ארגון חמאס בעזה הכחיש היום (שני) כי הוא קיבל הצעה מישראל לעסקת חילופי אסירים עם ישראל על בסיס הומניטרי. דובר מטעם הארגון, עבד אל-לטיפ קאנוע אמר כי לא הוצעו יוזמות או הצעות חדשות בעניין חילופי האסירים ישראל. 

הוא הוסיף כי עמדתו של חמאס איתנה וברורה, שאין מגעים על עסקה חדשה אלא לאחר התחייבות ישראלית לשחרר את אסירי עסקת גלעד שליט שישראל  אסרה מחדש וכן לחתום על עסקה כוללת בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים. 
בנוגע לטענות שמשלחת ביטחונית של חמאס דנה בעת ביקורה האחרון במצרים על האפשרות שקהיר תתווך בסוגיית האסירים מול ישראל, סירב הבכיר להתייחס. יש לציין כי המשלחת הביטחונית של חמאס חזרה בשבת האחרונה אל רצועת עזה לאחר ביקור שנמשך ארבעה ימים במצרים ושמרה על סודיות מוחלטת. 

פעילי חמאס. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90
פעילי חמאס. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90


אתמול דווח ברשת ב' כי חמאס דחה הצעה ישראלית להחליף את אחד משני הישראלים המוחזקים בידי הארגון בעזה -  אברה מנגיסטו והישאם א-סייד באחיו של בכיר בחמאס העצור בישראל. על פי ההצעה, האח העצור, בילאל רזאיינה – פעיל חמאס הלוקה בנפשו שנעצר לפני כחודשיים, יוחלף על בסיס הומניטרי, במנגיסטו או א-סייד שגם הם סובלים מבעיות נפשיות. 


לדברי מקור בחמאס, הארגון הודיע לגורם שפנה אליו בנושא כי הוא מתנגד לעסקה קטנה שבה יוחלף ישראלי אחד באסיר אחד, והוא דורש "עסקה שלמה או כלום", כלשונו. המקור אמר עוד לרשת ב' כי אין לפי שעה כל תזוזה בסוגיית הנעדרים הישראלים בעזה. 

עוד ציין המקור בשיחה עם כתב קול ישראל כי אם תציע מצרים להתערב בסוגיית הנעדרים הישראלים בעזה – חמאס יברך על כך, אך הנושא אינו עומד על הפרק כעת. הוא טען כי הנושא כלל לא עלה לדיון בשיחות שקיימו שתי משלחות מחמאס עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר בשבועיים האחרונים, וכי המצרים לא הביעו נכונות לתווך בפרשה ולא עדכנו את חמאס במסרים מישראל בעניין זה. 
המקור העריך כי קהיר לא תתפנה לעסוק בסוגיה בתקופה הקרובה. בסוף השבוע דיווח עיתון ערבי כי מצרים ביקשה מחמאס לפתוח לדיון את סוגיית הנעדרים הישראלים, אך לדיווח לא היה אישור ממקור אחר.