מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית הצעת חוק לפיה ישראלים שנפגעו בפעולות טרור בחו"ל יוכלו להיות מוכרים מעתה כנפגעי פעולות איבה. על פי ההצעה, אותה יזם ח"כ חיים ילין (יש עתיד) והצטרף אליה גם יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד), כל מקרה של ישראלים שנפגעו מפיגוע כזה בחו"ל יבחן על ידי ועדת חריגים מיוחדת שתורכב מנציגים של משרד הביטחון, החוץ ועבודה ורווחה.



הוועדה תתחשב בישראלים ששהו בחו"ל ונפגעו במסגרת אירוע טרור לפי נסיבות קבועות עיקריות: הראשונה תוודא כי הארגון מאחורי פעילות הטרור קרא בעבר לרצח של ישראלים או יהודים, והשנייה תוודא כי המדינה בה התרחש הפיגוע, הכירה בו כאירוע טרור.



ח"כ ילין אמר כי "בזמן שהטרור הגלובלי תופס תאוצה ומוכיח כי הוא זהה בכל מקום ובכל זמן, חובתנו כמדינה לשמור על שלומם של אזרחינו בחו"ל וגם בשובם ארצה. הצעת החוק תסיר מחסומים ביורוקרטיים ותסייע לישראלים שנפגעו בהתקפות רצחניות בחו"ל לקבל הכרה מהמדינה ולחזור לשגרת חייהם, במיוחד לאור הטראומה אותה עברו".



ח"כ איכלר התנגד: דרש החלה רטרואקטיבית 


יצוין כי לאחרונה בוצעו מספר פיגועים בחו"ל בהם נפגעו ישראלים, בין היתר באיסטנבול, בריסל וברלין. דליה אליקים ז"ל, שנרצחה בפיגוע הדריסה בברלין בחג המולד הוכרה רק כ"נפגעת תאונת דרכים" זאת בשל הלקונה הקיימת בחוק. גם ליאן נאסר בת ה-18, שנרצחה בפיגוע באיסטנבול בערב השנה החדשה לא הוכרה כנפגעת פעולת איבה.



הפיגוע באיסטנבול. צילום: רויטרס



בטרם ההצבעה אמר שר החינוך נפתלי בנט ההצבעה כי הממשלה החליטה לתמוך בהצעת החוק בכפוף להסכמה עם משרדי האוצר, משפטים עבודה ורווחה והמוסד לביטוח לאומי, ותחוזר לוועדת השרים לפני הקריאה הראשונה. ח"כ ישראל איכלר (יהדות התורה) התנגד להצעת החוק והסביר כי הוא דורש להחיל אותה רטרואקטיבית גם על שני אברכים ישראלים שנפגעו בפיגוע בנמל התעופה של ישראל, אך לא הוכרו על ידי רשויות המדינה כנפגעי פעולות איבה.



לבסוף אושרה הצעת החוק ברוב של 39 תומכים ללא מתנגדים. ח"כ ילין הביע תקווה כי "לעולם לא יהיה צורך להשתמש בחוק שהוא בעצם חוק של ערבות הדדית של מדינת ישראל כלפי אזרחיה". עדיין לא ברור מה יהיה הנוהל כלפי פעולות טרור שאירעו בעבר, טרם ההצעה.