האם המשבר בין ישראל למקסיקו מחריף? השגריר הישראלי במדינה, יוני פלד, זומן לשיחת הבהרה אצל שר החוץ של מקסיקו, כך דווח בערוץ 10. השניים ידונו בציוץ של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהביע תמיכה בתוכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבנות חומה בגבול שבין שתי המדינות.



כזכור,נתניהו אמר כי "הנשיא טראמפ צודק. בניתי חומה לאורך הגבול הדרומי של ישראל. זה הפסיק את ההגירה הבלתי חוקית. הצלחה מדהימה. רעיון מדהים". את הדברים אמר לאחר שטראמפ ציין את גדר ההפרדה ביהודה ושומרון כמקור השראה לתוכניתו להקים את החומה. תוכנית החומה נחשבת לאנטי מקסיקנית ונשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו אף ביטל פגישה עם טראמפ בעטיה.


דבריו של ראש הממשלה עוררו סערה במדינה המרכז אמריקאית. הממשלה מתחה ביקורת חריפה על הציוץ. שגריר ישראל במקסיקו נקרא למשרד החוץ המקומי, שם הוא ננזף באופן שנחשב חריף למשרד החוץ המקסיקני. לאחר השיחה הוציא משרד החוץ המקסיקני הודעה בה נאמר כי "הבענו בפני ממשלת ישראל, דרך שגרירה במדינה, את תדהמתנו העמוקה, אכזבתנו ודחייתנו של הצהרת נתניהו בטוויטר בנוגע לבניית החומה. מקסיקו היא ידידה של ישראל ועל ישראל להתנהג אליה ככזאת", נאמר בהודעה.



לפני כן, גורמים דיפלומטיים במשרד החוץ ניסו למנוע התדרדרות ביחסים ולמזער נזקים בין שתי המדינות ובין ישראל והקהילה היהודית במקסיקו בעקבות התבטאותו של ראש הממשלה. דובר משרד החוץ עמנואל נחשון צייץ כי "ראש הממשלה התייחס לניסיון הביטחוני הייחודי שאנחנו מוכנים לחלוק. אנו איננו מביעים עמדה על יחסי ארצות הברית-מקסיקו".



על פי הדיווח, בכירים בקהילה היהודית במדינה אמרו כי המשבר יסתיים רק אם ראש הממשלה ימסור הודעת הבהרה אישית, וזאת ככל הנראה מכיוון שהודעת משרד החוץ הישראלי, לפיה ישראל לא מעוניינת להתערב ביחסי ארצות הברית ומקסיקו, לא הייתה חד משמעית מספיק.



רבה של מקסיקו, שלמה טוויל, שלח מכתב לשר אריה דרעי, בו טען כי הדברים של ראש הממשלה גרמו לרגשות שליליים בקרב המקסיקנים נגד היהודים והקהילה, וזה גורם אנטישמיות נוראה". לדברי הרב טוויל, "ברור שאמריקה יכולה לעשות מה שרוצה, אבל ישראל צריכה לכבד את המקסיקנים שגרים שם ולתמוך בזה. מבקשים שינסה להסביר את מה שאמר לטובת היהודים כאן ובעולם".



בנוסף, נבדקה אפשרות לקיים שיחה בין הנשיא ראובן ריבלין לנשיא נייטו, אולם גורמים במשרד החוץ אמרו כי המלצת המשרד היא לא לקיים שיחה בין השניים מכיוון שהנושא נמצא תחת שליטה. מנגד, גורמי מקצוע במשרד חושבים כי יש לקיים את השיחה והם אף מנסים להוציאה לפועל.



גם שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דן שפירו, שעדיין מתגורר בארץ, התייחס להתבטאותו של נתניהו, וטען כי תמיכת נתניהו ברעיון שמפלג את ארה"ב יפגע בתמיכת המפלגה הדמוקרטית בישראל.



"עוזר בכיר של נתניהו אמר לי שהיעד העיקרי בתקופת טראמפ הוא שמירה על תמיכה דו מפלגתית בישראל", כתב שפירו בטוויטר. "עכשיו זה? האתגרים של ישראל בגבול סיני אינם דומים לאתגרים בגבול ארה"ב. הפתרון שלהם (גדר, לא חומה), עובד בשבילם, לא בשבילנו. קשה להסביר את ההתערבות הזאת בנושא שנוי במחלוקת בפוליטיקה הפנימית בארה"ב. אלא אם כן, התמיכה הזאת היא משהו שטראמפ ביקש מנתניהו בתמורה למשהו שנתניהו רוצה. שמור לי ואשמור לך. אבל מה זה יכול להיות? ביטול העסקה עם איראן? העברת שגרירות ארה"ב לירושלים? תמיכה בבנייה בהתנחלויות? לי זה נראה כאילו טראמפ כבר לוחץ חזק על נתניהו". שפירו כינה בעוקצנות את הלחץ הנסתר "אמנות העסקה", על שם ספרו של דונלד טראמפ.