שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דן שפירו, תקף היום (שבת) את החלטתו של נתניהו לתמוך בהקמת החומה בגבול ארה"ב מקסיקו. שפירו, שכיהן בתפקיד עד לפני שבוע, תחת ממשל אובמה, ונשאר להתגורר בישראל, תיאר משא ומתן נסתר בין שני המנהיגים, מה שייתכן ועומד מאחורי התערבותו יוצאת הדופן של ראש הממשלה בפוליטיקה האמריקאית הפנימית.





"עוזר בכיר של נתניהו אמר לי שהיעד העיקרי בתקופת טראמפ הוא שמירה על תמיכה דו מפלגתית בישראל", כתב בטוויטר. "עכשיו זה? האתגרים של ישראל בגבול סיני אינם דומים לאתגרים בגבול ארה"ב. הפתרון שלהם (גדר, לא חומה), עובד בשבילם, לא בשבילנו. קשה להסביר את ההתערבות הזאת בנושא שנוי במחלוקת בפוליטיקה הפנימית בארה"ב. אלא אם כן, התמיכה הזאת היא משהו שטראמפ ביקש מנתניהו בתמורה למשהו שנתניהו רוצה. שמור לי ואשמור לך. אבל מה זה יכול להיות? ביטול העסקה עם איראן? העברת שגרירות ארה"ב לירושלים? תמיכה בבנייה בהתנחלויות? לי זה נראה כאילו טראמפ כבר לוחץ חזק על נתניהו". שפירו כינה בעוקצנות את הלחץ הנסתר "אמנות העסקה", על שם ספרו של דונלד טראמפ.

נתניהו פירסם מוקדם יותר היום ציוץ בעניין החומה, שבאופן מקרי או שלא, מזכיר מאוד את התחביר בו משתמש טראמפ: "הנשיא טראמפ צודק. בניתי חומה לאורך הגבול הדרומי של ישראל. זה הפסיק את ההגירה הבלתי חוקית. הצלחה מדהימה. רעיון מדהים". מאורח יותר נשיא ארה"ב אף פירסם מחדש בחשבון שלו את אותו ציוץ של נתניהו, מה שגרם לעלייה במספר העוקבים של ראש הממשלה.



יש לציין כי ביום חמישי האחרון טראמפ הזכיר מיוזמתו את החומה בגבול הדרומי בישראל במהלך ראיון לפוקס. הנשיא טראמפ הציג את החומה בישראל כמודל לחומה שהוא מתכון לבנות לאורך הגבול עם מקסיקו. החומה שלו, כך אמר, תמנע כניסת מהגרים לא חוקיים שמביאים סמים ופשיעה לארצות הברית. "חומה מגנה", אמר טראמפ בראיון. "אתם רק צריכים לשאול את ישראל. אסון גדול התקרב אליהם והייתה להם חומה. החומה הייתה יעילה ב-99.9%".

יש לציין כי לאורך כל קמפיין הבחירות שלו, הצהיר טראמפ כי הוא מתכוון לבנות חומה בגבול עם מקסיקו על מנת לעצור את זרם הפליטים הבלתי חוקיים שמסתננים לתוך ארה"ב. הוא הכריז כי הרשויות במקסיקו הן שישלמו על החומה, וזאת על אף שנשיא מקסיקו הבהיר כי אין לו כוונה לעשות זאת.