מאתגרת את הממשלה: ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) יוזמת הצעת החוק שנועדה לספח לריבונות ישראל את כל שטחי C, מהלך שלדבריה יחייב את חברי הקואליציה להתמודד לראשונה ברצינות עם ההצהרות שהם מפזרים על הצורך בהחלת הריבונות ביהודה ושומרון.



"מטרת ההצעה היא  לאתגר ולהציב מראה כנגד האופן בו פועלת הקואליציה בשיטות של סיפוח זוחל, באין פעילות מדינית ממשית. הממשלה לא הציגה מיום הקמתה שום חזון מדיני או דרך והשיתוק הוביל בין היתר להחלטת האו"ם 2334, אשר העמידה את ישראל, ולא בפעם הראשונה, עם הגב לקיר", מסבירה ח"כ נחמיאס ורבין.



לדבריה, "צריך לחשוף את פני הממשלה המשותקת ביותר אי פעם מבחינת מדינית - האם רוצים לשלוט ב-2 מיליון פלסטינים או לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית. אם הממשלה ושריה תומכים בהחלת החוק על שטחי C, או יותר מכך, בכל שטחי יהודה ושומרון, יתכבדו ויעשו זאת - זאת אינה הציונות נוסח בן גוריון וגם לא נוסח בגין; אולי נוסח בנט".



"קל להיות ימין אידאולוגי בדיבורים", הוסיפה חברת הכנסת, "הגיעה העת שנבין את המחיר של היעדרו של החזון המדיני ואת הביצה המשפטית הבינלאומית שהממשלה הזאת מטביעה אותנו בתוכה. גורמים בימין אומרים - אנחנו לא רוצים מדינה אחת ולא רוצים מדינה פלסטינית - אז מה אתם רוצים בדיוק?".



עוד אמרה כי נחמיאס ורבין, כי "מצב בו לכאורה הממשלה מיישמת את המדיניות בשלבים, כדוגמת חוק ההסדרה, יוצר כאוס משפטי המחליש בין היתר את מערכת המשפט ואת הגוף המחוקק. הדבר הגרוע ביותר הוא שהתנהלות הממשלה, הפכה את גושי ההתיישבות לבני ערובה שאינם יכולים להתפתח בשל היווצרות של דה לגיטימציה למקומות שהייתה לגביהם הסכמה, ופוגעת במפעל הציוני המופלא".



התנחלות ביהודה ושומרון. צילום: פלאש 90
התנחלות ביהודה ושומרון. צילום: פלאש 90



"נוסחת 'מדינה מינוס' מקובלת עליי"



"אני מתנגדת לסיפוח ומשוכנעת שחייבים להיפרד מהפלסטינים", מדגישה חברת הכנסת. "אפילו ההגדרה של רה"מ נתניהו מלפני שבועיים של מדינה-מינוס מקובלת עלי - אבל האופן בו הוא פועל ומקווה בכל פעם להינצל או על ידי בג"ץ במקרה של חוק ההסדרה או ע"י הבית הלבן, מצביעה על חוסר אונים מדיני שכמוהו לא ידענו ולכן רק הצעת חוק המתכתבת עם מה שהימין מנסה להסתיר תגרום להם להואיל ולהסביר לציבור מה הם רוצים ומדוע הם משקרים לו - שהרי לתושבי עמונה שיקרו במצח נחושה שיהיה פתרון".



"האמת הקשה היא שאין פתרון שנקרא סיפוח אלא אם תהפוך ישראל למדינת אפרטהייד או חלילה למדינה לא יהודית. גמישות כפי שהציע נשיא ארה"ב זה עניין חשוב, אבל אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. אין דרך אלא לאתגר את חוסר האונים המדיני הזה - הם חייבים להסביר לציבור איך ישראל תיראה בעוד 20 שנה באין פתרון באופק המוצע על ידי הממשלה".



עוד אמרה כי "קשה להבין כיצד דברים כאלה באים לעולם בהצעות חוק פרטיות, אולם זה מה שקורה במציאות של ואקום מדיני - וכן, כך בא לעולם חוק ההסדרה, בהצעת חוק פרטית. הממשלה רוצה כאוס כי אחרת האין מדיניות הזאת, לא מובנת".



"כשנשיא ארצות הברית אומר לראש הממשלה 'תעצור קצת עם ההתנחלויות ביבי', אני לא בטוחה שזה החוק הנכון לישראל אבל כאמור, אם הממשלה רוצה להשתגע שתעשה זאת או שסוף סוף תתחיל להנהיג באמת ותממש את ההצהרות הרבות של ראש הממשלה על שלום, ובעיקר שיביא בפנינו תפיסת עולם מדינית בת קיימא".