בלי גב: ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הודיעה היום (ראשון) לאחר לבטים רבים, על התמודדותה מול אבי ניסנקורן בבחירות לראשות ההסתדרות, אך הסיעה בראשה היא אמורה לרוץ אינה שועה לניסיון של מייסדה, ח"כ איתן כבל, למנוע ממנה את התמיכה בניסנקורן. בנוסף, מפלגתם של יחימוביץ' וכבל מתגייסת גם היא מאחורי יו"ר ההסתדרות המכהן, שבפועל – הוא כרגע מועמד יחיד בבחירות למרות הכרזת יחימוביץ'.



יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב הערב להחלטתה של יחימוביץ' להתמודד והבהיר כי אין בכוונתו לתמוך בה. "אני ושב וחוזר על תמיכתי המלאה באבי ניסנקורן בבחירות לראשות ההסתדרות", אמר. "תחת הנהגתו של אבי ניסנקורן, הסתדרות העובדים הוכיחה כי היא פועלת להגשמת חזון מפלגת העבודה, לצמצום הפערים החברתיים והפערים הסוציו-אקונומיים בחברה הישראלית, תוך קידום ערכי השוויון והצדק החברתי", הוסיף.



אז תהיה או לא תהיה התמודדות בחודש מאי הקרוב על תפקיד יו"ר ההסתדרות, ארגון העובדים הגדול בישראל? תלוי את מי שואלים והנושא יוכרע ככל הנראה בבית המשפט. אחרי המתנה ארוכה הודיעה היום ח"כ שלי יחימוביץ' על התמודדותה בבחירות לראשות ההסתדרות ראש בראש מול היו"ר המכהן, אבי ניסנקורן שעומד בראש סיעת "עוגן" בהסתדרות. אך היום היה גם המועד האחרון על פי חוקת ההסתדרות לרישום הסיעות המתמודדות בבחירות המקבילות לבית נבחרי ההסתדרות, ה"פרלמנט" של הארגון, ומועמד לראשות ההסתדרות אינו יכול לרוץ שלא בראש סיעה שכזאת. ההתמודדות עליה הכריזה יחימוביץ' מגובה לכאורה בסיעת "הבית החברתי" בהסתדרות שהקים לפני ארבע שנים ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) כשניסה להתמודד בזמנו מול יו"ר ההסתדרות הקודם, עפר עיני.




בשל בעיה משפטית - כרגע ניסנקורן המועמד היחיד



על פי הסכם בין יחימוביץ' לכבל היא אמורה להתמודד מטעם הסיעה שהקים אבל ראשי הסיעה הנוכחיים חתמו כבר בדצמבר האחרון על הסכם קואליציוני מקדים עם ניסנקורן והבטיחו לו את תמיכתם בו. שעה קלה לפני כינוס בית נבחרי ההסתדרות הודיעה לשכתו של ח"כ כבל כי הצליח לקיים הצבעה בסיעת "הבית החברתי" ולהדיח מראשותה את איציק יואל שלטענתו "חטף" את הסיעה כדי לחבור לניסנקורן. הודעה זו של כבל אפשרה ליחימוביץ' להודיע על התמודדותה. אבל הדקות נקפו וכשהחלה ישיבת סיעות ההסתדרות עלה בכל זאת לדוכן יואל, בשם סיעתו לשעבר של כבל, והודיע גם על התמיכה בניסנקורן ועל תקפות ההסכם ביניהם. משמע – ליחימוביץ' אין מסגרת להתמודד בראשה על תפקיד יו"ר ההסתדרות למרות הצהרות כבל, ולפיכך הכרזת ההתמודדות שלה ריקה מתוכן ובפועל – ניסנקורן הוא כרגע המועמד היחיד לתפקיד. כך על פי מנגנון ההסתדרות וחוקתה לשיטתם של אנשי יו"ר ההסתדרות.



ישיבת בית נבחרי ההסתדרות החלה במהומה שכמעט הגיעה גם לתגרה ולפיצוץ הישיבה כשח"כ כבל שהגיע למקום וניסה כמעט בגופו למנוע את ההכרזה של סיעתו, החטופה לטענתו, על התמיכה בניסנקורן. "אנחנו ננצח אתכם בולשביקים", צעק כבל לעבר איציק יואל בזמן שזה הסביר באריכות ותוך כדי קריאות ביניים רמות באולם, כי כבל היה מודע לכל הסיכומים בין סיעת הבית החברתי לסיעת 'עוגן' של ניסנקורן. במהלך המהומה התערב ניסנקורן בדבריו של יואל ואמר בציניות: "יש מי שרוצה לפוצץ את הישיבה. אל תאפשרו. האורח שלנו (כבל) בא פעם בחמש שנים. קבלו אותו יפה".



