השר יריב לוין (ליכוד) נאם היום (שלישי) בשם הממשלה בישיבה המיוחדת לציון 68 שנים לכינון הכנסת ויצא בצורה חריפה נגד בית המשפט העליון והתערבותו, לדבריו, בהליכי חקיקה. זאת בעת שהות נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור באולם המליאה. "בשנים האחרונות אנחנו עדים לפגיעה הולכת וגוברת במעמדה של הכנסת מצדה של הרשות השופטת, המעמיקה את התערבותה בנושאים המסורים לסמכותה הבלעדית של הכנסת, ובראשם בתחום החקיקה", אמר לוין.



"אין אח ורע בעולם למצב בו בית המשפט נוטל לעצמו, בלי הסדר חוקי שלם וברור, את הסמכות לבוא בנעלי הריבון ולפסול חוקים של הפרלמנט. הדבר חמור במיוחד כאשר מהרכב בית המשפט העליון ממודרים זה שנים ציבורים רחבים, תוך שמינוי שופטים נעשה בחדרי חדרים ללא דיון ציבורי, ללא שקיפות ובאופן שמשמר את שליטתה של קבוצה מצומצמת על המערכת כולה", אמר.


 


"אני סבור שהגיע הזמן שהכנסת תאמר את דברה בצורה חדה וברורה. בימים אלה הוגשו עתירות נוספות לפסילת חקיקה של הכנסת וראוי שהכנסת תתייצב ותאמר באופן הברור ביותר - לא עוד. על הכנסת לומר לבית המשפט באופן הברור ביותר - הסר ידך מן החקיקה. במדינה דמוקרטית החקיקה נקבעת בפרלמנט על ידי נציגי העם ולא בבית משפט שהרכבו אינו משקף כלל את הרכב החברה הישראלית", הוסיף.



תחת מתקפה חריפה, מרים נאור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
תחת מתקפה חריפה, מרים נאור. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הגיב על דברי לוין ואמר: "לכל דבר יש גבול. עלה השר יריב לוין, כמחליפו של ראש הממשלה הנמצא בשליחות חשובה בחו"ל, וניצל את נוכחותה של נשיאת בית המשפט העליון כדי להשתלח בה ובבית המשפט העליון. נשיאת בית המשפט העליון כאורחת שבנוכחותה מכבדת את הכנסת והשר לוין ניצל את ההזדמנות כדי להתנגח שוב במערכת המשפט. שלא כהרגלי הפרעתי לנאומו של השר".



"אני משוכנע שראש הממשלה, שבזכות היעדרותו דיבר יריב לוין, לא היה מנצל במה זאת להשתלחות שכזאת. בוודאי לא ביום חגה של הכנסת. בוודאי לא מול אורחי הבית ובנוכחות נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון שהוזמנו על ידי יו"ר הכנסת", הוסיף.




אדלשטיין: "יש לצאת לקרב בלימה על מעמדה של הכנסת"



במקביל, נאם יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין והביע את חששו הכבד מפני המשך ערעור יסודות הכנסת כמוסד-העל הדמוקרטי של ישראל. "בתוך עמי אני יושב ולצערי הרב אני רואה כיצד בית זה ויושביו מושמצים השכם והערב. הכנסת הפכה לשק החבטות הלאומי, מטרה נוחה ללעג ולהוצאת קיטור, לעתים בצדק - אך לעתים בלי שום פרופורציה או בסיס", אמר.



"בלי כנסת איכותית וייצוגית ובלי אמון הציבור - אנחנו הולכים ושומטים את בסיסה היציב של הדמוקרטיה הישראלית. משימתנו כפרלמנטרים מכל סיעות הבית חייבת להיות: יציאה לקרב בלימה, לא פחות, על מעמדה של הכנסת. מאמץ זה עשוי לארוך זמן, אך הוא בנפשנו".



מודאג, יו"ר הכנסת אדלשטיין. צילום: פלאש 90
מודאג, יו"ר הכנסת אדלשטיין. צילום: פלאש 90



עם זאת, ציין אדלשטיין, כי הוא סבור שגם היום רוב-רובם של חברי הכנסת מבינים היטב את שליחותם. "נבחרי הציבור שלנו הם ראויים ומסורים, ומצדיקים בדרך כלל את האמון שניתן בהם", אמר. "טיבה של פוליטיקה, שמעורבים בה לא מעט מאבקי כוח על מנת להשפיע על מדיניות, למקסם הישגים ולהשיג משאבים. אסור לנו להפוך את בית הנבחרים ל"בית הקלפים", אני קורא לכל אחד ואחת מהיושבים כאן, לקחת על עצמו משימה זו כאתגר. לא לחשוב רק על ההישג האישי, על מספר הלייקים או על כותרת המחר, אלא על השאלה: כיצד אני, שניתן לי מנדט לזמן מוגבל לשרת את עמי בבית הזה, תורם להרמת קרנה של כנסת ישראל?".