלים חייבים לחשוב על מפת דרכים מדינית חדשה, אשר תקרב אותנו בשלבים משמעותיים אל פתרון שתי המדינות, בתהליך הדרגתי ולא באבחה". 



"אנחנו שמאל אחראי ונחוש שיודע איך ואיפה לבנות את ארץ ישראל, כדי לקבוע את גבולות המדינה מעבר למה שהעולם ייעד לנו בכ"ט בנובמבר ושמאל שיודע היכן לא לבנות כדי לא לסכן את מה שהשגנו", סיים הרצוג את דבריו.