תוקף את יחימוביץ', ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני
תוקף את יחימוביץ', ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני




"על המפלגה להקיא את כבל ויחימוביץ'"



אחרי שוך המהומה עלו כל שאר הסיעות המתמודדות בבחירות בעוד שלושה חודשים בזו אחר זו, לפי תקנון ההסתדרות, להודיע על התמודדותן ועל המועמד מטעמן לראשות ההסתדרות. זה היה מפגן כח פוליטי עוצמתי של ניסנקורן אשר נערך לבוקר הזה היטב מגובה בהסכמים מקיר לקיר עם כל הסיעות. בכלל זה, 'הבית החברתי' וסיעת העבודה שנציגה הודיע כי בשם כל המנגנון של מפלגת העבודה היא מעניקה את תמיכתה ליו"ר המכהן וכי "אם יחימוביץ' תתמודד בחסות כבל על המפלגה להקיא את שניהם מקרבה".



לאחר שכל סיעות בית נבחרי ההסתדרות הביעו בו תמיכה, עלה יו"ר ההסתדרות לדבר וחרג מאד מסגנונו הידוע כשתקף חזיתית את שני ה"ח"כים הסוררים" ממפלגתו (ניסנקורן הוא חבר מפלגת העבודה אף שסיעתו בהסתדרות היא על-מפלגתית והוא נתמך בין היתר גם על ידי סיעת העבודה בארגון). אחרי שהוכיח כי ייתר למעשה את הבחירות לראשות ההסתדרות קישט ניסנקורן את פתח דבריו באמירה דמוקרטית: "אני מברך על כל התמודדות ואנחנו נביס כל מתמודד או מתמודדת ובתנאי שיתמודדו כדין", אך אז הוסיף עקיצה לעברה של יחימוביץ': "מדוע יחימוביץ' לא הגישה רשימה חדשה עד החודש שעבר? מישהו עצר אותה?" ואז בקהל צעק מישהו: "לא היו לה מספיק חתימות לגייס".




"תחשפו את הדיל הפוליטי שרקמתם ביניכם"



אחר כך עבר ניסנקורן למתקפה ישירה וחריפה על ח"כ כבל: "איתן כבל ישב אצלי לפני עשרה ימים! אמר לי בקולו, מולי, 'יש הסכם מחייב בינינו'. כשהוא משקר בלי למצמץ. כבל נתן את ברכת הדרך לשיתוף הפעולה בינינו ואף הציע שיהיה ראש המטה שלי בהתנדבות (כבל עצמו כבר לא היה באולם באותו זמן), הוא עצמו פעל לכניסת 'הבית החברתי' לקואליציה שלנו, אבל בום, לפני שלושה ימים הכל נעלם. אני קורא לשלי ולאיתן - תחשפו את הדיל הפוליטי שרקמתם ביניכם". 



ח"כ איתן כבל דחה את כל הטענות שהוטחו בו בישיבה הסוערת בבית ההסתדרות ואמר: "מרגע שיחימוביץ' החליטה להתמודד מבחינתי השתנו הנסיבות וחתמתי איתה על הסכם שהיא תרוץ במסגרת הסיעה שלי בהסתדרות. לא אאפשר שלאחד הגופים הגדולים והחשובים ביותר בישראל ימונה אדם לקדנציה שנייה ללא בחירות ובלי לקבל אמונם של 530 אלף בעלי זכות בחירה. אין שום תרגיל שיוכל לעצור את הבחירות".



סופג ביקורת קשה, ח"כ איתן כבל. צילום: מרק ישראל סלם
סופג ביקורת קשה, ח"כ איתן כבל. צילום: מרק ישראל סלם



ח"כ יחימוביץ התייחסה היום בהודעתה למתחולל בסיעת "בית חברתי" וכתבה כי בימים האחרונים הופעלו על כבל לחצים כבדים במטרה למנוע את התמודדותה מול היו"ר ניסנקורן. "הבוקר, אחרי כמה ימים לא פשוטים שבהם נעשו ניסיונות כוחניים שכמו נלקחו מ'בית הקלפים' למנוע מאיתנו התמודדות, כדי להתחמק מבחירות דמוקרטיות, נחתם ביני ובין איתן ההסכם, ואנחנו יוצאים לדרך".



יו"ר ההסתדרות המכהן, אבי ניסנקורן אמר הערב: "אביס כל מתמודד או מתמודדת ובתנאי שיתמודדו כדין. כבל שיקר לי כשהבטיח שיתמוך בי והיה מודע לסיכומים שלי עם סיעתו. הוא התהפך רק השבוע. איתן כבל שקרן. אנצח בקלפי באופן מוחץ, אני לא מוטרד מהתמודדות".