ראש הממשלה בנימין נתניהו יציג היום (ראשון) בפני שרי הממשלה את הישגיו מהביקור המדיני בוושינגטון ומהפגישה עם נשיא ארה”ב דונלד טראמפ. מיד לאחר מכן יתכנס הקבינט המדיני־ביטחוני וידון בביקור. בתום הדיון ימריא ראש הממשלה לביקורים בסינגפור ובאוסטרליה. עם נחיתתו שלשום אמר ראש הממשלה כי “היה ביקור חשוב ומשמעותי שמהווה שדרוג דרמטי ביחסי ישראל־ארה”ב. עוצמת הברית עם ארה”ב רק התחזקה. בתחום ההתיישבות נפתח בדיון בשבועות הקרובים. השגריר רון דרמר יעמוד בראש הצוות שיעסוק בנושא ההתיישבות מול האמריקאים”.



לפני שעזב את וושינגטון ביום חמישי, התראיין ראש הממשלה לפוקס ניוז ול־MSNBC, ואמר כי כדי לסיים את הסכסוך על הפלסטינים לוותר על הרעיון של השמדת ישראל. נתניהו הוסיף וטען כי שליטה ביטחונית ממערב לנהר הירדן היא אחד משני התנאים של ישראל להסכם עם הפלסטינים, “אחרת נקבל באזורים הפלסטיניים דיקטטורה אסלאמיסטית נוספת, שתפוצץ את השלום ואת המזרח התיכון”, הבהיר.



הוא המשיך לחמוק מהתייחסות לפתרון שתי המדינות ואמר: “אני תמיד אומר שהתוויות אינן חשובות, אלא המהות”. בהתייחסו לאיום האיראני, ציין כי “אולי עכשיו לא תהיה לטהרן פצצה גרעינית, אבל בעוד עשור יכולות להיות לה 100 פצצות. איראן לא שינתה גישה, וגם טראמפ מבין זאת”.



עוד אמר נתניהו כי "הסוגיה הגדולה יותר כיום היא כיצד אנחנו יוצרים תנאים להסכם שלום רחב במזרח התיכון, בין ישראל ומדינות ערב, ביחד עם חתירה לשלום עם שכנינו הפלסטינים. זה משהו שאולי יש לגביו הזדמנות חדשה, משום שמדינות ערב לא רואות כעת את ישראל כאויבת, אלא כשותפה בהתמודדות מול האיום האיראני ודאע"ש. זה מקרב בינינו, ויכול אולי לעזור בסלילת הדרך לשלום".



על נושא ההתנחלויות אמר: "אני חושב שזו סוגיה, אבל לא הסוגיה. הליבה האמיתית של הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים היא לא התנחלות כזו או אחרת, או קהילה כזו או אחרת, אלא הסירוב העיקש והמתמשך להכיר במדינה יהודית בכל גבול. עזבנו את רצועת עזה, חזרנו לגבולות 1967, עקרנו את כל ההתנחלויות, אפילו הוצאנו גופות מהקברים. אבל הם לא השתמשו בשטח כדי לבנות מדינת שלום, הם ירו 25 אלף רקטות על ראשינו, והם חופרים משם מנהרות טרור". נתניהו הוסיף כי סוגיית ההתנחלויות "הושרשה בתודעת הציבור" כמכשול המרכזי לשלום. "זה נושא שהסכמנו לשוחח עליו. הקמנו מנגנון כדי לדון בדרכים להגיע להבנות", סיכם.




"לא מתכוון לדרג נשיאים"



ראש הממשלה נשאל גם על פגישתו עם טראמפ, בהשוואה לאלה שערך עם קודמו ברק אובמה. "אני לא הולך להתחיל לדרג נשיאים", אמר. "עם זאת, הייתה לי פגישה מאוד מאוד חמה עם הנשיא טראמפ. הייתה תחושה נהדרת של קרבה וידידות, ואני חושב שזה משהו שהעם האמריקאי חש כלפי עם ישראל. אני גם מבטיח לך - שעם ישראל מרגיש באופן עמוק כלפי העם האמריקאי. הם מבינים שאנו חולקים אותם הערכים של חירות ודמוקרטיה, ושישראל היא הדמוקרטיה האמיתית היחידה באזור מאוד בעייתי".



"הייתה לנו ברית גדולה ומוצלחת עם כל הממשלים, רפובליקניים ודמוקרטיים", ציין. "זה לא אומר שאין לנו חילוקי דעות. היו לי חילוקי דעות משמעותיים עם הנשיא אובמה בנושא איראן ובנושאים נוספים, אך גם חתמנו על מזכר הבנות היסטורי לסיוע הביטחוני לישראל לעשור הקרוב".