יממה אחרי שפגשה את ראש הממשלהבנימין נתניהו, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הוציאה גינוי לחוק ההסדרה שעבר הלילה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. "אנו מודאגים מאוד מהחוק אשר סולל את הדרך לבנייה משמעותית של התנחלויות בלב יהודה ושומרון, ומאיים על פתרון שתי המדינות", נמסר. עוד נכתב בהודעה כי "כחברים של ישראל, אנו מגנים את החוק הזה ומדגישים את תמיכתנו בפתרון שתי המדינות".



בריטניה איננה היחידה שהתייחסה לחוק השנוי במחלוקת. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הודיע כי בכוונתו להיוועד עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ועם המתמודדים לנשיאות הרפובליקה. בנוסף אליו, בכירים רבים ברשות הפלסטינית, גינו גם הם את החוק ואף קראו לבית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה פלילית נגד ישראל בשל "פשעי מלחמה".



מזכ"ל הפת"ח סאיב עריקאת פנה לקהילייה הבינלאומית ותהה: "מדוע אתם ממתינים?" בהתייחסות להעמדת בכירים ישראלים לדין הבינלאומי על רקע מה שכינה "פשעי המלחמה, גזל האדמות פלסטיניות והכיבוש הישראלי", ואף הזהיר כי ישראל תהיה אחראית למקרה של הסלמה באזור.



נתניהו ומיי, אמש. צילום: לע"מ



גם שר החוץ הפלסטיני, ריאד מאלכי, התייחס לחוק ואמר ברדיו "קול פלסטין" כי "כי "הסוגיה החשובה כיום מבחינת הפלסטינים היא אישור הכנסת לחוק הסדרת ההתנחלויות וגזל האדמה הפלסטינית, ואיך ניתן ליישם את הסיכומים בוועידת פריז". מאלכי הוסיף, כי "ההנהגה לומדת את התגובות הערביות והבינלאומיות על חוק ההתנחלויות. על הקהילה הבינלאומית מוטלת האחריות לבוא חשבון עם ממשלת הכיבוש על פשעי ההתנחלויות שלה. רק לאחר מכן, נחליט לאן פונים".



ירדן: "צעד פרובוקטיבי"


בירדן הזהירו מפני הסלמה אזורית והטילו את האחריות לפתחה של ישראל. שר ההסברה הירדני מוחמד אל מומני גינה בחריפות את החוק והוסיף כי מדובר בצעד פרובוקטיבי העלול לחסל את התקווה לשלום באזור ולפתרון שתי המדינות. השר הירדני הדגיש כי מדובר בחוק שהמאשר את הפקעת הקרקעות של הפלסטינים וסותר את החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם. הוא הזהיר מפני סערת רגשות של המוסלמים שיכולה לגרור לדבריו את האזור כולו לעוד סבב של אלימות והקצנה.



גם בקהילה היהודית שבארצות הברית נשמעה ביקורת חריפה כלפי החוק. בליגה נגד השמצה, ארגון המפקח על גילויי שנאה נגד יהודים בעולם, קראו לכנסת לשעות לאזהרותיו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שטען כי החקיקה מפרה את החוק הבינלאומי בנוגע לזכויות קניין וכי הוא לא יהיה מסוגל להגן עליו בבג"ץ.