מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, ג'ון קרי, נשא ערב סיום תפקידו נאום לא פשוט, בו תקף את ישראל על חוסר הנכונות שלה, לטענתו, להגיע לשלום ולהתפשר עם הפלסטינים. כעת נחשף כי בחודש ינואר 2016, הציע קרי לנתניהו את המתווה, אותו ראש הממשלה לא שש לקבל, אך לא שלל את עצם הדיון בו. לאחר מכן עודכן בעניין גם אבו מאזן.



על פי פרסום של ברק רביד בעיתון "הארץ", בחודש פברואר, לפני כשנה, התקיימה פגישת פסגה בין שלושה אנשים מרכזיים מאוד במזרח התיכון: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למלך ירדן, עבדאללה ונשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. השלושה נפגשו ב-21 בפברואר, בתיווכו של ג'ון קרי בעקבה, שם הוצגה בפניהם טיוטת הסכם אשר עליה עמלו אנשיו של קרי, והוא הציג אותו לשלושת האישים. רוב הדברים שנכתבו בטיוטת ההסכם שימשו את קרי לאחר מכן בנאומו האחרון בתפקיד.



המתווה עצמו כלל מספר נקודות ברורות מאוד: גבולות בינלאומיים בטוחים ומוכרים בין ישראל למדינה פלסטינית בת קיימא ורציפה על בסיס גבולות 1967, עם חילופי שטחים מוסכמים. הגשמת החזון של החלטה 181 של האו"ם (תוכנית החלוקה) לשתי מדינות לשני עמים - אחת יהודית ואחת ערבית - המכירות זו בזו ומעניקות שוויון זכויות מלא לאזרחיהן. פתרון צודק, מוסכם, הוגן ומציאותי לסוגיית הפליטים הפלסטינים, שיעלה בקנה אחד עם פתרון של שתי מדינות לשני עמים ולא ישפיע על אופייה הבסיסי של ישראל. 

עוד הוסיף קרי כי מבחינתו הוא מצפה לפתרון מוסכם לירושלים כבירת שתי המדינות המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, והבטחת חופש גישה לאתרים הקדושים בהתאם לסטטוס-קוו, לתת דגש על הצרכים הביטחוניים של ישראל, ולהבטיח כי ישראל תוכל להגן על עצמה באופן יעיל. קרי הבהיר כי כל זאת יתקיים בתנאי שהמדינה הפלסטינית תהיה ריבונית, מפורזת, ותוכל להעניק ביטחון לאזרחיה. בסופו של עניין, כל התביעות יסתיימו, תוך כדי תשומת דגש ליוזמת השלום הערבית.


השלושה דנו בעניין, אך מי שצינן את התלהבות המנהיגים הערבים היה ראש הממשלה נתניהו, שטען כי יתקשה להשיג רוב בקואליציה אותה הוא מנהל לעניין. מי שעוד ידע על הפגישות האלה היה יו"ר הקואליציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, אשר היה באותו השלב עוד הביע עניין להיכנס לממשלת אחדות בראשות נתניהו, אך בסופו של דבר נקטעה היוזמה ונפלה האופציה לממשלת אחדות. בישיבת שרי הליכוד הבוקר, אותת נתניהו כי הוא זה שיזם את המפגש.