ממשלת מקסיקו מתחה הלילה (ראשון) ביקורת חריפה על הציוץ שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לבניית החומה בין ארצות הברית למקסיקו, שם כתב כי הרעיון לבנות חומה בין ארה"ב למקסיקו "מדהים". שגריר ישראל במקסיקו נקרא למשרד החוץ המקומי, שם הוא ננזף באופן שנחשב חריף למשרד החוץ המקסיקני. לאחר השיחה הוציא משרד החוץ המקסיקני הודעה בה נאמר כי "הבענו בפני ממשלת ישראל, דרך שגרירה במדינה, את תדהמתנו העמוקה, אכזבתנו ודחייתנו של הצהרת נתניהו בטוויטר בנוגע לבניית החומה. מקסיקו היא ידידה של ישראל ועל ישראל להתנהג אליה ככזאת", נאמר בהודעה.



לפני כן, גורמים דיפלומטיים במשרד החוץ ניסו למנוע התדרדרות ביחסים ולמזער נזקים בין שתי המדינות ובין ישראל והקהילה היהודית במקסיקו בעקבות התבטאותו של ראש הממשלה. דובר משרד החוץ עמנואל נחשון צייץ כי "ראש הממשלה התייחס לניסיון הביטחוני הייחודי שאנחנו מוכנים לחלוק. אנו איננו מביעים עמדה על יחסי ארצות הברית-מקסיקו".




גם יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד הביע את התנגדותו להצהרת נתניהו, אותה כינה כטעות והתערבות בעניינים שאינם שלנו. "טעות חמורה של נתניהו הציוץ שבו הוא תומך בחומה של טראמפ הוא כניסה ברגל גסה לעימות הקורע את החברה האמריקאית", כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו והוסיף כי "הכרזת מלחמה מיותרת על מקסיקו וההיספנים, וגט כריתות לדמוקרטים (כולל רוב יהדות ארה״ב). לא חשוב מה דעתנו על החומה, חסרות לנו צרות משלנו?"





מוקדם יותר, התייחס שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דן שפירו להתבטאותו של נתניהו, וטען כי תמיכת נתניהו ברעיון שמפלג את ארה"ב יפגע בתמיכת המפלגה הדמוקרטית בישראל.



"עוזר בכיר של נתניהו אמר לי שהיעד העיקרי בתקופת טראמפ הוא שמירה על תמיכה דו מפלגתית בישראל", כתב שפירו בטוויטר. "עכשיו זה? האתגרים של ישראל בגבול סיני אינם דומים לאתגרים בגבול ארה"ב. הפתרון שלהם (גדר, לא חומה), עובד בשבילם, לא בשבילנו. קשה להסביר את ההתערבות הזאת בנושא שנוי במחלוקת בפוליטיקה הפנימית בארה"ב. אלא אם כן, התמיכה הזאת היא משהו שטראמפ ביקש מנתניהו בתמורה למשהו שנתניהו רוצה. שמור לי ואשמור לך. אבל מה זה יכול להיות? ביטול העסקה עם איראן? העברת שגרירות ארה"ב לירושלים? תמיכה בבנייה בהתנחלויות? לי זה נראה כאילו טראמפ כבר לוחץ חזק על נתניהו". שפירו כינה בעוקצנות את הלחץ הנסתר "אמנות העסקה", על שם ספרו של דונלד טראמפ.



כזכור, אמש צייץ נתניהו כי "הנשיא טראמפ צודק. בניתי חומה לאורך הגבול הדרומי של ישראל. זה הפסיק את ההגירה הבלתי חוקית. הצלחה מדהימה. רעיון מדהים". את הדברים אמר לאחר שטראמפ ציין את גדר ההפרדה ביהודה ושומרון כמקור השראה לתוכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להקים חומה בין שתי המדינות. תוכנית החומה נחשבת לאנטי מקסיקנית ונשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו אף ביטל פגישה עם טראמפ בעטיה.