יממה אחרי שחוק ההסדרה, אשר מלבין בנייה בהתנחלויות על אדמה פלסטינית פרטית אושר בקריאות שנייה ושלישית בכנסת, האיחוד האירופי והרשות הפלסטינית הודיעו היום (שלישי) על צעדי התגובה לחוק. יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הודיע כי בכוונתו להיוועד עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ועם המתמודדים לנשיאות הרפובליקה, ובנוסף לכך הוא יינאם בפרלמנט ובסנאט, שם יתייחס לחוק ההסדרה.



בנוסף אליו בכירים רבים ברשות הפלסטינית, גינו גם הם את החוק ואף קראו לבית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה פלילית נגד ישראל בשל "פשעי מלחמה". מזכ"ל הפת"ח סאיב עריקאת פנה לקהילייה הבינלאומית ותהה: "מדוע אתם ממתינים?" בהתייחסות להעמדת בכירים ישראלים לדין הבינלאומי על רקע מה שכינה "פשעי המלחמה, גזל האדמות פלסטיניות והכיבוש הישראלי", ואף הזהיר כי ישראל תהיה אחראית למקרה של הסלמה באזור.



גם שר החוץ הפלסטיני, ריאד מאלכי התייחס לחוק ואמר ברדיו "קול פלסטין" כי "כי "הסוגיה החשובה כיום מבחינת הפלסטינים היא אישור הכנסת לחוק הסדרת ההתנחלויות וגזל האדמה הפלסטינית, ואיך ניתן ליישם את הסיכומים בוועידת פריז", מאלכי הוסיף, כי "ההנהגה לומדת את התגובות הערביות והבינלאומיות על חוק ההתנחלויות. על הקהילה הבינלאומית מוטלת האחריות לבוא חשבון עם ממשלת הכיבוש על פשעי ההתנחלויות שלה. רק לאחר מכן, נחליט לאן פונים".



שר החוץ הפלסטיני הדגיש, כי עמדת ארצות הברית שלא הגיבה על החוק מראה כי "ממשל טראמפ לא מסוגל לשאת באחריות כלפי גזל האדמה הפלסטינית", והוסיף כי "אם וושינגטון, בית הדין בהאג והאיחוד האירופי ייכשלו לטפל בסוגיה, אז ההנהגה לא תקבל אף פניה על הצעדים שיינקטו כדי להגן על זכויות העם הפלסטיני".



סאיב עריקאת. צילום: רויטרס
סאיב עריקאת. צילום: רויטרס



תסכול ודאגה באיחוד האירופי



בירדן הזהירו מפני הסלמה אזורית והטילו את האחריות לפתחה של ישראל. שר ההסברה הירדני מוחמד אל מומני גינה בחריפות את החוק והוסיף כי מדובר בצעד פרובוקטיבי העלול לחסל את התקווה לשלום באזור ולפתרון שתי המדינות. השר הירדני הדגיש כי מדובר בחוק שהמאשר את הפקעת הקרקעות של הפלסטינים וסותר את החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם. הוא הזהיר מפני סערת רגשות של המוסלמים שיכולה לגרור את האזור כולו לעוד סבב של אלימות והקצנה.



גם בקהילה היהודית בארצות הברית נשמעה ביקורת חריפה כלפי החוק. הליגה נגד השמצה, ארגון המפקח על גילויי שנאה נגד יהודים בעולם, קראה לכנסת לשעות לאזהרותיו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שטען כי החקיקה מפרה את החוק הבינלאומי בנוגע לזכויות קניין וכי הוא לא יהיה מסוגל להגן עליו בבג"ץ.



"כארגון בעל היסטוריה ארוכה של תמיכה במדינת ישראל בארה"ב ובעולם, אנו מכירים במורכבות הסוגיות הקשורות להתנחלויות. אנו מאמינים כי על סוגיות אלה להידון ולהיפתר בצורה הוגנת וכחלק מפתרון שתי המדינות שיושג במו"מ", אמר המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט. "עם זאת, חשוב כי הכנסת תכיר בכך שהעברת החוק תזיק לתדמיתה הבינלאומית של ישראל והיא עלולה להחליש מאמצים עתידיים להגיע לפתרון שתי המדינות".



"צעד זה עלול להביא להשלכות בינלאומיות חמורות", הוסיפה מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, קרול נוריאל. "כפי שטענו היועמ"ש מנדלבליט ומשפטנים נוספים, מתן תוקף חוקי רטרואקטיבית לאלפי בתים שנבנו בצורה בלתי חוקית על קרקע פרטית הינה הפרה של החוק הבינלאומי ויהיה קשה להגן עליה בבתי הדין בישראל ומחוצה לה. אנו סמוכים ובטוחים כי ממשלת ישראל תוכל לייצר חקיקה חלופית שתידרש לנושא בצורה שתעלה בקנה אחד עם החוק הישראלי והבינלאומי".



במקביל לכך, בעיתון "הארץ", חשפו כי האיחוד האירופי ביטל פסגה מדינית עם ישראל, שהייתה אמורה להתקיים בסוף החודש. עם זאת, במשרד החוץ טרם קיבלו הודעה רשמית בנושא. מדובר במפגש אסוציאציה הנועד לקדם את שיתוף הפעולה בין ישראל והאיחוד.



באיחוד האירופי ישנו תסכול ודאגה כבר תקופה ארוכה מול הבנייה בהתנחלויות, אולם עד כה לא נקטו בסנקציות של ביטול שיתוף פעולה. דווקא ישראל שמחתה על חוק סימון המוצרים היא זו שבעבר ניתקה את שיתוף הפעולה עם האיחוד. דיפלומט בכיר אמר למעריב כי ביטול הפסגה היא מחאה על חוק ההסדרה ועל התנהלות הממשלה בתקופה האחרונה