מציבים תנאים. חבר הלשכה המדינית של חמאס, מחמוד א-זהאר, הגיב היום (שישי) לדבריו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לפיהם רצועת עזה תהפוך לסינגפור אם הישראלים המוחזקים ברצועה יוחזרו לישראל. "שחררו את המוג׳הדין הפלסטינים הגיבורים מכל הפלגים הנמצאים בבתי הכלא שלכם, ואז נשחרר את החיילים הישראלים", אמר א-זהאר.



בשיחה עם "פלסטין היום", הוסיף א-זהאר כי "לו רצינו להפוך את עזה לסינגפור, היינו עושים זאת בידינו ולא כטובה של אף אחד". א-זהאר פנה לליברמן ואמר כי "יש אסירים פלסטינים בבתי הכלא הישראלים, הורגים אותם לאט, מתייחסים אליהם רע, ולכן סוגיית החיילים קשורה לשחרור האסירים".



עוד אמר בכיר חמאס, כי "אנחנו דואגים לשחרר את אסירינו יותר מאשר ליברמן דואג לשחרר את חייליו מידי ההתנגדות. הסוגיה היא שחרור האסירים". 



אתמול התראיין ליברמן לאתר היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים בשפה הערבית, וקרא לחמאס "בוא נדבר". שר הביטחון הסביר: "ברגע שחמאס יוותר על המנהרות ועל הרקטות, אנחנו נהיה הראשונים שנשקיע ונבנה להם גם נמל ימי, גם שדה תעופה וגם אזור תעשייה".



לדבריו, "אנחנו יכולים מידית לייצר כ-40,000 מקומות עבודה לתושבי עזה, בהנחה שחמאס מוותר על הסעיף 'השמדת מדינת ישראל', מוותר על המנהרות, מוותר על הרקטות, וכמובן, וזה הדבר הראשון והחשוב, מחזיר את גופות חיילינו ואת האזרחים הנמצאים אצלו בשבי".



פונה בערבית. ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
פונה בערבית. ליברמן. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון



"הבעיה המרכזית בינינו לבין ההנהגה הפלסטינית ברמאללה זה היעדר אמון מוחלט' היציבות הכלכלית והצמיחה ביהודה ושומרון הן אינטרס גם של ישראל ולכן בנושא הזה אנחנו פרטנרים. הייתי מעדיף, קודם כל, להתמקד בנקודות שיש לגביהן הסכמה, ורק אחר כך לדון במה שאיננו מסכימים לגביו"', אמר.



"נגזר עלינו לחיות פה ביחד בחלקת האדמה הקטנה הזאת, ולכן כדאי להפנים שחייבים לחפש דרכים לשתף פעולה ולא לריב", אמר שר הביטחון והוסיף: "אנחנו אנשים פתוחים. אנחנו חייבים למצוא את הנוסחה הנכונה, שתאפשר לשני העמים לא רק להתקיים אלא גם לשגשג. כשאתה סוגר איזשהו הסכם עם מישהו, זה לא יעבוד כאשר רק צד אחד מרוויח מזה, שני הצדדים צריכים להרוויח ולהרגיש שהם עשו הסכם טוב".

בתשובה לשאלה בנוגע לחששות הפלסטינים מהשלכות חוק ההסדרה והבנייה בהתיישבות, השיב ליברמן כי "ההתיישבות מעולם לא הייתה מחסום להסדרים מדיניים או להסכמי השלום". לדבריו, ישראל החזירה שטחים ופינתה 21 יישובים ברצועת עזה, אך לא קיבלה שלום וביטחון בתמורה. לטענתו, הבעיה המרכזית אינה ההתיישבות, אלא "מצב כלכלי מחפיר, אבטלה, מצוקה והיעדר אופקים", כאשר ביכולתה של ישראל לסייע בנושא.