השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס בישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) לדברי הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ ואמר כי הוא לא חושב שצריך להיענות לבקשת הנשיא להשהות לזמן מה את הבנייה בהתנחלויות. בפתח ישיבת הממשלה אמר השר: "כל עוד השטח של היישובים הוא 23% משטח יהודה ושומרון, אין שום סיבה להגביל מאות אלפי יהודים שגרים שם ויש להם כוח לממש את הקניין ושבניהם יגורו לידם".



"הנשיא טראמפ אמר 'להמתין קצת', זה יכול להיות גם יומיים-שלושה", הדגיש ארדן. ישיבת הממשלה התקיימה היום מוקדם מן הרגיל, זאת בשל המראתו הצפויה של נתניהו לסינגפור ומשם לאוסטרליה. בפתח הישיבה התייחס ראש הממשלה לפגישתו עם הנשיא ואמר: "הברית עם ארצות הברית תמיד הייתה איתנה והתחזקה עוד יותר. הראייה המשותפת שלנו היא על ההזדמנויות במזרח התיכון, שנינו רואים עין בעין בעניין איראן". 



נתניהו צפוי להיפגש עם נשיא ועם ראש ממשלת סינגפור, וידון עימם בהידוק היחסים בין שתי המדינות במגוון תחומים. לאחר מכן ימריא לסידני, אוסטרליה, שם ייפגש עם ראש הממשלה והמושל הכללי. נתניהו וראש ממשלת אוסטרליה יקיימו אירוע רב משתתפים לאנשי עסקים ישראלים ומקומיים. כמו כן ייפגש עם יו"ר האופוזיציה ועם ראשי הקהילה היהודית ויבקר בבית ספר יהודי.



בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בוושינגטון. צילום: רויטרס




צוות מיוחד ידון עם ארה"ב על ההתנחלויות



על הביקור בארצות הברית אמר היום נתניהו: "הסכמנו להקים צוותים כדי לשדרג את כל התחומים המרכזיים ביחסים בין ישראל לארצות הברית - כולל נושא ההתיישבות ביהודה ושומרון". עם נחיתתו שלשום אמר ראש הממשלה כי "היה ביקור חשוב ומשמעותי שמהווה שדרוג דרמטי ביחסי ישראל-ארצות הברית. עוצמת הברית רק התחזקה. בתחום ההתיישבות נפתח בדיון בשבועות הקרובים. השגריר רון דרמר יעמוד בראש הצוות שיעסוק בנושא ההתיישבות מול האמריקאים”.



לפני שעזב את וושינגטון ביום חמישי, התראיין ראש הממשלה לפוקס ניוז ול־MSNBC, ואמר כי כדי לסיים את הסכסוך על הפלסטינים לוותר על הרעיון של השמדת ישראל. נתניהו הוסיף וטען כי שליטה ביטחונית ממערב לנהר הירדן היא אחד משני התנאים של ישראל להסכם עם הפלסטינים, "אחרת נקבל באזורים הפלסטיניים דיקטטורה אסלאמיסטית נוספת, שתפוצץ את השלום ואת המזרח התיכון", הבהיר.



הוא המשיך לחמוק מהתייחסות לפתרון שתי המדינות ואמר: "אני תמיד אומר שהתוויות אינן חשובות, אלא המהות". בהתייחסו לאיום האיראני, ציין כי "אולי עכשיו לא תהיה לטהרן פצצה גרעינית, אבל בעוד עשור יכולות להיות לה 100 פצצות. איראן לא שינתה גישה, וגם טראמפ מבין זאת".



עוד אמר נתניהו כי "הסוגיה הגדולה יותר כיום היא כיצד אנחנו יוצרים תנאים להסכם שלום רחב במזרח התיכון, בין ישראל ומדינות ערב, ביחד עם חתירה לשלום עם שכנינו הפלסטינים. זה משהו שאולי יש לגביו הזדמנות חדשה, משום שמדינות ערב לא רואות כעת את ישראל כאויבת, אלא כשותפה בהתמודדות מול האיום האיראני ודאעש. זה מקרב בינינו, ויכול אולי לעזור בסלילת הדרך לשלום".



השר גלעד ארדן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90