מסתמן כי בשל רגישות הנושא, 'חוק המואזין' שעבר היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה, לא יובא השבוע לאישור מליאת הכנסת ביום רביעי, מועד הפגישה בין נתניהו לטראמפ. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, מיוזמי הצעת החוק אמר למעריב כי ההצעה תובא להצבעה בתאום עם ראש הממשלה, לאחר פגישתו עם נשיא ארצות הברית.



מוקדם יותר היום אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק המרוככת שיזמו ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ויו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) המגבילה את השימוש במערכות כריזה במסגדים ובבתי תפילה בין השעות 23:00 עד לשעה 7:00 בבוקר והמחריגה ממנו את הפעלת צופרי השבת. הצעת החוק גם קובעת קנס של 10,000 ש"ח למי שיעבור על הוראות החוק.


 

התנגד בתחילה בתוקף. ליצמן. צילום: אבשלום ששוני
התנגד בתחילה בתוקף. ליצמן. צילום: אבשלום ששוני

ליצמן הגיש בשעתו לממשלה ערר שנועד בעצם לטרפד את הצעת החוק הגורפת אך משך אותה לאחר שחברי הכנסת יוגב וביטן הסכימו להכניס בהצעה תיקונים כך שהאיסור על הפעלת מערכות כריזה מבתי תפילה יחול רק על שעות הלילה ויחריג למעשה את צופרי השבת. ועדת השרים לחקיקה קבעה עוד היום כי לאחר שהחוק יאושר בקריאה טרומית תבדוק ועדה משותפת של המשרד לביטחון פנים והמשרד להגנת הסביבה את סוגיית אכיפת החוק בטרם יקודם.

"אין כוונה לפגוע בחופש הדת" 
ל"מעריב אונליין" נודע כי בימים האחרונים התקיימו שיחות בנושא עם גורמים שונים בממשלה וכן נציגי הציבור החרדי. בדברי ההסבר להצעת החוק שאושרה היום נאמר כי "מאות אלפי אזרחים בישראל באזורי הגליל, הנגב, ירושלים ומקומות אחרים במרכז הארץ סובלים באופן שגרתי ויום יומי מרעש שנגרם ממערכות כריזה בבתי תפילה המטרידות את מנוחתם של אזרחים מספר פעמים ביום, לרבות בשעות הבוקר המוקדמות והלילה".
עוד אומרת הצעת החוק כי "החוק המוצע מביא תפיסת עולם לפיה חופש הדת לא צריך להוות גורם בפגיעה בשנתם של אזרחים ומציע כי בבתי תפילה יוגבל השימוש במערכות כריזה בשעות הלילה”. מוצע כי גם ביתר שעות היום לא  תופעל מערכת כריזה הגורמת לרעש בלתי סביר ויקבעו תקנות לכמות הדציבלים שיותרו.
ח"כ יוגב אמר בעקבות החלטת ועדת השרים לחקיקה: “אני מברך על אישור החוק. אין בכוונתנו לפגוע בחופש הדת אלא להביא למניעת פגיעה בשנתם של כלל  אזרחי ישראל. יוגב הוסיף: “החוק הוא חברתי ונמשיך בקידומו תוך שיתוף פעולה מלא על מנת לא לפגוע בחופש הדת מחד גיסא ולא להפריע לשנתם של אזרחי ישראל מאידך גיסא".

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ רוברט אילטוב, אמר כי ״הודעתי לכל סיעות הבית, כולל לאלה שמתנגדים, כולל סיעות מהאופוזיציה שאנחנו מוכנים לבחון את כל הסוגיות, אנחנו לא מחפשים לפגוע בדת, אנחנו מחפשים איכות חיים נורמלית ובריאה לכל תושבי מדינת ישראל".
 
לדבריו, "לא ייתכן שנפגע בהליכי החקיקה של הקואליציה, החוק על סדר יומה של הכנסת, הודעתי ליו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן שאני לא מתכוון לחכות ללא סוף. או שנגיע להסכמות בזמן הקרוב עם הקואליציה או שהחוק יעלה".
 
"החוק עבר בוועדת שרים לענייני חקיקה בשנה שעברה, יש תמיכה קואליציונית, וכמו שאנחנו מתחייבים להצביע בעד חוקים שאיתם אנחנו לא תמיד מסכימים, אנחנו מצפים מהקואליציה להצביע בעד חוק המואזין, המקורי, זה שסיעת ישראל ביתנו מובילה בנחישות מ-2011", הוסיף.

ח״כ יוסף ג׳בארין הגיבה על ההחלטה וטענה כי היא גזענית ותוביל לאסון: "אחרי חקיקת חוק הפקעת הקרקעות הפלסטיניות, הממשלה מבקשת להפקיע גם את קול המואזין. חוק המואזין הוא שיא חדש במופעים הלאומניים מבית היוצר של הימין הקיצוני כנגד הציבור הערבי, מופעים שמכתיבים מדיניות גזענית של נישול, דחיקה, הצרה וכיתור לכל סממן שהוא ערבי. ערבים ויהודים צריכים להתלכד כדי למנוע את האסון שאליו מוביל נתניהו את כולנו".